به گزارش اکوایران؛ محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری روز داروساز که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرده که اگر بخواهیم وضعیت حاضر را با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم فاصله زیادی داریم و هرجایی هم که با عزیزان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نشست داریم اشاره می‌کنیم که باید به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم. 

او با اشاره به کمبود ۴۲۰ قلم کمبود دارویی در سال قبل گفته، در مهرماه سال قبل این مشکل وجود داشت و تا فروردین ماه به ۸۵ قلم کاهش یافت.

پیکانپور ادامه داده، برای کمبود سرم توانستیم مشکل را برطرف کنیم و اکنون موجودی داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی و سرم نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند؛ به شکلی که در اردیبهشت‌ماه رکورد عرضه سرم در کشور شکسته شد و به بالای ۲۲ میلیون عدد در ماه رسیدیم و مجموع سرم عرضه شده از مهرماه سال قبل تاکنون به بالغ بر ۲۰۷ میلیون سرم رسیده است.

او تاکید کرده، در مورد داروی بیماران هموفیلی نیز مشکلاتی در روند تولید به وجود آمده بود که اکنون برطرف شده است.

ارسال یک و نیم میلیارد دلار اسناد ارزی در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، سال قبل بیش از ۲۵ روز عملکرد حواله‌جات ارزی طول می‌کشید که با پیگیری موارد مشکلات تا حد قابل توجهی رفع شد. امروز گزارش عملکرد ۵ ماهه می‌‌گوید که نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار اسناد ارز در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی ارسال شده که روند تامین آن اعمال می‌شود.

او اظهار کرده که ۳۱ خط جدید تولیدی در چند ماه گذشته راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است. داروهای جدیدی که وارد فهرست دارویی کشور شد سبب شد تا به بیماران CF هم توجه شود و امروز این مشکل برطرف شود و نسل جدید انسولین‌ها نیز در دست تامین است.

براساس اظهارات پیکانپور، ۳۴۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده است که افزایش ظرفیت داشتیم و در سال آینده مشکلات در مورد فاکتورهای خونی و آلبومین به حداقل می‌رسد.

طبق ادعای او، با اجرای طرح دارویاری ۶۲ درصد کاهش قاچاق داروی ایرانی را شاهد بوده‌ایم و ارتباطات بین منطقه‌ای در این زمینه به خوبی در حال انجام است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرده، در خصوص تامین واکسن علی‌رغم کاهش منابع که ممکن بود بحران شکل گیرد اما شرایط مدیریت شد و واکسن آنفلوآنزا تولید داخل و وارداتی تامین شده است؛ درحالی که سنوات قبل ممکن بود مهر یا آبان تازه واکسن تامین شود.

به گفته پیکانپور، در مورد داروهای تک نسخه‌ای در شرایطی که بیش از ۴ ماه در ثبت دارو انتظار لازم بود اما اکنون به کمتر از ۱۰ روز رسیده است و  ۴۰ درصد میانگین قیمت داروهای تک نسخه‌ای کاهش یافته و ۵.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

طبق اعلام ایسنا مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزوده، سامانه‌هایی تخصصی هم در دست طراحی است تا روند بررسی و رصد کارهای دارویی به شکل کامل انجام شود.