به گزارش اکوایران ،امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به صحن شورای شهر تهران‌آمد  آخرین اقدامات انجام شده در خصوص حمل و نقل عمومی را تشریح کرد .

محسن هرمزی در گزارش خود، درباره سامانه مترو با اشاره به دو اتفاق رخ داده گفت: باید بگوییم که در دو ماه گذشته دو اتفاق مهم در سامانه مترو رخ داد؛ نخست افتتاح بخش شمالی و شمال غرب خط ۶ با حضور رئیس جمهور و نیز اتمام حفاری‌های مربوط به قسمت شمال غرب خط 7 بود که روزانه قریب به 60 هزار سفر را به جابجایی مترو افزوده است. منطقه‌ای که از نعمت مترو برخوردار نبود وارد این ساز کار شد.

وی افزود: اتفاق دیگر پست برق خط 6 بود که در همین خط برق ایستگاه کیانشهر نیز در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب برقی پایداری را برای مترو تأمین کردیم. عملیات پست برق شمالی نیز در حال انجام است. ایستگاه میدان کتاب هم انجام شد؛ حفاری‌ها ادامه دارد و حفاری خط ۱۰ نیز آغاز شد.

معاون حمل و نقل در ادامه گزارش خود اشاره‌ای نیز به افتتاح ایستگاه مترو پرند داشته و گفت: یکی از پروژه‌های مهم پروژه پرند بود که نزدیک به ۱۸ سال بود که عملیات و اجرای آن آغاز شده بود. با همت شورا و شهرداری روسازی دو خط انجام شده و  احداث سکوی آن‌ها نیز به مرز ۹۵ درصد بهره‌برداری رسیده است. سکوی ایستگاه واوان و بازارک نیز احداث شد؛ مترو پرند برای مردم اتفاق ویژه‌ای بود.

هرمزی ادامه داد: ما به وظایف خود از ابتدای سال تاکنون انجام داده‌ایم و باقی ایستگاه‌های خط ۶ راهم برخورد تکلیف می‌دانیم که به بهره‌برداری برسانیم. بناست با ادامه این روند ایستگاه ورزشگاه تختی هم به بهره‌برداری برسد. نکته بعدی ناظر به توسعه بخش جنوبی خط ۶ است. عملیات حفاری تا پایان سال انجام خواهد شد و باید در پیوست یا تبصره بودجه هزینه‌ای برای آن در نظر گرفته شود که از شورا درخواست می‌شود این تدبیر را برای این موضوع داشته باشد.

وی در ادامه در خصوص قراردادهای منعقد شده در رابطه با تولید واگن داخلی و نیز واردات واگن‌های چینی گفت: طبق آخرین گزارش دریافتی از بانک مرکزی، پیش پرداخت اجرای قرادادهای منعقد شده با شرکت‌های چینی و در نتیجه عملیات آن نیز انجام شد. در جریان سفر شهردار تهران به کشور چین، توافقی با کشور چین داشتیم که مبنای قرارداد ۲۳ ماه بود و بر این اساس در فوریه سال آینده میلادی مققر شد اولین واگن را در تهران تحویل بگیریم؛ یعنی اولین رام قطار در فوریه ۲۰۲۵ در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

هرمزی در خصوص تولید واگن ملی گفت: هفته گذشته عملیات ساخت واگن ملی آغاز و منابع مالی آن نیز تأمین شده است. اختلافات هم حل شده و در حال حاضر فضای مثبتی بر روابط میان دولت و سازمان شهرداری‌ها برقرار است. قراردادهای لازم با شرکت‌های داخلی هم منعقد شده است و امید داریم تا سال آینده دست کم دو رام قطار را دریافت کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در ادامه گزارش خود در خصوص تعداد واگن‌هایی که نیاز به اورهال دارند، بیان کرد: در حال حاضر 13 رام قطار به طور کلی نیاز به اورهال دارد که طبق برنامه در حال انجام است. ما تمام توان خود را بر واگن دی سی متمرکز کرده‌ایم تا هر چه زودتر تمام شود.

