وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بحرانی است . مسافران اتوبوس از انتظارهای طولانی برای رسیدن اتوبوس های فرسوده کلافه شده اند و شهرداری تهران هم در دو سال گذشته نتوانسته براساس نیاز شهر تهران ناوگان را تجهیز کند .تاکید بر خرید از سازندگان داخلی است . معاون شهردار تهران می گوید اگر اختیار داشت همین لحظه 3 هزار اتوبوس خارجی وارد ناوگان می کرد اما کارخانه های داخلی 10 سال بوده که خط تولیدشان متوقف شده و حالا نمی توانند به تعهداتشان عمل کنند .

جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز به صحن شورای شهر آمد تا عملکرد یک ماه گذشته خود را در صحن ارائه کند او با بیان اینکه مبلغ ابلاغی امسال نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و سرفصل های آن کاملاً مشخص است، تصریح کرد: تا امروز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده و این عددی نیست که صرفاً شهرداری باید آن را بپردازد؛ برای مثال در بخش تاکسی که ۳۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تسهیلات را فراهم می کنیم.

بهرامی با اعلام اینکه ۶۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرح ها نیاز است، یادآور شد: ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان به تاکسیرانی برمی گردد؛ ۳۰ تا ۴۰ درصد از محل غیرنقد است؛ هشت هزار میلیارد تومان از قرارداد اتوبوس ها نیز غیر نقد است و نزدیک به همین عدد نیز از سوی بانک ها پیگیری می شود و بخشی نیز به صورت نقد است.

وی افزود: هرچه اعداد پایین بیاید به کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات در مترو به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان و در بخش اتوبوس به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، نخواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده است، تصریح کرد: اعتبار امسال بخش مترو، چهار هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است و در برنامه چشم انداز، این عدد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است اما برای تکمیل خطوط مترو به ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در برنامه چشم انداز امسال احداث ۱۳ ایستگاه را در نظر گرفتیم، گفت: بازسازی ۲۱۱ واگن، چهار هزار دستگاه ون، پنج هزار دستگاه تاکسی و هشت هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه پیش پرداخت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شرکت اسنا انجام شده، به طوری که هزار میلیارد تومان پول نقد پرداخت شده و سه برابر آن ملک در اختیار قرار داده شده است، تصریح کرد: به جز این هزار دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده و ابلاغ شده و ۵۰۰ دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده است؛ با احتساب هزار دستگاهی که ماه قبل قرارداد بسته بودیم، در مجموع تعداد اتوبوس هایی که قرارداد آن منعقد شده به سه هزار دستگاه می رسد.

بهرامی با اعلام اینکه ما هر هفته یکبار با وزیر صمت جلسه برگزار کرده ایم، یادآور شد: پیگیری ها برای تأمین اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می شود؛ وزیر با جدیت پای کار است و با برنامه ریزی و روی باز موارد را پیگیری می کند و گفته که ۹ هزار میلیارد تومان تنها برای پایتخت اختصاص خواهد یافت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید تا پایان سال هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شود، گفت: ما قراردادها را بدون واسطه و دلال با شرکت های اتوبوس سازی منعقد کرده ایم؛ هفته آینده به ترکیه سفر خواهیم کرد تا قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابینه را منعقد کنیم، مابقی قراردادها در نیمه دوم امسال منعقد خواهد شد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی برای گشایش ارزی کمک کند، هزار و ۴۶۰ دستگاه را تا پایان سال تأمین خواهیم کرد؛ ۵۰۰ دستگاه دو کابینه و ۵۰۰ دستگاه نیز بازسازی و به ناوگان اضافه خواهد شد.

محسن هرمزی هم در این جلسه  با بیان اینکه در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تعدادی از ایستگاه ها را به بهره برداری رساندیم، اظهار کرد: برنامه ای که شورای ششم ناظر بر تکمیل خطوط هفت گانه مصوب کرده بود، این به عنوان اولویت شرکت مترو در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته موفق شدیم که نقاط خط ۶ را به هم متصل کنیم و این خط از ناکارآمدی خارج شود، تصریح کرد: تکمیل نواقص خط ۳ نیز از برنامه های ما بود؛ خط ۳ با نواقصی در حوزه ایمنی و پست های برق رو به رو بود و خوشبختانه سرفصلی در نظر گرفته شد تا خط ۳ از بحران خارج شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه خط ۴ نیز در سنوات گذشته آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیز از اولویت های ما بوده و امروز کارگاه بنیاد مسکن در این خط فعال شده است.

