به گزارش اکوایران ،چند روز از آغاز به کار شورای ششم نگذشته بود که مهدی چمران با اظهار نظری که از او انتظار نمی رفت سطل های زباله شهرداری را با افراد چلاق  مقایسه کرد،آن روز چمران گفت:مخازن کثیف، ول می کنن وسط خیابون،همشون مثل این آدم های چلاق! دوتا چرخش شکسته!یکی شونم در رفته! سخنانی که با اعتراض جامعه معلولان مواجه شد و چمران را مجبور به عذر خواهی از معلولان کرد،آن چنان که چمران با ارسال توضیحاتی ضمن پوزش خطاب به معلولان نوشت:مشی خدماتی بنده خود گویای صریح توجه خاص به معلولان عزیز در گذشته بوده و هست. حالا دوسالی از آن روزها و فعالیت شورای ششم به ریاست چمران می گذرد، در این دوسال معلولان چند باری مقابل شورای شهر تجمع اعتراضی داشته اند، علاوه بر معلولان مادران دانش آموزان استثنایی نیز برای اولین بار برای اعتراض پایشان به شورای شهر باز شد،برخی اقدامات شهرداری در سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان سبب شد تا تعدادی از اعضای شورای شهر در این رابطه از شهردار تهران سوال کنند،سوالی که گره مشکلات معلولان در شهر را باز نکرد.   

بهروز شیخ رودی؛ معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به تکالیف متعدد شهرداری تهران در ادای حق به شهر معلولان به خبرنگار اکو ایران گفت:فارغ از وظیفه و مسئولیت اجتماعی و انسانی شهرداری تهران در قبال معلولان، بر اساس اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،قانون شهرداریها،کنوانسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت،اصول اعلام شده در منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و نیز قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی و مصوبات متعدد شورای شهر تهران در ادوار مختلف به ویژه طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شهرداری وظایف و تکالیف متعددی در قبال معلولان به عنوان بخشی از شهروندان بر عهده داشته است، تکالیفی که متاسفانه نادیده انگاشته شده و می توان گفت عملکرد شهرداری تهران از ابتدا تاکنون در ادای حق به شهر معلولان چندان مطلوب نبوده است و در دوره ششم با توجه به اعتراض بی سابقه والدین دانش آموزان مدارس استثنایی و اعتراض معلولان نسبت به عملکرد شهرداری تهران وضعیت پایبندی شهرداری در ادای حق به شهر معلولان آنقدر بد بوده است که صدای معلولان را درآورده است.البته برخی اعضای شورای ششم با طرح سوال از شهردار در مورد سامانه معلولین و جانبازان به عنوان یکی ازمطالبات معلولان تلاش کردند که جلوی این روند را بگیرند اما نتوانستند رضایت معلولان را فراهم کنند.

این کارشناس بودجه و مالیه شهری در ادامه با اشاره به تکالیف شهرداری تهران در اجرای مصوبات مختلف شورای شهر در حمایت از معلولان افزود: مجموع مصوبات ادوار مختلف شورای شهر جمعا 21 مصوبه است،این یعنی موضوع معلولان چندان در اولویت سیاستگذاری شهری قرار نداشته است! البته بخش تکرار شونده این مصوبات در ادوار مختلف مصوبه تعیین نماینده شورا در ستاد مناسب سازی است! البته در دوره پنجم برای اجرایی شدن تکالیف شهرداری در چارچوب قانون حمایت از معلولان تعدادی از اعضاء شورا طرح حمایت از افراد دارای معلولیت را به شورای شهر ارائه دادند که این طرح در بیست و ششم اسفند ماه سال 1399 با 17 رای به تصویب رسید و برای اجراء به شهرداری تهران ابلاغ شد. این طرح از حیث آنکه دارای زمان بندی اجرایی و جزئیات معین و مشخص در اجراست معیار خوب و دقیقی برای سنجش ادعای چمران در خدمت رسانی به معلولان از طریق پیگیری اجرای این مصوبه و ارزیابی عملکرد زاکانی در ادای حق به شهر است!

