جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران به همراه علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران از مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بازدید کردند.

در این بازدید آخرین وضعیت اتوبوس‌های خریداری ‌شده، اتوبوس های بازسازی شده و همچنین اهداف شرکت واحد اتوبوسرانی تا پایان سال 1402 بیان ‌شد.

در حاشیه این جلسه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: در جلسه امروز اعلام شد 2 هزار و 50 اتوبوس در شهر تهران بصورت روزانه فعال هستند و این تعداد ابتدای هر صبح از پارکینگ شرکت واحد خارج می‌شوند اما به دلیل فرسودگی ناوگان، این تعداد تا پایان شب کمتر می‌شود و بر همین اساس میانگین اتوبوس های فعال روزانه به 1700 عدد می رسد ، همچنین گفته شد که پیش بینی می‌شود تا آخر امسال حدود 1300 اتوبوس از مجموع قراردادهای منعقد شده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.

وی گفت: امیدواریم با اورهال و خرید اتوبوس های جدید هرچه سریعتر مشکلات مربوط به اتوبوس ها حل شود مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی را درک میکنیم به جز 300 دستگاه که عمری کمتر از 5 سال دارند عمر مابقی اتوبوس ها به بیش از 10 الی 16 سال می‌رسد و برهمین اساس وظیفه مدیریت شهری تامین منابع برای خرید اتوبوس‌های جدید است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه کارهای قانونی خرید اتوبوس ها انجام شده است گفت: براساس برنامه اتوبوس های دیزلی در موعد مقرر وارد ناوگان خواهند شد و برای تسریع در روند ورود اتوبوس ها و رسیدن به عدد 3 هزار اتوبوس فعال باید به اتوبوس سازان فشار وارد کرد تا هرچه سریعتر اتوبوس ها را تامین کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به بازسازی اتوبوس‌ها گفت: قراردادهایی برای اورهال اتوبوس ها انجام شده است اما این عدد با آنچه در شورای شهر تهران مصوب شده فاصله معناداری دارد براساس تصمیم شورای شهر تهران باید 1100 اتوبوس اورهال شود اما اکنون 300 اتوبوس اورهال شده و امیدواریم تا پایان سال این عدد جبران شود.

تشکری هاشمی درباره آمار فرار از پرداخت بلیت اتوبوس گفت: از تعداد 2 هزار اتوبوس فعال تهران هزار مورد متعلق به بخش خصوصی و هزار مورد متعلق به شهرداری تهران( بی آر تی) است و هر دستگاه بی آر تی تقریبا هزار مسافر را جا به جا می‌کند و مطابق با آمار روزانه 70 درصد فرار بلیت رخ می‌دهد یعنی تراکنش بلیت انجام نمی‌شود که برای حل آن خرید تجهیزات در حال انجام است اما هر روز تاخیر، خسارت سنگینی را به شرکت واحد وارد می‌کند.

تشکری هاشمی با اشاره به ون های ویژه معلولان گفت : از مجموع 82 دستگاه ون ویژه معلولان به سبب کمبود راننده و مشکلات فنی حدود 50 درصد آن یعنی 45 دستگاه ون فعالیت ندارند و 20 دستگاه به دلیل نبود راننده متوقف است و باید مشخص شود علت عدم فعالیت این ون‌ها چیست، چشم امید معلولان به حمل و نقل عمومی است که در اختیارشان گذاشته شده اما همین ناوگان نیز به دلیل نبود راننده یا مشکلات فنی فعال نیستند.

وی بیان کرد: وقتی می‌توان هر ون را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آنها را چندین ماه در پارکینگ‌ها خواباند؟ دسترسی به تعمیر کار بسیار آسان است و باید هرچه سریعتر مشکلات فنی ون ها برطرف شوند برای حل مشکل راننده نیز باید با معاون مالی و معاون منابع انسانی شهرداری تهران هماهنگی های لازم را انجام داد بنده نیز این موضوع را حتما بررسی میکنم تا مشکلات مربوط به ون های ویژه معلولان برطرف شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: خرید اتوبوس‌ها با پیگیری و سماجت باید برطرف شود همچنین باید بحث مدیریت هرچه بهتر ناوگان اتوبوسرانی انجام شود تا شاهد مشکلات موجود نباشیم و جلسه امروز فرصتی برای به روز شدن اقدامات و حل مشکلات بود و امیدواریم هرچه زودتر چالش های موجود برطرف شوند.