هرمزی با اعلام اینکه قرار بر این بود چهار ایستگاه در خط ۶ تکمیل شود، گفت: تمام ایستگاه های خط ۶ فعال هستند و کارگاه های بخش جنوبی این خط نیز فعال شده اند و با مولدسازی، امور آن پیش می رود و شمال غربی این خط به سمت کوهسار با سه ایستگاه امسال به بهره برداری خواهد رسید، سه ایستگاه تا پایان نیمه اول سال و دو ایستگاه نیز تا پایان سال تحویل می دهیم.

وی با بیان اینکه در خط ۷ نیز پله برقی ایستگاه میدان کتاب فعال شده است، گفت: تا پایان ماه آینده ایستگاه میدان کتاب نیز وارد مدار بهره برداری می شود، مشکل تأمین منابع مالی ایستگاه پرند نیز که بر عهده دولت بود، برطرف شده و ساختمان آن پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و تکمیل عملیات برق رسانی آن در حال انجام است؛ امید می رود بتوانیم شهریورماه این طرح را پس از ۱۳ سال به نتیجه برسانیم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه ۲۸ کیلومتر تکمیل مسیر و ۶ ایستگاه در دستور کار ما بود که در نیمه اول امسال به نتیجه می رسد، یادآور شد: ما به شورا برای تکمیل ۱۳ ایستگاه قول دادیم که شامل ایستگاه های مهمی همچون میدان خراسان و ورزشگاه تختی است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و جابجایی پیمانکار صورت گرفته و کارگاه ها فعال هستند.

وی افزود: ما بنابر را بر این گذاشتیم که عملیات حفاری خط ۶ را که تا ایستگاه شهرری ادامه دارد و ۱۰ کیلومتر اضافه شده، به نتیجه برسانیم؛ فاز دوم پایانه اکباتان نیز در حال تکمیل است و مباحثی را برای استفاده بهینه از این فضا از سوی معاونت شهرسازی شهرداری پیگیری می کنیم.

هرمزی با بیان اینکه تفاهم برای خط ۱۰ در دوره قبلی با قرارگاه خاتم منعقد شده بود، یادآور شد: در اطراف دریاچه شفتی انجام شده و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون یورو هزینه ارزی دارد و امیدواریم بتوانیم در مردادماه عملیات حفاری را در ایستگاه میدان دریاچه آغاز کنیم و تا پایان سال با سه دستگاه عملیات حفاری همزمان انجام دهیم؛ علاوه بر میدان دریاچه در شفت جنت آباد نیز حفاری را دنبال می کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: اسناد مطالعات ۷۷۷ تحویل وزارت کشور شده و امید می رود بتوانیم تأیید شورای عالی ترافیک را برای چهار خط مترو بگیریم؛ برای خط ۸ وارد مذاکره شدیم و تفاهمی را نیز برای خط ۹ با قرارگاه خاتم منعقد می کنیم و قرار است خط ۹ با تی بی ام قطر بزرگ حفاری شود.مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه اورهال ۲۹ رام قطار AC و DC را برنامه ریزی کرده بودیم، یادآور شد: تأمین قطعات و اورهال آن به صورت همزمان انجام می شود و ۶ رام قطار را نیز تحویل دادیم، امروز هیچ گونه مشکل منابع مالی و مشکل فنی در این زمینه نداریم.