وی در خصوص سامانه اتوبوسرانی نیز گفت: طبق گزارش‌ها در حاال حاضر 2هزار و  ۹۲۳ دستگاه ناوگان فعال در اتوبوسرانی داریم که 2هزار و 50 دستگاه شاغل در خط هستند؛ موضوع مهمتر این است که با همکاری شورا قرارداد 3هزار و 50 دستگاه منعقد شد که دو مورد آن که شامل 500 دستگاه می‌شود به دلیل عدم تعهد شرکت مورد نظر علیرغم انجام پیش پرداخت از سوی شهرداری، ضبط ضمانت نامه شدند اما باقی قراردادها در حال انجام بوده و بر اساس آن‌ها طی سه ماه اخیر150دستگاه دریافت شده است که از ابتدای سال در مجموع ۳۱۴ دستگاه اتوبوس جدید را تاکنون تحویل گرفته‌ایم؛ از شهرداری هم درخواست کمک در جهت تأمین منابع غیر نقد را داریم و امید داریم تا پایان سال این روند را تکمیل کنیم.

هرمزی در رابطه با بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز بیان کرد: از ابتدای دوره 250 دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی شده است که بازسازی 130 دستگاه از این تعداد در ماه‌های اخیر انجام شده است. بناست از مجموعه خود شهرداری به کمک ناوگان اتوبوسرانی بیایند. در خصوص خصوص سازی اتوبوسازی نیز برنامه‌ای را تدبیر کرده‌ایم که شهرداری متضرر نشود.

معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران، در ادامه گزارش خود در خصوص سامانه تاکسیرانی نیز بیان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک مکلف بود تا پایان سال 5000 هزار تاکسی را نوسازی کند که تاکنون هزار و 228 دستگاه نوسازی شده است و 811 مورد نیز در حال نوسسازی است و به این ترتیب تا پایان دی ماه 2 هزار و 50 دستگاه نوسازی شده قطعی خواهیم داشت.

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به سامانه شاتل داشت و گفت: سامانه شاتل که شامل 190 دستگاه ون است؛ این سامانه هنوز کامل نشده است و درصدد رفع ابهانات در این باره هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در گزارش خود در خصوص قراردادهایی که با کشور چین در حوزه حمل و نقل منعقد شد؛ توضیح داد: در سفر به چین، دو قرارداد در رابطه با تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز خود داشتیم؛ قرارداد تأمین 1000 دستگاه اتوبوس برقی 12 متری و 1000 دستگاه اتوبوس سی. ان. جی 18 متری. با همت وزارت صمت بنا داریم 2000 دستگاه اتوبوس برقی دریافت کنیم. سفر چین فضای جدیدی را در خصوص هزینه تأمین اتوبوس‌ها رقم زد و ما موفق شدیم این هزینه‌ها را تا 15 درصد کاهش دهیم. به این ترتیب قرارداد 1000 دستگاه اتوبوس سی. وی. یو در حال انعقاد است که به زودی نهایی خواهد شد؛ 1000 دستگاه دیگر نیز با یکی از شرکت‌های چینی که از قدیم با آن در تعامل بودیم؛ در حال انعقاد است.

وی افزود: در خصوص تاکسی هم، قراردادی مبنی بر ساخت و تولید 10 هزار دستگاه با کشور چین منعقد شد که با همکاری و حمایت دولت و بانک مرکزی این تعداد به 25 هزار مورد افزایش یافت و هفته آینده با سفر نماینده اتوبوسرانی به چین مراحل فنی آن نیز نهایی خواهد شد. به همین ترتیب قرارداد دیگری مبنی بر تحویل 100 هزار دستگاه نیز نهایی شد؛  یک قرارداد هم در خصوص تولید 10 هزار دستگاه ون انجام و نهایی شد.

