به گزارش اکوایران ،شهردار تهران هر هفته به یک دانشگاه می رود و تفاهنامه ای هم برای ساخت و ساز در زمین های دانشگاهی امضا می کند . خانه دار شدن استادان دانشگاه و خوابگاه دلیل امضای این تفاهمنامه ها عنوان می شود. هدف خوبی که تحقق آن نباید به نادیده گرفتن قانون و آینده شهر ختم شود .اردیبهشت امسال زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیزمحمدعلی در جمع استادان دانشگاه به موضوع مسکن اساتید اشاره کرده و گفته بود: با وزارت مسکن رایزنی‌هایی داشته‌ایم و موافقتنامه‌ای امضا شده تا زمین‌های اضافه‌ای که دانشگاه‌ها دارند را در قالب طرح جهش تولید مسکن تبدیل به خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و مسکن برای کارکنان و اعضای هیأت علمی کنیم.  

به تازگی پرونده خانه سازی یکی از دانشگاه ها در کمیته فنی کمیسیون ماده 5 درحال بررسی است . زمینی به مساحت 97 هزار  و 730 متر مربع در منطقه 22 و متعلق به دانشگاه تربیت مدرس .زمین هایی که درطرح تفصیلی قدیم؛ تجهیزات شهری و فضای سبز و پارک بوده و درحال حاضر هم ملکی در آن ساخته نشده این زمین در جنوب غربی باغ گیاه شناسی واقع شده و ساخت و سازبا بارگذاری های سنگین تهدیدی برای این باغ محسوب می شود.براساس تصاویرهوایی از این زمین مملو از درخت بوده و درحالی که نوعیت ملک باغ به نظر می رسد بدون مصوبه ماده 7 این پرونده به کمیسیون ماده 5 برای تصمیم گیری ارسال شده است .صاحبان آن تقاضای احداث مجموعه مسکونی، تجاری و خدماتی در 18 بلوک روی همکف تجاری،مسکونی، خدماتی، ورزشی ومشاعات با تراکم 431 درصد در قالب 3515واحد مسکونی و 511 واحد خوابگاه دانشجویی کرده اند .

جزییات این درخواست به این شکل است که در زیر زمین های اول الی پنجم جهت استفاده پارکینگ و مشاعات در سطح اشغال 17.5 درصد.در همکف جهت استفاده مسکونی( 15074 متر مربع)، تجاری (1210 متر مربع)، آموزشی ( 1000متر مربع)،ورزشی(1900مترمربع)، آموزشی(3535 متر مربع)،درمانی (490متر مربع)، خوابگاه(2300متر مربع) و مشاعات درسطح اشغال 29 درصد.در طبقه اول جهت استفاده مسکونی (17024 متر مربع)،تجاری0660مترمربع)،ورزشی(1500مترمربع)، درمانی(490مترمربع)، موزشی(3535مترمربع)، خوابگاه(2300 مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال26 درصد،طبقات دوم و سوم جهت استفاده مسکونی (17024 متر مربع)، فرهنگی(1500مترمربع)،درمانی(490 مترمربع)،خوابگاه(2300 متر مربع) و مشاعات در سطح اشغال 22 درصد .  طبقات چهارم الی نوزدهم جهت استفاده مسکونی (17024 متر مربع) و مشاعات در سطح اشغال 17.5 درصد.طبقه بیستم جهت استفاده مسکونی (5985 متر مربع) و مشاعات در سطح اشغال 12.5درصد، طبقات بیست و یکم و بیست و دوم جهت استفاده مسکونی (6986 متر مربع) و مشاعات در سطح اشغال 6 درصد.

این میزان تقاضای بارگذاری درحالی است که براساس قوانین شهری املاکی که حکم باغ را دارند 70 درصد زمین به نفع شهرداری آزاد سازی شده و در 30 درصد باقی مانده اجازه بارگذاری 4 طبقه با تراک 72 درصد از کل زمین داده می شود که با رقم درخواستی تفاوت قابل توجهی دارد .ملک جنوبی در مالکیت دولت به نمایندگی وزارت علوم و تحقیقات دانشگاه تربیت مدرس بوده و سند ملک غربی به نام دانشگاه تربیت مدرس است. با توجه به ملاحظات سند تک برگ در خصوص ملک جنوبی به شماره هرگونه فروش ، واگذاری و تغییر بهره برداری بعدی، منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد است .   در توضیحات پرونده این زمین تاکیده شده  پلاک ها فاقد رأی ماده 7 بوده و نوعیت زمین هم مشخص نیست.همچنین بخشهایی از هر دو ملک با حریم مترو تهران کرج برخورد دارند. آزاد راه 95 متری تهران کرج در فاصله حدوده 40 متری جنوب ملک واقع شده و همچنین  ملک در مجاورت باغ گیاه شناسی قرار دارد. زمین غربی مورد تقاضا، فاقد کد شناسایی و در دست اقدام برای اخذ کد شناسایی است . همچنین ملک در مجاورت مسیل غربی بوده و با مسیر و میله قنات نیز برخورد دارد.

هنوزدرخصوص این زمین در کمیسیون ماده 5 تصمیم گیری نشده و در کمیته فنی درحال بررسی است اما با توجه به وعده های مدیران شهری به دانشگاه ها در حوزه مسکن سازی این نگرانی وجود دارد که بدون ابهامات کارشناسی مطرح شده در این پرونده کمیسیون ماده 5 با درخواست مالکان موافقت کند .