علیرضا زاکانی در آیین بهره‌برداری از بزرگراه شهید بروجردی  با اشاره به این که  با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا و بخش‌های مختلف شهرداری تهران برای گره‌گشایی از این پروژه امکانی را فراهم کنیم که با عنایت شورای شهر تهران شاهد بهره برداری از بزرگراه شهید بروجردی باشیم گفت : یکی از ویژگی‌های مسیر خدمت‌گزاری در دوره ششم مدیریت شهری این بوده که از یک کل به جزء برسیم و مشکلات را ببینیم و برای حل آن طرح ارائه کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: در پروژه شهید بروجردی که متولی آن قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده است شهرداری منطقه ۱۸ نیز برای رفع معارضین تلاش بسیاری را انجام داد. در تهران عملا چند پروژه بزرگ در بحث عمرانی تعریف شد بخشی از این پروژه‌ها ناظر به نگهداشت شهر تهران بوده که امروز تا فردا صبح از مرز یک میلیون تن آسفالت‌ریزی عبور خواهیم کرد. میانگین آسفالت ریخته شده در تهران در سال‌های قبل ۶۰۰ تن بوده که تلاش کرده‌ایم امسال این میزان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن یعنی دو برابر میانگین برسد.

زاکانی تأکید کرد: در همین راستا سال گذشته شناسایی در سطح مناطق انجام شد و قدرالسهم هر یک از مناطق مشخص شد. بر همین اساس یک سوم آسفالت ریخته شده در معابر بزرگ و مابقی آن در معابر سطح دو و سه شهر تهران بوده است.

وی با اشاره به لزوم نگهداشت پل‌ها و ابنیه‌های شهر تهران اظهار کرد: باید این بخش از نگهداشت شهر تهران نیز مورد توجه قرار می‌گرفت و در این مسیر ۵۳۰ کیلومتر از مسیر جمع‌آوری آب‌های سطحی برای بازسازی و نوسازی در دستور کار قرار گرفت. همچنین بیش از ۸۰۰ پل نیز که نیازمند تحکیم و بازسازی بود در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته شهردار تهران، در شورای دوره چهارم بزرگراه امام علی (ع) در شرق تهران به عنوان بزرگراهی شمالی- جنوبی احداث شد که آغاز به کار آن حکایت از لزوم احداث چنین بزرگراهی در غرب تهران بود تا کار متوقف شده از سر گرفته شود، لذا ادامه بزرگراه یادگار امام و حرکت آن در بزرگراه شهید بروجردی و نهایتا اتصال به جاده ساوه می‌تواند بزرگراه شمالی جنوبی غرب تهران را محقق کند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا انتهای سال و ۲۲ بهمن کار به اتمام برسد و در کنار آن هم پروژه بزرگ دیگری تحت عنوان آزادراه شهید شوشتری تعریف شده که به طول ۱۶.۵ کیلومتر کار آن در حال دنبال شدن است و ۹.۲ کیلومتر در فاز نخست تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد این در حالی است که عمده مشکلات این پروژه تملکات است که با رفع آن و تکمیل این پروژه شاهد تاثیر ۱.۵ درصدی در رفع ترافیک شهر تهران خواهیم بود.

شهردار تهران ادامه داد: کنارگذرهای آزادگان که خود پروژه بزرگی محسوب می‌شوند در دستور کار قرار گرفته است در وسط شهر نیز نیاز به گذرگاه عبوری بود، لذا ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی که به میدان سپاه ختم می‌شد در ادامه آن، طراحی به صورت تونل دو طبقه‌ای تا آزادگان دیده شد که به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا در دستور کار قرار گرفته و سال جاری عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.

زاکانی تاکید کرد: تکمیل اصلاح ۹۸ تقاطع در تهران که کاهش ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را در پی دارد در حال پیگیری است که با به نتیجه رسیدن آن یک میلیون لیتر براساس برآوردها کاهش مصرف بنزین در تهران را خواهیم داشت و به این ترتیب باب خدمت را بدون توجه به طعنه «طعنه‌ زنان» دنبال خواهیم کرد. در حقیقت شورای ششم و مدیریت شهری برگرفته از آن مسیری را انتخاب کرده که ماحصل آن تغییر چهره تهران است تا گام به گام نسبت به رفع مشکلات، بهبود و پیشرفت همه جانبه حرکت کنیم.

شهردار تهران همچنین در بخش دیگر سخنانش در خصوص شن‌چاله‌های تهران گفت: امسال شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ را تحویل می‌گیریم که کار بزرگی است.

 وی افزود:‌ شن‌چاله‌ها به مکان تفرجگاهی برای تهران تبدیل می‌شود و برای اجرای این کار مسابقاتی گذاشته می‌شود تا بتوانیم بهترین کار را ارائه کنیم.

مهدی چمران هم در این مراسم گفت: باید ابتدا به نام این بزرگراه که به نام «شهید بروجردی» است اشاره کنم. دختر این شهید در این مراسم حضور دارند و به واسطه ارتباط و آشنایی من با شهید بروجردی به دلیل بچه محل بودن باید به این نکته اشاره کنم که شهید بروجردی فقط یک فرمانده نظامی نبود و پای کار اقدامات فرهنگی هم بود و به همین دلیل در دل مردم کردستان جای باز کرد و در حقیقت یک فرمانده فرهنگی نیز بود.