هرمزی در پایان گزارش خود اشاره‌ای نیز به دو تفاهم انجام شده با کشور چین داشت و گفت: دو تفاهم با کشور چین انجام شد که یکی در خصوص خط ۱۱ و دومی در مورد ۲۵۹ دستگاه واگن که هر دو در حال انجام و پیگیری برای نهایی شدن است.

سوده نجفی ،عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی عنوان کرد که یکی از مباحث مهم امروز که باعث وجود ترافیک در شهر تهران شده عدم وجود پارکینگ کافی در سطح پایتخت است از این رو این سئوال مطرح است که چه تصمیماتی در این حوزه اتخاذ و چه تدابیری اندیشیده شده است؟

وی افزود: متأسفانه در محدوده دریاچه خلیج فارس در محدوده منطقه 22 و موضوع احداث سرای ایرانی در منطقه افسریه که دارای بار ترافیکی عظیمی است این کمبود به صورت عینی محسوس است؛ ضمن آنکه در خصوص عارضه سنجی در کنار وجود ساختمان های بزرگ مقیاس آیا موضوعات ترافیکی و روان سازی آن در دستور معاونت شما قرار گرفته است یا خیر؟

 مهدی پیرهادی،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در احداث و بهره برداری مترو پرند عنوان کرد: با توجه به کاستی هایی که تهران در سالهای گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی داشته، هرچقدر این مهم افزایش یابد؛ قطعاً در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود. مضافاً بر اینکه ما در دوره های قبل و پس از مدیریت شهری آقای قالیباف توسعه جدی در این حوزه را شاهد نبودیم و خدا را شاکریم که در این دوره نیز شتاب خوبی را در این حوزه لمس کردیم و شاهد احداث ایستگاه های مختلف مترو بودیم.

وی با بیان اینکه نگاه شورای ششم توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا بوده است؛ افزود: طبق گزارش های اعلامی چیزی حدود 26.5 کیلومتر خط مترو در این دوره به بهره برداری رسیده که این موجب خرسندی ماست از این رو خواستار این هستیم تا تفاهم نامه های در دست اقدام خصوصا خارج کردن خودرو ها و تاکسی های فرسوده شهر تهران به سرعت عملیاتی شده و به نتیجه نهایی برسد.

 احمد صادقی،رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا ضمن ابراز امیدواری از حصول توفیقات در حوزه حمل و نقل عمومی در سال آینده و با توجه به گزارش ارائه شده در خصوص احداث و تکمیل ایستگاه شهر ری و ایستگاه شرقی حرم حضرت عبدالعظیم، خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما توقع داشتیم امسال این موضوع نهایی شود اما با توجه به نبود بودجه کافی درخواست داریم تا این مهم در لایحه اصلاحی بودجه عنوان شده تا صحن نسبت به آن اقدامات لازم را صورت دهد.

نیز پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اخیرا اعلام شد در تهران ۴۲.۵ کیلومتر مترو ساخته شده است. اگر متروی پرند را از آن کم کنیم مابقی آن باید در شهر تهران حفاری شده باشد که لازم است شهرداری گزارشی در خصوص نقاطی که این کار انجام شده است، ارائه کند.

وی افزود: ۳۱۴ دستگاه اتوبوس از ابتدای سال وارد ناوگان شده و در حال حاضر نیاز است که اعلام شود تا پایان سال چند دستگاه وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد. اگر با همین روند ادامه دهیم تا پایان سال به ۵۰۰ دستگاه هم نمی‌رسد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های معاون حمل و نقل شهرداری تهران به شنیده‌های خود در شب گذشته مبنی بر واریز پیش پرداخت واگن‌های مترو به طرف چینی اشاره کرد و گفت: این در حالی هست که پیشتر اعلام کرده بودیم که پیش پرداخت داده شده و ما جشن گرفتیم و صلوات فرستادیم.