هرمزی در ادامه یادآور شد: اولویت اول مترو تهران تکمیل خطوط و ناوگان بود و از ماه گذشته تا امروز عملیات تست قطار ملی انجام شد؛ ۲۱ بدنه در واگن سازی در حال ساخت بود و به پیمانکارهای دیگر نیز اعلام کردیم که عملاً وارد ساخت واگن ملی شوند و منابع مالی آن شامل ۷۷ میلیون یورو از محل وزارت نفت تأمین شد؛ در نهایت، قرار بر این شد که موضوع پیگیری و کارسازی شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه بخشی از پول نفت برای ۶۳۰ واگن تأمین شده و در حساب موجود است، گفت: محموله دوم دو هفته پیش توسط بانک شهر از وزارت نفت اخذ شده تا زودتر بتوانیم کار را انجام دهیم و از طریق بانک مرکزی مباحث را پیگیری کردیم و دیروز شماره حساب طرف چینی به بانک مرکزی اعلام شد و امیدواریم در ماه جاری بتوانیم ال سی را به نتیجه برسانیم. با کمک همه بعد از ۶ سال این اقدام در حال نتیجه دادن است.

مهدی علیزاده نیز  با بیان اینکه قول داده بودیم تا مهرماه ماه حداقل ۴۳۰ دستگاه بازسازی شده را وارد ناوگان کنیم، اظهار کرد: متأسفانه شرکت های طرف قرارداد به وعده های خود عمل نکرده بودند، لذا تعداد اتوبوس هایی که برای بازسازی قرارداد داشتند، کاهش یافت و در مجموع ۴۳۰ دستگاه در نظر گرفته شد.وی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چک امضا و به تولیدکنندگان داخلی تحویل داده شده است، تصریح کرد: تا امروز ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده ایم و امیدواریم هزار و ۴۰۰ دستگاهی که قول دادیم وارد ناوگان شود.

علیزاده با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس برقی در خط هفت در حال تست است و تا پایان سال ۲۰۰ دستگاه وارد خط خواهد شد، گفت: در مهندسی خطوط نیز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کردیم و ۵۶ دستگاه اتوبوس را از خطوط خارج کرده و مینی بوس را جایگزین کردیم.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه سیاست این است که ساختار اتوبوسرانی روبه کوچک سازی می رود که گزارش عملیاتی آن ارائه خواهد شد، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خدمات به شهروندان ارائه خواهد شد. اما گزارش مدیران ترافیکی شهرداری واکنش هایی را در پی داشت .

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در واکنش به گزارش حوزه حمل و نقل شهرداری تهران در صحن شورا با بیان اینکه مدیری که هشت ماه بیشتر ماندگاری ندارد عملاً نمی تواند کاری انجام دهد، اظهار کرد: برای من جای سوال است در شهرداری تهران حلقه مدیریتی آنچنان بسته است که ۱۰ مدیر ندارد؟ این در حالیست که شهرداری از مدیران متخصص برخوردار است.

وی با بیان اینکه سه دستگاه اتوبوس سه کابین در پارکینگ شرکت اتوبوسرانی خاک می خورد، یادآور شد: این اتوبوس ها از سرمایه های شهر هستند و چطور نمی توانند از این اتوبوس ها استفاده کنند و می خواهند اتوبوس های برقی اضافه کنند.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون هیچ قرارداد مشخصی برای صحت سنجی به ما ارائه نشده است، تصریح کرد: تا قرادادها را به ما ارائه ندهند و خط تولید به ما معرفی نشود و نتوانیم بازدید کنیم نمی توانیم گزارش نظارتی ارائه دهیم.

وی افزود: در قرارداد با عقاب افشان پس از ۹ ماه هنوز یک اتوبوس اضافه نشده است؛ وقتی از یک شرکت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری شده باید یک دستگاه آن دریافت می شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حداقل باید چند دستگاه اتوبوس به تهران تحویل داده می شد که بدانیم با شرایط اقلیمی پایتخت سازگاری دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: این بار که شهر تعطیل نبود؛ چرا برنامه و گزارش به شورا ارائه نشده بود و هیئت رئیسه موضوع را پیگیری نکرد که گزارش در اختیار ما قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: برنامه چهارم و بودجه شهرداری تصویب شده اما هنوز یک اتوبوس به ناوگان اضافه نشده و نشان می دهد که شهر در بحران است؛ قطعاً مدیران باید آینده نگر باشند اما باید حال را دریابیم، شرایط فعلی پاسخگویی می خواهد و اینکه می خواهیم قرارداد ببندیم پاسخ نیست؛ اگر مهرماه امسال از این پل صراط بلغزیم باید پاسخگو باشیم.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شهرداری طبق قانون بودجه برنامه ریزی و محل تأمین هزینه را مشخص می کند، اظهار کرد: ما یک بودجه بیشتر نداریم و این سطح یک و دو که در این دوره به جریان افتاده، خلاف قانون است که ما را سردرگم می کند.

