به گزارش اکوایران، بیش از یک سال از اجرای طرح «دارویار» می‌گذرد، طرحی در لایحه بودجه 1402، بر اساس احکام یک‌ساله تبصره 14 رقم 69 هزار میلیارد تومان هزینه می‌برد. 

در زمان تصویب بودجه امسال، سازمان غذاودارو و وزارت بهداشت نسبت به کاهش چهار هزار میلیارد تومانی بودجه این طرح انتقاد کردند.

از آنجایی که یکی از چالش‌های مهم طرح دارویار، تامین به موقع اعتبارات آن عنوان شده بود، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به ایجاد مشکل در زنجیره تامین دارو در صورت تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز هشدار دادند.

از دیگر چالش‌های طرح دارویار موضوع نقدینگی داروسازان برای تامین داروهای کشور بود که مشکلات زیادی برای مردم از جمله کمبود دارو را رقم زد. 

حتی مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته نسبت به نواقص طرح دارویار انتقاد کرده و گفته بود که اگرچه این طرح کارشناسی شده، زمان زیادی برای آن صرف شده و بر ضرورت آن شکی نیست؛ اما حتی یک نسخه ۱۰ صفحه‌ای از طرح دارویاری نداریم که هدف طرح، مراحل اجرا، موانع و زمان در آن مکتوب باشد. 

اواسط دی 1401، سرانجام رئیس سازمان غذا و دارو به شکست طرح دارویار اعتراف و بابت نواقص آن از مردم عذرخواهی کرد و این در حالی بود که هیچ گزارش درستی از نتایج اجرای این طرح ارائه نشده است.

حدود یک ماه پیش نیز مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در اظهاراتی بیان کرد که از دولت درخواست کردیم تا 5.7 همت از اعتبارات دارویار را که باید به صورت ماهانه سازمان برنامه و بودجه از مسیر بیمه‌ها به صنعت داروسازی تخصیص دهد جزء هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مانند حقوق و دستمزد قلمداد کند و تا زمانی که تعهد ایجاد نشود منابع با یک روال منظم و قابل برنامه‌ریزی به حوزه بیمه‌ها و صنعت تزریق شود. 

آنطور که محمد پیکانپور گفته بود، در صورتی که این تخصیص صورت نگیرد برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های رگولاتوری برای تولید به موقع و کافی داروی با کیفیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

دیروز در جلسه‌ای با حضور محمد مخبر چالش‌های مهم نظام دارویی مرتبط با طرح دارویار مورد بررسی قرار گرفت. 

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حضور داشتند به تامین پرداخت به موقع ارزی و ریالی طرح دارویار توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اشاره شد. 

معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار کرده که باید در راستای اطمینان‌بخشی و تامین منابع مورد نیاز طرح دارویار به صورت روزانه با وزارت بهداشت هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم انجام پذیرد تا روند اختصاص منابع مالی همچنان با قوت ادامه پیدا کند.

مخبر با اشاره به مشکلات طرح دارویار در سال گذشته گفته که با پیگیری مستمر وزارت بهداشت و همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در سال جاری تمام ظرفیت‌های دولت برای بهبود این وضعیت به کار بسته شد.

معاون اول رئیس جمهور وعده داد که با تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطعاً بخش بسیاری از مشکلات طرح دارویار در نیمه دوم سال جاری مرتفع خواهد شد.

مخبر درباره تشکیل «قرارگاه دارو» بیان کرده که باید در بخش غذا و دارو کمترین وابستگی به خارج وجود داشته باشد که با برنامه‌ریزی‌ و تصمیم گیری‌های انجام شده در زمینه تشکیل این قرارگاه باید ماموریت تولید دارو در داخل، پر کردن ظرفیت‌های دارویی و همچنین جهت‌دار کردن تولید دارو در کشور در اولویت قرار گیرد. در این زمینه دولت مصمم است تا به شرکت‌های تولیدکننده دارو در کشور کمک کند تا داروهای مورد نیاز و ضروری کشور هرچه سریع‌تر در داخل تولید و تامین شود.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، موضوع مهم دیگر درخصوص تولید دارو در کشور اطمینان از تامین مواداولیه دارو است که اقدامات این قرارگاه باید در مسیری قرار گیرد که کشور را در این زمینه از واردات بی‌نیاز کند.

براساس اظهارات معاون اول رئیس جمهور، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت باید با تشکیل تیمی سازماندهی، ساختار، وظایف و ماموریت‌های قرارگاه دارو را مشخص کنند. 

بهرام عین‌اللهی در این جلسه گزارشی از روند اجرای طرح دارویار در کشور از سال گذشته تاکنون ارائه داده و تاکید کرده که با اختصاص منابع ارزی و ریالی مورد نیاز طرح دارویار در نیمه اول سال جاری وضعیت بسیار بهتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم به طوری که کمبودهای دارویی کشور ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده و امیدواریم با استمرار تامین منابع مالی بتوانیم مسیر رفع مشکلات تامین و رفع کمبود دارو برای بیماران را با قوت ادامه دهیم.

براساس اظهارات وزیر بهداشت با وجود استعداد و توانایی‌های کشور در زمینه دانش داروسازی، تولید دارو و تامین مواد اولیه این صنعت، می‌توان با تشکیل قرارگاه دارو یک جهت دهی آینده‌نگرانه در خصوص حل مشکل دارویی کشور داشته باشیم.

بر این اساس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا تعهدات مالی خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح دارویار را پرداخت و بدهی‌های این وزارتخانه در نیمه دوم سال جاری را پرداخت کنند.

قرار شد که با تشکیل جلسات منظم ظرف ماه‌های آینده ذخایر و انبارهای دارویی کشور تکمیل شود.