شیخ رودی در ادامه با اشاره به تکالیف متعدد شهرداری تهران در ادای حق به شهر معلولان بر اساس مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت که در شورای پنجم به تصویب رسیده است به اکو ایران گفت: آقای چمران که مدعی هستند مشی خدماتی شان گویای توجه خاص به معلولان بوده و هست بیایند و بگویند برای پیگیری اجرای تکالیف شهرداری در چارچوب مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت چه کرده اند؟! چند نامه به شهردار تهران برای پیگیری تکالیف و وظایف مصرح در این مصوبه نوشته اند؟ تصویر این مکاتبات را برای آگاهی معلولان منتشر کنند تا معلولان بدانند که رئیس شورای ششم برای اجرای تبصره ذیل ماده 1 مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت یعنی برای اینکه هیچ پروژه عمرانی بدون مناسب‌سازی مورد بهره‌برداری قرار نگیرد چند بار با شهردار تهران مکاتبه کرده اند و خواستار توجه در ادای حق به شهر معلولان شده اند؟! یا اینکه تاکنون چند بار از شهردار تهران اجرای ماده 3 این مصوبه را یعنی تهیه نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‎‌سازی شده و بروزرسانی ماهیانه و انتشار برخط آن را پیگیری کرده اند؟! بالاخره پیگیری مصوبات شورا وظیفه قانونی رئیس شوراست ومعلولان نتیجه پیگیری های رئیس پرسابقه شورای شهر را ببیند نه اینکه برای استیفای حقشان با اعتراض در مقابل شورای شهر جمع شوند!

 معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به ماده 6 مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: بر اساس ماده 6 این مصوبه شهرداری تهران دراجرای بند 21 ماده 55 قانون شهرداری ظرف چهار (4) سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه در هریک از مناطق 22گانه شهرداری تهران نسبت به ساخت حداقل یک سالن ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت اقدام کند.این مصوبه در تاریخ  هفت فروردین ماه 1400 ابلاغ و لازم الاجراء شده است و حالا ما در میانه دومین سال لازم الاجراء شدن این مصوبه هستیم و شهرداری تا دوسال آینده باید این تکلیف را اجرائی و عملیاتی کند! اکنون مدیریت شهری دوره ششم یعنی شهرداری باید بگوید در تدوین و اجرای بودجه تا چه میزان اجرای این تکلیف را مورد توجه قرار داده است؟ و شورای شهر باید بگوید برای اجرای این تکلیف چه اقدام عملی را انجام داده است! اینکه یک مدیر شهرداری برای نمایش بیاید و یکی از کارکنان دارای معلولیت شهرداری را به عنوان مشاور منصوب کند شاید نمایش جذاب و شور انگیزی باشد اما جای این ترک فعل ها و بی توجهی به انجام وظایف در اجرای مصوبات شورای شهر را نمی گیرد.

 این کارشناس بودجه و مالیه شهری در ادامه با اشاره به خاتمه یافتن مهلت اجرای ماده 7 این مصوبه گفت: بر اساس ماده 7 مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت شهرداری موظف شده بود ظرف مدت دو سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه با استفاده از ظرفیت‌های بند 6 ماده 55 قانون شهرداری و با همکاری سازمان ورزش شهرداری و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نسبت به تجهیز پارک‌های عمومی موجود در سطح شهر به تجهیزات ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت و تخصیص بخشی از فضای بوستان‌های بزرگ شهری به‌منظور ایجاد باغ گل ویژه نابینایان اقدام نماید. تکلیفی که مهلت اجرایش بر اساس قانون به سر آمده است اما بعید است حتی در ده درصد از بوستانهای سطح شهر تجهیزات ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت نصب شده باشد تا این شهروندان مظلوم از حق ورزش مثل بقیه همشهریانشان در بوستانها برخوردار شده باشند!موضوع باغ گل ویژه نابینایان هم که در این مصوبه مورد تاکید قرار گرفته است از مصوباتی است که در سال 1393 و دوره چهارم شورا تصویب شده بود اما در شهرداری کسی برای اجرایش قدمی برنداشته بود و در مصوبه شورای پنجم برای اجرایی شدنش مهلت اجراء وضع کرد تا در بخشی از فضای بوستان‌های بزرگ شهری «باغ گل ویژه نابینایان» ایجاد شود و شهرداری با کاشت و داشت گیاهان و گل‌هایی که به‌ عنوان دوست نابینایان شناخته می‌شوند زمینه‌ استفاده نابینایان را به‌ طور خاص از این فضاهای طبیعی تمهید کند. 

