لایحه شهردار تهران در خصوص مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله یک فقره ملک متعلق به شهرداری که یک فوریت آن در صد و هشتاد و سومین جلسه شورا به تصویب رسیده بود؛ در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی قرار گرفت.

میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران در خصوص این لایحه اظهار داشت: این زمین که در منطقه ۱۸ واقع شده با ارزش افزوده‌ای است که در کمیسیون ماده ۵ برای آن ایجاد شده است که مساحت اولیه این زمین ۵۸۷۵۰ متر مربع بوده و اصلاحیه نیز داشته و بعد از اصلاحیه، متراژ این زمین به ۴۶۹۵۳ متر مربع رسیده است. برآورد اولیه قیمت کارشناسی به میزان ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: محل هزینه کرد برای فروش ملک، تأمین منابع مالی احداث شبکه حمل و نقل ریلی است. کمیسیون حقوقی، این لایحه را فاقد اشکال عنوان کرده است و نیاز به مصوبه شورای شهر دارد.

حبیب کاشانی، عضو شورا در خصوص این لایحه به بیان نکاتی پرداخته و گفت: مجوز فروش و واگذاری در راستای انجام تعهدات بودجه بوده است که در سازمان املاک پیگیری شده است. موضوع این بود که در بلوار معلم نبش میدان بهار، زمینی در کاربری اس ۲۱۳ به مساحت ۴۷۰ هزار متر به قیمت2400میلیارد تومان برای فروش تقاضا شده است. در گزارشی که در این باره به شورا ارائه شده؛ تناقض‌هایی وجود دارد. از جمله اینکه در قیمت گذاری و ارزیابی کارشناس گزارش ذکر شده مساحت عنوان شده قبل و بعد از اصلاح با مساحت اصلی یعنی ۴۷۰ هزار متر همخوانی ندارد.

کاشانی ادامه داد: در کارشناسی انجام شده این ملک در زمینه خدمات ایستگاهی مترو قرار گرفته بنابراین اجازه خام فروشی در مورد آن وجود ندارد. نکته بعدی ناظر به نظر کارشناسان قوه قضاییه است مبنی بر اینکه چرا این لایحه در طرح شهری قرار ندارد؛ در حالی که این زمین در طرح شهری بوده است. بنابراین این موضوع دارای ابهام است. طبق درخواست شهرداری تهران و رأی کمیسیون ماده ۵ بر تغییر کاربری از مزروعی به اس ۲۱۳ مسکونی و خدمات عمومی که شامل تجاری، اداری، ورزشی و تفریحی است به پذیرایی رستوران و پارکینگ تأکید دارد که در نظر کارشناسی قوه قضاییه این تغییر کاربری ذکر نشده است.

این عضو شورا با اشاره به تبصره ۴۰۱ و ۴۰۲ نیز بیان کرد: بر اساس این تبصره‌ها، در راستای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی باید ترتیبی اتخاذ شود تا صد در صد درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو در صورت تحقق ۱۰۰ تخفیف یافته و کمیته تخصیص مکلف است درآمدهای مذکور را صرفاً برای تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اختصاص دهد؛ با همه این توضیحات درخواست می‌شود که این لایحه بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن مجدد برای تصویب به صحن شورا ارائه شود.

مظفر در پاسخ به تذکر کاشانی گفت:  بر اساس رأی کمیسیون ماده ۵ این زمین در گذشته مزروعی بوده و هیچ خام فروشی در این باره صورت نگرفته و رأی کمیسیون ماده ۵ برای ایجاد ارزش افزوده بوده است. کمیسیون آن را به عنوان مرکز تجاری، اداری و خدماتی مصوب کرده است. بازدید کارشناس رسمی دادگستری و قیمت گذاری بر اساس مزروعی نبوده است و با پهنه اس ۲۱۳ و کاربری تجاری، اداری و خدماتی این مبلغ بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص مساحت این ملک هم باید بگوییم که در متن گزارش ۴۷ هزار به اشتباه ۴۷۰ هزار متر مربع قید شده است که اصلاح خواهد شد. گفتنی است که این مصوبه برای تصفیه دیون است. در واقع شهرداری تهران در حال تصفیه حساب با بانک تجارت است و بانک تجارت در حال ارائه تسهیلات به حمل و نقل ریلی بیش از مبلغ ذکر شده است. بنابراین محل استفاده این درآمد توسعه حمل و نقل ریلی و بر اساس پهنه اس ۲۱۳ بوده است.

مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در توضیح فروش ملک موسوم به خانه فرش، اذعان داشت: این ملک دارای سند مزروعی که مساحت آن پس از اصلاح از 58 هزار متر، به 46950 متر یا 47 هزار متر، تقلیل پیدا می کند و دارای رأی کمیسیون ماده 5 می باشد. 149 هزار متر مسکونی است؛ 196 هزار متر مساحت ناخالص مسکونی آن است؛ 26560 متر تجاری، 20400 متر اداری، 8160 متر ورزشی، 5620 متر پذیرایی و رستوران، مجدداً 8160 متر آموزشی و فرهنگی، 2720 متر هم تراکم حوزه خدماتی، ملک کاملاً بر اساس رأی کمیسیون ماده 5 کارشناسی شده است.

وی همچنین با اشاره به نظر و جمع بندی سه کارشناس این پرونده، افزود: در کارشناسی اصلاحی مورخ 29 مهرماه، نظر اصلاحی سه کارشناس را پیرامون قید مساحت روی 47 هزار متر اعلام کردند و همچنین به رأی کمیسیون 5 نیز اشاره کردند. در کارشناسی اوّلیه رأی و قیمت را دیده بودند اما در متن ذکر نشده بود. با توجه به حساسیت کمیسیون، ما مجدداً از کارشناسان تقاضا کردیم و در نظر اصلاحیه شان که در 29 مهرماه آوردند؛ قید کردند که نکته حائز اهمیت نسبت به معیار و چارچوب اصلی، در بررسی محاسبات، متر است و تعیین برآورد ارزش ریالی ملک، محتویات مندرج در بند 3 مصوبه شماره 649 کمیسیون ماده 5 معاونت شهرسازی شهرداری تهران است. یعنی درآن قید شده، ملک کاملاً با بارگذاری دارد واگذار می شود. کارشناسی آن توسط مرکز انجام شده است و ممیزی شده و با بانک تجارت توافق داریم که پرداخت بدهی انجام دهیم؛ بدهی و تسهیلاتی که دارد تسویه می شود.

او در توضیح علت اخذ تسهیلات گفت: تسهیلات ارزی، بابت مترو اخذ شده بود. جا دارد از بانک تجارت تشکر کنیم که با فرمولی از عدد خیلی بزرگی، به عدد کوچکتری تبدیل شد تا این ملک به این دوستان واگذار بشود. معادل همین عدد مجدداً تسهیلاتی اخذ می شود که بخشی از آن در فرآیند اجراست. 3200 تا از آن در حوزه حمل و نقل است و تسهیلات جدیدی نیز دارد وارد می شود، تا اتفاق خوبی برای شهر بیفتد.

 لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران il با بیان اینکه شهرداری برای خط چهار مترو از بانک تجارت وام ارزی یوآن چین دریافت کرده است، اظهار کرد: ما ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم که با کاهش قیمت یوآن از هشت هزار به چهار هزار، رقم بدهی به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و مقرر شد ما این رقم را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه شورا نیز به ما مجوز داد که بدهی ها را تسویه کنیم، تصریح کرد: ما در این حین جلسه ای برگزار کردیم که برابر، ۵۰ درصد و یا ۷۰ درصد رقم را تسهیلات دریافت کنیم.

فروزنده تأکید کرد: برای فروش املاک تا سه هزار میلیارد تومان به شهرداری مجوز داده شده بود و برای املاک بالای سه هزار میلیارد تومان باید از شورا مجوز دریافت می کردیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت عقاب افشان نهایی شده است، یادآور شد: برای تأمین اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی باید ۵۰ درصد مبلغ را تسهیلات ارائه دهیم و شرکت اسنا نیز در دستور کار ارائه تسهیلات است.

در نهایت اعضا با 14 رای به فروش این ملک رای دادند .