به گزارش اکوایران، پدرام پاک‌آیین - سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - هم امروز با اشاره به تعطیلی دو روزه کشور گفت: در دو تا سه هفته گذشته افزایش ۱۰ درصدی مراجعه بیماران قلبی و فشار خون را شاهد بودیم که بی‌ارتباط با افزایش دمای هوا نبود. وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی را به هیأت دولت داد و دولت هم این تعطیلی را تصویب کرد.

وی با اشاره به خطر گرما برای سلامتی مردم گفت: پیش‌بینی هواشناسی این بود که افزایش دما خواهیم داشت و جمع‌بندی ما در وزارت بهداشت این بود که با تعطیلی می‌توان از افزایش گرمازدگی و آسیب به سلامت مردم جلوگیری کرد. بدیهی است اگر دمای هوا از حد مشخصی بالاتر رود، اصلی‌ترین راهکار حفظ سلامت مردم این است که تعطیلی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره احتمال تعطیلی مجدد ادارات به ایرنا گفت: اگر دمای هوا از دامنه مشخصی بالاتر رود، به طوری که برای سلامت مردم مخاطره‌آمیز باشد، باز هم پیشنهاد تعطیلی مطرح خواهد بود. به همه مراکز درمانی به رغم تعطیلی این سه روز برای پذیرش بیماران به ویژه بیماران گرمازده آماده‌باش دادیم.

مردم در خطر هستند

حسن نوری، معاون آموزش همگانی سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به افزایش دما در کشور به ایرنا گفت: همه مردم در برابر موج گرمایی که وارد کشور شده در معرض خطر هستند. نشانه‌های پوستی مرحله اول و گرفتگی عضلات مرحله دوم نشانه‌های گرمازدگی، تهوع، استفراغ، گیجی و تهوع مراحل نهایی و حاد ابتلا به گرمازدگی است.

وی به مردم توصیه کرد که در این شرایط گرم، کودک را در ماشین و پدر و مادر مسن را در خانه تنها نگذارند و اگر وضعیت بیماران شدید بود شربت اُ.آر.اس داده شود.