وی با بیان اینکه بودجه ابلاغی شورا ۱۸ هزار میلیارد تومان و مبلغ قرارداد شهرداری ۱۱۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: از آقای زاکانی برای ابقای آقای بهرامی که انسانی دلسوز است، تشکر می کنیم؛ اما سوال ما این است که از بودجه سطح یک شهرداری که ۵۰ هزار میلیارد تومان بود، چه میزان به حمل و نقل اختصاص یافته بود و چه میزان از آن تأمین شده بود؛ در مورد این تناقض باید توضیح دهید، آیا این نشان دهنده برنامه ریزی است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید واقع بینانه صحبت کرد، گفت: در مورد پیش پرداخت ۶۳۰ واگن باز هم موضوعات به آینده حواله شد؛ درحالیکه آقای زاکانی گفت که پیش پرداخت تمام شد و دولت به وظیفه خود عمل کرد، این تناقضات را برای ما رفع کنید.

 رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه آقای زاکانی و آقای فروزنده موضوع را از هیئت دولت پیگیری کردند، گفت: اینکه گفتند موضوع حل شده درست است؛ در یک مرحله موضوع حل شده بود و در مرحله ای دیگر باقی مانده بود؛ بنده نیز موضوع را پیگیری کردم؛ به بانک شهر ایراداتی گرفته بودند و گفتند که بدهی دارد و قرار شد به سرمایه بانک افزوده شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی افزود: اینکه پیش پرداخت ۶۳۰ واگن انجام نشده مشکل از شهرداری تهران نیست؛ فرصت ها کوتاه است و دوباره به دست نمی آید؛ پول این واگن ها به بانک مرکزی داده شده و باید به بانک شهر تحویل داده شود تا بتوان خریداری را انجام دهد، این موضوعی نیست که روی آن کار نشده باشد.

 در ادامه مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز یوم الحساب حوزه حمل و نقل عمومی است، ابراز امیدواری کرد که این یوم الحساب را در بخش ها و معاونت های دیگر نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته که جلسات صحن برگزار نشد و فرصت گفت و گو وجود نداشت، شاهد جابجایی هایی بودیم؛ اینکه تغییر و تحولی در مدیریت حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق نیفتاد جای خوشحالی است.

اقراریان با بیان اینکه مردم به اندازه ای از وضعیت نابسامان مترو و وضعیت عفاف و حجاب در مترو به ما پیام می دهند که شرمنده ایم، تأکید کرد: من به شهردار تهران مستقیماً تذکر دادم و برداشت این است که شرکت بهره برداری عزم راسخ را برای برخورد عملی ندارد، مردم بدانند ما تمام تلاش خود را می کنیم که این وضعیت نابسامان برطرف شود و آنچه مهم است عزم و اراده ای است که نمی بینیم.

وی با اشاره به جمع آوری دست فروشان محوطه تئاتر شهر، تأکید کرد: این نشان داد که برخورد با چنین مواردی به عزم و اراده نیاز دارد؛ امروز در وضعیت آشفته مترو به عزم نیاز داریم، بین واگن بانوان و آقایان درب هایی تعبیه کردند که قابلیت جابجایی دارد و معنای آن را نمی فهمیم.

اقراریان افزود: بانوان می گویند که هیچ کنترل و نظارتی بر ورود آقایان به واگن بانوان وجود ندارد؛ باید مأموری برای تذکر در این زمینه در نظر گرفته شود و اتفاق عجیب و غریبی نیست که انجام نمی شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه گزارشات باید در قالب چارچوب مشخص ارائه می شد، گفت: این گزارشات باید از یک هفته قبل در اختیار ما قرار می گرفت که مطالعه لازم را داشته باشیم و اقدامات کارشناسی روی گزارشات انجام شود.