وی افزود: این بزرگراه و بزرگراه یادگار امام سال‌های سال متوقف شده بود که در این دوره شهرداری با جدیت کار آن را دنبال کرد و این بزرگراه به اتمام رسید. امیدواریم بزرگراه شهید بروجردی در فاز دوم نیز با توجه به وعده شهردار تهران در 22 بهمن امسال به بهره برداری برسد و به میدان فتح و بزرگراه یادگار امام متصل شود.

وی ادامه داد: مسیر شمالی – جنوبی در غرب تهران با اتصال این بزرگراه به یادگار امام کامل خواهد شد. قطعا پروژه‌هایی که آغاز شده و در حال اتمام است، فرصت خوبی است و خدمتگزاری شورا و شهرداری به مردم تهران را فراهم می‌کند.

به گفته رییس شورای شهر تهران، بی تردید هر چه این مسیرها زودتر به بهره برداری برسد ترافیک روان‌تری در تهران خواهیم داشت. البته اگر خودروهای کمتری وارد چرخه حمل و نقل شهر تهران شود که متاسفانه این کار انجام نمی‌شود، اما ما وظیفه خود یعنی ساخت بزرگراه‌ها و تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی را انجام می‌دهیم.

هادی حق بین  نیز در آئین بهره برداری از فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی، گفت: امروزه ترافیک با زندگی شهرنشینی عجین شده و جزو لاینفک زندگی شهروندان در کلانشهرهاست. بر همین اساس در ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته می‌شود و در دوره ششم مدیریت شهری نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: بر همین اساس پروژه‌های شهر تهران در دو دسته پروژه‌های بزرگ و پروژه‌های محلی تقسیم می‌شوند که پروژه بزرگراه شهید بروجردی از پروژه‌های بزرگ شهر تهران قلمداد می‌شود و در حالیکه در غرب تهران از بزرگراه شمالی - جنوبی محروم بودیم این بزرگراه به ۴۵ متری زرند می‌رسد و از آنجا از طریق میدان فتح به شاخه غربی بزرگراه یادگار امام می‌رسد و کمک موثری در رفع ترافیک شهر تهران خواهد بود.

وی افزود: این بزرگراه مسیر ۳.۷ کیلومتری را حد فاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان در بلوار الغدیر طی می‌کند. بزرگراهی که سه لاین عبوری دارد و در فاز نخست تکمیل و همه زیرساخت‌های شهری را داراست. این پروژه معارضین سختی داشت که در این دوره با توجه ویژه‌ای که انجام شد رفع معارض شد. در حالیکه قبلا می‌توانست این کار انجام شود و این پروژه ۱۳ سال به طول نینجامد. در حقیقت انجام این کار با یک همت بزرگ انجام شد که شهرداری منطقه ۱۸ نیز کمک بسیار خوبی را در این حوزه انجام داد.

احداث پروژه بزرگراه شهید محمد بروجردی از سال ۱۳۸۸ توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز شد و به دلیل وجود معارضین ملکی و تأسیساتی در سال ۹۳ در حالیکه تنها شش درصد پیشرفت فیزیکی داشت به معاونت فنی عمرانی شهرداری تحویل داده شد. طی حدود هفت سال فعالیت اجرایی که افت و خیزهای بسیاری داشت در سال ۱۴۰۰ این پروژه به پیشرفت ۶۹ درصدی رسید و در نهایت با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم آخرین معارضین ملکی و تأسیساتی رفع و پروژه سرعت گرفت و در کمتر از دو سال آماده بهره برداری شد.

بزرگراه شهید بروجردی بزرگراهی به طول ۴.۷ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران – ساوه حد فاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار بهار است و در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده است. هدف اصلی احداث این بزرگراه اتصال آزادراه تهران – ساوه به بزرگراه فتح و در امتداد آن به بزرگراه یادگار امام است. طرح بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی در اواخر دهه ۸۰ و در دو قطعه طراحی شد که قطعه نخست این پروژه در اولویت اجرا قرار داشت.

در تشریح مشخصات فنی این پروژه باید به ۱۲۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۹۳۰۰ تن آرماتوربندی، ۱۴۵ هزار متر مکعب خاک ریزی، یک میلیون و ۱۱۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و ۶۰ هزار تن آسفالت ریزی اشاره کرد. با گشایش فاز نخست این بزرگراه مسیر ترافیکی تندروها از تقاطع بزرگراه آزادگان در سطح صفر آغاز شده و در محدوده ۴۵ متری کن به سطح منفی یک منتقل می‌شود و در ادامه قبل از بلوار الغدیر مجددا به سطح صفر باز می‌گردد. کندروهای شمالی و جنوبی در تمام طول مسیر در سطح صفر قرار دارند. قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی در قالب مسیرهای تندروی شمالی و جنوبی هر یک با سه خط عبوری و مسیر کندروی شمالی و جنوبی هر یک با دو خط عبوری طراحی و اجرا شده است.