شیخ رودی با اشاره به اینکه یکسال و چند ماه از مهلت اجرای ماده 8 این مصوبه نیز گذشته است افزود:مطابق ماده 8 مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت شهرداری مکلف بود ظرف یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، تمامی سامانه‌های حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، پایانه‌ها و سامانه‌های حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها را به سیستم‌های اطلاع‌رسانی صوتی، تصویری و نوشتاری بر پایه خط بریل مجهز نماید. همچنین اتوبوس‌های این شرکت باید به سیستم گویای اعلام ایستگاه مجهز شوند! الان ما در آستانه سومین سال ابلاغ این مصوبه هستیم و شهردار مدعی حمایت از معلولان تهران باید بگویند برای تجهیز پایانه ها و سامانه های حمل و نقل عمومی به سیستم های اطلاع رسانی صوتی،تصویری و نوشتاری برپایه خط بریل چه کرده است! به هر حال این کار باید در سال نخست شهرداری زاکانی تمام می شد و الان ایشان پز اجرایش را می داد!

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به ماده 13 این مصوبه و اتمام مهلت اجرای آن ادامه داد: بر اساس ماده 13 مصوبه طرح حمایت از افراد دارای معلولیت شهرداری موظف شده بود تا ظرف مدت شش (6) ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه نسبت به هوشمندسازی کلیه سامانه‌های ارتباطاتی مردمی از قبیل سامانه دریافت و پیگیری شکایات مردمی و سازمان آتش‌نشانی در جهت فراهم‌سازی امکان استفاده افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و ناشنوایان اقدام کند، اینکه شهرداری اساسا برای اجرای این تکلیف و سایر تکالیف پیش بینی شده در این مصوبه چه اقداماتی انجام داده است محل سوال و پرسش است! اما نکته جالب توجه آن است که تا امروز شاهد حتی یک تذکر در رابطه با پیگیری اجرای این مصوبه که مصوبه شورا در تشریح و زمانبندی اجرای تکالیف شهرداری در چارچوب قانون حمایت از معلولان است نبوده ایم!

این کارشناس بودجه و مالیه شهری با اشاره به پیش بینی سهم 3 درصدی معلولان از بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری در چارچوب این مصوبه به اکو ایران گفت:بر اساس ماده 18 این مصوبه شهرداری مکلف شده است سالیانه تا سه (3) درصد از بودجه فرهنگی موضوع ردیف اعتباری «کمک به موسسات عمومی و عام‌المنفعه» در بودجه سالیانه خود را به دسترس‌پذیری یا هوشمندسازی مدارس جهت استفاده افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و افراد دارای معلولیت حرکتی اختصاص دهد.موضوعی که اگر در بودجه شهرداری تهران بخواهیم آن را پی جوئی کنیم با دو مساله مواجه می شویم، اول آنکه سهم 3 درصد به معلولان اختصاص داده نشده است و مساله دوم،غفلت شهرداری از دسترس پذیری و هوشمند سازی مدارس براس استفاده از افراد دارای معلولیت است. در واقع گفتن این حرف ها وقتی که شاهد تجمع و اعتراض اولیاء دانش آموزان مدارس استثنایی در عدم پرداخت به موقع اعتبارات سرویس دانش آموزان مدارس استثنایی هستیم چیزی از دردهای معلولان کم نمی کند،بلکه شاید درد تبعیض و پایمال شدن حق و عدم ادای حق به شهر را در آنها بیشتر کند.

شیخ رودی با اشاره به تکالیف متعدد شهرداری در این مصوبه که چندان اثری از اجرای آن در سطح شهر دیده نمی شود گفت: بر اساس ماده 25 این مصوبه شهرداری باید گزارش پیشرفت کار و اجرای این مصوبه را هر سه ماه یک‌بار به‌ اطلاع شورای شهر برساند، یعنی از مرداد ماه 1400 تا امروز یعنی در 28 ماه گذشته حداقل شهرداری باید 9 گزارش از اجرای این مصوبه به شورای شهر ارائه کرده باشد. اگر شهرداری اجرای این مصوبه را پشت گوش انداخته و به شورای شهر گزارش نداده است مسئولیت آقای چمران به عنوان مسئول پیگیری اجرای مصوبات شورا سنگین تر می شود. به هر حال ایشان در متنی که برای دلجویی از معلولان بعد از بکار بردن آن تعبیرات و مقایسه ناشایست نوشتند ادعا کردند که مشی خدماتی شان گویای صریح توجه خاص به معلولان است، ادعایی که حداقل در ارزیابی اجرای این مصوبه و پیگیری اجرای آن مصداق واقعی و عینی پیدا نمی کند و بیشتر یک حرف دهان پرکن است! انتظار می رود سازمان بازرسی کل کشور، اعضاء شورای شهر و مطالبه گران شهری نسبت به اجرای تکالیف شهرداری در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان و مصوبات شورای شهرتهران در این رابطه حساسیت داشته باشند تا حق این شهروندان بی پناه شهر بهتر و مطلوب تر ادا شود.