وی با بیان اینکه باید در خصوص اقداماتی که انجام شده بود گزارش ارائه می شد، تصریح کرد: ما وقتی به مناطق می رویم از مردم خجالت می کشیم که می گویند مدتها منتظر اتوبوس می مانند؛ تا پایان سال باید چه پاسخی به مردم بدهیم؟

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه قرارداد هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است، اظهار کرد: این خلاصه اقدامات انجام شده در حوزه اتوبوسرانی بود و در حوزه مترو نیز اقدامات در حال انجام گزارش شد.

 در ادامه این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بخش های مختلف دست به دست هم دهند تا شاهد نتیجه باشیم و تنها تلاش معاونت ترافیک نمی تواند منتج به نتیجه شود، گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای که برای بخش حمل و نقل ۲۷ میلیارد تومان بود، به صورت یک دوازدهم باید تأمین می شد و باید مشخصا اعلام شود که بر این مبنا چه میزان اعتبار اختصاص یافته است؟

وی ادامه داد: باید مشخص شود که چند درصد از برنامه های مصوب محقق شده است؛ از سویی دیگر موضوع قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی مطرح شد و باید گزارش داده شود که این قرارداد چه زمانی منعقد شده و با چه ساز و کاری انجام خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس اعلام شهردار تهران خط یک برای تراموا پیش بینی شده بود، اظهار کرد: هنوز هیچ طرحی به شورا ارائه نشده که ببینند آیا شورا این موضوع را تأیید می کند یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه اتصال مترو پرند به خطوط تهران بار حقوقی دارد، یادآور شد: هزینه های این ایستگاه و پیامدهای آن و تأثیر بر سرفاصله حرکت قطارهای مترو تهران باید مشخص شود تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این خط بیفتد، اتفاقی که در خط تهران- کرج و هشتگرد افتاد نباید در این خط نیز اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما حتماً می خواهیم حمایت کنیم، اظهار کرد: تأمین قطعات مورد نیاز خارجی برای اورهال را در بازدیدها ندیدیم و باید گزارش آن ارائه شود که بدانیم چه اقدامی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید برای آغاز سال تحصیلی نیز گزارش داده شود که چه اقدامی قرار است انجام شود، تصریح کرد: موارد مشترک با دولت نیز باید در گزارشات قرار بگیرد.تشکری هاشمی با بیان اینکه نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی در برابر ۷۰ هزار تاکسی موجود که ۹۰ درصد آن فرسوده است، رقمی نیست، یادآور شد: باید در مورد نوسازی تاکسی گزارش داده شود.

 مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه امروز بخشی از اتفاقات نتیجه کاهلی گذشته است اما بهانه ای نیست که کار خود را انجام ندهیم، گفت: بنده با نگاه صرفاً تخصصی به موضوع نگاه می کنم؛ حمل و نقل منظومه ای است که تمام عناصر آن باید با هم دیده شوند و نگاه جزیره ای در آن ممنوعه است.

وی ادامه داد: همین امروز در حوزه خدمات مترو و اتوبوس مشکلات عدیده ای همچون بلیت داریم که حل نشده است؛ مردم با این چالش رو به رو هستند و روی روان آنها اثر گذار است.

عباسی با بیان اینکه هیات بازدید از تولیدکنندگان اتوبوس باید در نظر گرفته شود، گفت: اگر قرار است اتوبوسی وارد تهران شود باید فرایند تولید را ببینیم و با اطمینان خاطر گزارش ارائه دهیم.

 محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در این کمیسیون برنامه های مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیگیری می شود، گفت: تدبیر رئیس شورا بسیار خوب است که گزارش ارائه می شود و هم ما نظارت می کنیم و هم مردم با خبر می شوند.