وی ادامه داد: برای اتوبوس‌ها و خودروهایی که ساخته شده اعلام می‌شود ساخت داخل کشور است اما طبق اطلاع ما، تنها ۱۵ درصد آن ساخت داخل است. مردم این موضوعات را می‌بینند.

 مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه گفت: موضوع حمل و نقل و ترافیک همیشه به عنوان موضوعی به هم پیوسته مطرح شده و یکی از چالش های ما در این حوزه عدم وجود نگاه زنجیره ای است که موجب آزار شهر شده است. از این رو ما می بینیم برخی شهرهایی که دارای جمعیتی چند برابر ایران هستند چطور توانسته اند در یک برنامه سه ساله این مهم را رفع و رجوع کنند بنابر این باید یک پایش جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: پایانه شرق تهران بارها به عنوان موضوع نقد در صحن شورا مطرح شده است و علت آن عدم بهره برداری در دوره قبل شورا با وجود 90 درصد پیشرفت فیزیکی بوده که در مدیریت شهری قبل با بی مهری و رکود مواجه شده که در حال حاضر این موضوع تنها به یک نماد در شهرداری تهران تبدیل شده است و هنوز به بهره برداری نرسیده. از این رو امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این پایانه تا انتهای امسال باشیم و به وعده ها اکتفا نکنیم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص ورود خودروهای برقی گفت: استفاده از این خودروها چه در بخش اتوبوس و تاکسی و چه در بخش موتور سیکلت، امری قابل قبول است اما باید موضوع خدمات پس از فروش نیز در ابن باره مورد توجه واقع شود. از این رو نیاز است تا ابعاد فنی این مقوله نیز مورد توجه واقع شود.

محمد آخوندی،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: پیام بسیار مهم این گزارش برای مردم و شورا این است که شهرداری براساس سیاست کلان و تکلیف شورا، حمل و نقل را مهم ترین وظیفه خود تعریف کرده است.

وی افزود: در برنامه های در حال اجرا و در پرداخت هایی که به حوزه حمل و نقل انجام می شود این پیام به مردم تهران ارائه می شود که شهرداری برای حوزه حمل و نقل اقدامات جدی را انجام می دهد.

آخوندی گفت: حدود 19 هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل پرداخت شده است و نشان می دهد که شورا و شهرداری در این خصوص اهتمام دارد و تا پایان سال این روند باید ادامه داشته باشد.

علیرضا نادعلی،سخنگوی شورای شهر با بزرگداشت هفته بزرگداشت معلولین، این قشر از جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متأسفانه در جریان احداث و بهره برداری ایستگاه های جدید مترو و وجود عمق های زیاد این ایستگاه ها، شاهد عدم وجود آسانسور و یا پله های برقی هستیم و این مقوله برای تردد معلولین و افراد کهنسال ناممکن است. از این رو سئوال مطرح شده از این باب است که آیا نمی توان در زمان بهره برداری، شاهد فعالیت حتی یک مدل از این وسایل انتقال و جابجایی باشیم؟

 حبیب کاشانی،خزانه ‌دار شورا در انتقاد به برخی کم کاری ها عنوان کرد: متأسفانه مردم هنوز رضایت کامل از بحث حمل و نقل عمومی ندارند؛ اینکه چه کسی در موضوعات مختلفی از جمله ازدیاد ماشین در سطح شهر، ماجرای خودروسازها، وجود گره ها و تراکم های ترافیکی، مقصر است را نمی توان برشمرد. اما با توجه به گزارشی که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شد؛ تا پایان دوره ششم شورا نمی توانیم امید داشته باشیم که تحولی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین رخ دهد.

وی افزود: ما اینکه در 1403 شاهد ورود واگن و رام قطار قطار باشیم اقدامی نیست که برای مردم قابل حس باشد؛ مردم باید این تحولات را در سرخط های مترو و یا کاهش ساعات ورود اتوبوس به ایستگاه ها حس کنند. درست است ورود 300 دستگاه اتوبوس مشکل تهران را مرتفع نمی کند؛ اما با توجه به شرایط فعلی شهر به مسکنی احتیاج دارد تا حداقل ها برای رفاه مردم فراهم شود.

