مهدی بابایی در یکصد و نود و نهمین شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته در ساختمان پلاسکو از سامانه اعلام هوشمند حریق رونمایی شد،گفت: این اقدام پیرو انتخاب اپراتور انجام شد اما از آن روز تا امروز هیچ ساختمان جدیدی به سامانه اضافه نشده است و بر اساس پیگیری ها به این نتیجه رسیدیم که سازمان فاوا زیرساخت های لازم را تأمین نکرده و اپراتور قادر به اتصال دیگر ساختمان ها به سامانه نیست.

وی با بیان اینکه دو ماه پیش جلسه ای با مدیران سازمان فاوا داشتیم اما متأسفانه نتیجه ای حاصل نشد، خاطرنشان کرد: مصوبه اتصال ساختمان ها به سامانه اعلام هوشمند حریق هفت سال است که روی زمین مانده و با توجه به حیاتی بودن موضوع باید پیگیری های لازم صورت بگیرد.

بابایی تأکید کرد: ما با وجود اینکه ادعای هوشمندسازی را داریم اما آنچه می بینیم نشان می دهد هیچ اولویتی برای هوشمندسازی قائل نیستیم.

ناصر امانی هم در این جلسه با اشاره به اینکه پست های سازمانی شهرداری باید به تصویب شورا برسد، اظهار کرد: ضریب ریالی جدول حقوق مستخدمین ثابت معادل ضریب ریالی حقوق مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری است و باید با تصویب و تأیید شورا انجام شود.

وی افزود: جداول فوق العاده شغل باید پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی  به تصویب شورای شهر برسد و علاوه بر پاداش مذکور، شهرداری می تواند در با تصویب شورا در صورت وجود اعتبار، حداکثر تا یک ماه حقوق و مزایا برای مستخدمینی که خدمات ویژه ارائه دهند، در نظر بگیرد.

امانی تأکید کرد: شهردار تهران موظف است به طرق مقتضی در تأمین بهداشت مستخدمین خود و ایجاد شرایط مناسب کار در زمینه مسکن بر اساس طرح های رفاهی سازمان های وابسته به دولت با تصویب شورای شهر اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان شهرداری نیز وابسته به مصوبه شوراست، یادآور شد: چند هفته ای است که پیگیر اعمال ترمیم حقوق کارکنان شهرداری هستیم. ما استعلامی از رئیس مجلس انجام دادیم و روز گذشته پاسخی از مجلس دریافت کردیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران با شهرداری تمام شهرها متفاوت است و دلیل آن برخورداری از قانون استخدامی مستقل است. مجلس در استعلامی که صورت گرفته، اعلام کرده، اجرای ترمیم حقوق تنها برای کارکنان شهرداری تهران از محل منابع شهرداری مطابق با موازین قانونی منعی ندارد و این نشان می دهد که نباید خود را با دیگر شهرها مقایسه کنیم.

امانی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران قانون مستقل دارد، گفت: اگر برای تمام شهرداری ها ترمیم حقوق منعی داشته باشد، برای شهرداری تهران وجود ندارد. شهرداری مخالفتی با این موضوع ندارد و نگران این بود که مغایرتی با قوانین سازمان اداری و استخدامی نداشته باشد.

وی گفت: ما ۲۱ نفر عضو شورا با ترمیم حقوق موافقیم لذا انتظار داریم که ترمیم حقوق در سال جاری انجام شود و کارکنان شهرداری و سازمان آتش نشانی از این وضعیت نجات پیدا کنند.

حبیب کاشانی هم در این جلسه با اشاره به سوء برداشت در خصوص ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران گفت: این گزارش مستند به عملکرد اعلامی از سوی شهرداری است و در این عملکرد تا پایان مهر ماه در بخش نقدی و غیر نقدی اعتبار ابلاغی ۸۰ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان بود و از این میزان ۶۱ هزار میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است و پرداختی ۴۱ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان بوده و ۲۱ هزار میلیارد تومان از آن را صرف کرده ایم.

کاشانی افزود: ما در هر ماه اعلام کرده ایم که درصد جذب پایین است و پیگیری ها به این منجر شد که در مهرماه ۳۳.۹ درصد به ثبت رسید؛ درحالیکه در مدت مشابه سال قبل ثبت هزینه ها ۲۶ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از ۲۱ هزار میلیارد تومان حقوق، پنج درصد تملک دارایی مالی و ۳۵ تملک دارایی سرمایه ای است، یادآور شد:  رقم تملک دارایی سرمایه ای منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۳۳ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته و میزان عملکرد  نیز ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

خزانه دار شورا همچنین تصریح کرد: در سرفصل هزینه ای و حقوق کارکنان ابهاماتی برای افراد پیش آمد که چه اتفاقی برای ۱۷ هزار میلیارد تومان افتاد. این مبلغ گم نشده بلکه به ثبت نرسیده است. موضوع این است که راهبری سازمان ها، شرکت ها و موسسات تابعه به گونه ای است که تا مبالغ را ثبت کنند، زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پس از اتمام کار و تحویل پروژه ها نیز ثبت هزینه ها صورت می گیرد، گفت: در سرفصل تملک دارایی مالی و سرمایه ای، ثبت هزینه ها پس از اتمام پروژه ها انجام می شود و با توجه به تأخیر در ارسال مدارک، هزینه ها نیز با تأخیر ثبت می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ثبت هزینه ها هشت درصد نسبت به سال قبل و ۱۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است، یادآور شد: هرچند این میزان ثبت هزینه ایده آل ما نیست اما تأخیر در ثبت برخی هزینه ها اجتناب ناپذیر است.

 میثم مظفر  با اشاره به افتتاح پروژه زیرگذر کوهک و راست گرد گل‌ها گفت: تلاش شهرداری تهران برای اجرای تقاطع‌ها و اصلاح آن‌ها اقدامی مثبت است و با بهره‌برداری از پروژه زیرگذر کوهک و راست گرد گل‌ها به اعتبار ۱۴۵ میلیارد تومان مسیر شهروندان نیز به میزان ۲۱ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بوستان تمدن در منطقه هشت وضعیت قرمز دارد و پروژه احداث آن اجرایی نشده است، یادآور شد: بوستان تمدن عملا دسترسی از شرق، غرب و شمال ندارد و از لحاظ ایمنی و بحران، چالش اساسی دارد و راه حل آن این است که در خیابان کرمان معبر دسترسی به این بوستان ایجاد شود. این پروژه پس از هشت ماه از سال، پیشرفت فیزیکی ندارد.

مظفر با اشاره به وضعیت قرمز دوربرگردان شهید ثانی، گفت: پروژه بوستان خیابان نوروزی نیز وضعیت قرمز دارد؛ لذا شهرداری منطقه هشت باید برای اجرای عملیات عمرانی در این پروژه‌ها اقدام کند.