وی با تأکید بر اینکه حتما انتقادات وجود دارد اما اینکه عیناً موارد جلسات گذشته را تکرار کنیم چه حسنی دارد، اظهار کرد: امروز باید گزارش یک ماهه ارائه می شد و از سویی باید به گزارشات نیز توجه صورت می گرفت، این آمار کار ویژه ای در دوره ششم مدیریت شهری است و باید به آن توجه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه اعلام شده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای قراردادهای اتوبوس و بیش از هزار میلیارد تومان برای مترو پرداخت شده است، تصریح کرد: برخی مباحث و سوالات تعجب آور است، قراردادهای اتوبوس در سامانه ثبت شده و اعضا می توانند ببینند و اینکه می گویند قرارداد به ما نرسیده حرف درستی نیست.

وی تأکید کرد: شهرداری نمی تواند به شورا قرارداد ارائه ندهد و بعید می دانیم شهرداری مقاومتی داشته باشد کمااینکه قرارداد روی سامانه قرار داشت و ما آن را دیدیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر ظرفیت دیگری وجود دارد که شهرداری سراغ آن نرفته است باید بپرسیم که چرا قرارداد نبسته اند، گفت: نباید جوری صحبت کنیم که مردم فکر کنند هیچ کاری در شهرداری انجام نمی شود.

 رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تذکر اولیه ما این بود که در مورد حوزه و حمل نقل صحبت شود، گفت: با این وجود مباحثی مثل انتصابات و دیگر موارد مطرح شد؛ قراردادها کاملاً مشخص است و روی سامانه قرار می گیرد و بحث پنهانی نیست.

وی افزود: فکر می کنم که دوستان از خط تولیدها بازدید کردند و در این دوره نیز بازدیدهایی صورت گرفته است؛ لذا باید عملیاتی تر نگاه کنیم.

چمران ادامه داد: در بخش مترو پرداخت پول برای خرید ۶۳۰ واگن را شهرداری پیگیری کرد و همه کارهای آن انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد و شیرینی که قول آن را داده بودیم، بدهیم.

وی با بیان اینکه تا مهرماه نمی توان چندان به رسیدن اتوبوس ها دل بست، تصریح کرد: اتوبوس های جدید وارد خط شدند و ۴۰ دستگاه عقاب افشان در خطوط فعال هستند اما بحث این است که شهر تهران وسعت و جمعیت زیادی دارد که باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.

مهدی چمران تأکید کرد: این برای بنده مهم بود که از ماه گذشته قرارداد ۷۶۰ دستگاه اتوبوس به هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس رسیده است.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: بارها به شهردار و معاون شهردار گفتم که از رئیس بانک مرکزی موضوع را پیگیری کنند و آقای فرزین نیز به بنده اعلام کرد که آقای زاکانی مرتباً موضوع را پیگیری می کند، خواهش می کنم به گونه ای صحبت کنیم که طلب ها واقعی تر باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه بنده قرارداد هزار دستگاه اتوبوس با عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه با اسنا، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۵۰۰ دستگاه مینی بوس با سبلان خودرو و سایر قراردادها را ملاحظه کرده ام، اظهار کرد: با این وجود انتظار می رود که قراردادها در اختیار اعضا قرار گیرد که در جریان امور باشند.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ پرسش های اعضا با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه نشده بلکه ۴۴۰ دستگاه اتوبوس اضافه شده است، گفت: ۳۸۵ دستگاه اتوبوس نو و ۶۵ دستگاه مینی بوس خریداری و وارد خط شده اند، ۴۰ دستگاه اتوبوسی که خریدیم مشکل پلاک داشتند که برطرف و وارد خطوط شد.

وی با بیان اینکه اگر کارهایی که گفتیم، انجام نشده بود بنده استعفا می دادم، یادآور شد: بنده عین بودجه اقدام کرده و قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس را بسته ام،تولیدکنندگان ۱۰ سال تعطیل بودند و حالا فعال شده اند، ما در چین زندگی نمی کنیم که روزانه هزار دستگاه اتوبوس تولید می کنند.

بهرامی با تأکید بر اینکه من اجازه ثبت حتی یک نامه از دلالان را در دبیرخانه نداده ام، خاطرنشان کرد: قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس که منعقد کردیم، در سامانه ثبت شده است، تمام قراردادها باید در سامانه ثبت شود و ما این اقدام را انجام می دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه خرید هر اتوبوس سه کابینه ۲۰ میلیارد تومان بود که به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: تعهد من به تعداد ناوگان است که باید محقق کنم؛ خواهش می کنم ما را متهم به غیرقانونی عمل کردن، متهم نکنید.

وی تأکید کرد: در بخش اتوبوس برقی دوره قبلی که آقای تشکری هاشمی و امانی حضور داشتند، تصمیم گرفتند که وارد عمل شود اما پس از آن با توجه به عقب ماندگی هایی که وجود داشت، در این دوره مجبور شدیم اتوبوس دیزلی تهیه کنیم؛ ما با قوی ترین تولیدکننده اتوبوس برقی تحت عنوان مپنا قرارداد بسته ایم.

بهرامی با بیان اینکه حیطه اختیارات ما محدود است، گفت: اگر دست بنده بود سه هزار دستگاه اتوبوس را وارد می کردیم و تا ۶ ماه آینده شاهد فعالیت این اتوبوس ها در خیابان ها بودیم که سازمان محیط زیست مخالفت کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ۱۰ سال موضوع کارت بلیت رها شده بود، تصریح کرد: در مترو و اتوبوس موضوع کارت بلیت را پیگیری کردیم که تنها بخش خصوصی مانده که باید نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شود، سازمان فاوا به ما بسیار کمک کرد و کار را شتاب داد.

وی افزود: ما سه ماه شبانه روزی وقت گذاشتیم که پیمانکار در پایانه شرق مستقر شود و پایان این ماه شیفت سوم آن نیز آغاز به کار می کند؛ امروز کسی نمی تواند بگوید در پایانه شرق کاری انجام نشده است.

بهرامی با بیان اینکه هزار دوربین در حال نصب است، یادآور شد: در تمام مناطق پارک هوشمند پیگیری شده و دوربین های نصب شده در این راستا تمام تخلفات را ثبت می کنند.

 وی با تأکید بر اینکه وضعیت امروز کارخانه واگن سازی با دوره قبلی قابل مقایسه نیست، یادآور شد: ما ۳۵ رام قطار را بازسازی کردیم و ۴۵۰ دستگاه را تا خردادماه سال آینده بازسازی خواهیم کرد.

بهرامی با بیان اینکه ۴۰ دستگاه ون جانبازان و معلولان خریداری شده است، تصریح کرد: شایعات فضای مجازی غلط است و ما این ون ها را خریداری کرده ایم.

وی اعلام کرد: پنج هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان غیر نقد و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز بودجه نقد بوده است و از این ۲۶ هزار میلیارد تومان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان را از معاونت مالی دریافت کرده ایم.

 لطف اله فروزنده هم در این جلسه با بیان اینکه همه ما تلاش می کنیم برنامه ها محقق شود و نباید به گونه ای صحبت شود که کارها رها شده است، اظهار کرد: آقای امانی گفتند که ۵۰ درصد بودجه حمل و نقل در سال قبل محقق شده در حالیکه اعتبار مصوب حمل و نقل در سال قبل ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و ما ۱۱ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان اعتبار دادیم و ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مخارج تاکنون ثبت شده است.

وی افزود: ما ۶۹ هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم که اعلام کردیم، ما اجازه داریم امسال متمم ارائه دهیم و وقتی نظر شورا این است که بودجه حمل و نقل تقویت شود اجازه می گیریم و متمم ارائه می دهیم.

فروزنده با اشاره به آمار مقایسه ای بودجه در سه ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: ما از بودجه سه ماه ابتدایی سال هشت هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دادیم؛ آیا باید از اقدامات تقدیر شود یا به عنوان نقطه ضعف قلمداد شود؟

وی تأکید کرد: ما تلاش خود را انجام دادیم و برای خرید ۶۳۰ واگن بنده و آقای زاکانی مرتباً پیگیری انجام دادیم و طرفین را کلافه کردیم، ما مدعی هستیم که در حال کاریم و دفاع می کنیم.