احمد علوی،عضو شورای شهر تهران ضمن تقدیر از برخی اقدامات در حوزه معلولان و کودکان استثنایی نبود اطلاع رسانی دقیق در این حوزه را یکی از ضعف های مجموعه شهرداری تهران برشمرد و در پیشنهادی اظهار داشت: لازم است تا در خریدهای جدید فضای دسترسی استفاده از این وسایل برای سالمندان، کودکان و معلولان هم فراهم شود.

وی اضافه کرد: ما نباید سطح توقع را بالا ببریم چرا که حداقل هایی که در این جلسه مطرح شد؛ نیازمند رقمی  حدود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار در صورت اعطای سهم دولت به این حوزه است از این رو ما باید ببینیم کل درآمد شهرداری در طول یکسال چقدر بوده و چه میزان باید در این خصوص اعتبار اختصاص داد.

 پرویز سروری،نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت در وضعیت بحرانی است؛ از مدیران شهری خواست حمل و نقل عمومی را معطل تولیدکنندگان اتوبوس داخلی نکنند.

 سیدمحمد آقامیری در این خصوص گفت: یکسال پیش هم که بحث قراراداد با تولید کنندگان داخلی بود؛ گفتم که خیلی امید به تولیدکنندگان داخلی نبندید. ما همه جا حمایت می کنیم از تولیدکنندگان داخلی. ولی در بحث نیاز مبرم شهر به اتوبوس، آنقدر وضعیت بحرانی است که نمی توانیم منتظر بمانیم تا این شرکت ها بیایند و دانه دانه خودشان را پیدا کنند؛ خط تولید اتوبوس خود را راه بیاندازند و وضعیت حمل و نقل تهران را نجات دهند. 

او تصریح کرد: اگر یک دهم انرژی که شهرداری برای بحث و بررسی و جلسات مستمر با تولیدکنندگان اتوبوس داخلی گذاشت؛ با تولیدکنندگان خارجی نشسته بود؛ خیلی بهتر از این نتیجه می گرفت. یک سفر دو هفته ای به چین ثمرات زیادی داشت و ان شاءالله یکی پس از دیگری مردم از ثمرات آن بهره مند خواهند شد. واقعیت این است که ما هم باید هوای تولیدکننده داخلی را داشته باشیم و هم خرید خارجی؛ ولی مهمتر این است که هوای مردم را داشته باشیم که از این وضعیت نجات پیدا کنند و رفع مشکلات مردم برای ما اولویت هست.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد استفاده خطوط مترو از پایانه های مشترک را داد و افزود: در خطوط مترو پیشنهاد داده بودیم که برخی سرخط های مترو را می شود به همدیگر وصل کرد. با یک برنامه ریزی مشخص می شود در همان فاصله می شود چند تا ایستگاه تولید کرد و از تعداد پایانه هایی که مدنظر داریم در آینده ساخته شود از آسیب به واگن ها جلوگیری کرد. اگر این سرخط ها به یکدیگر وصل شود، می شود از پایانه های مشترک استفاده کرد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین به بلاتکلیفی ساخت ایستگاه ها در جنوب پایتخت واکنش نشان داد و افزود: باید به ساخت ایستگاه های جنوب شهر یک توجه ویژه ای شود. سالهاست این ایستگاه هایی که در جنوب شهر ساخته شده معطل مانده و دائما به بازه های زمانی یک ماه، شش ماه و ... می رسد و می ترسم این دوره هم تمام شود و این ایستگاه ها فعال نشود.

 میثم مظفر،رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه ما در توسعه خطوط مترو به لحاظ مسافت دارای پیشرفت های قابل توجهی بودیم و بهره برداری 15 ایستگاه جدید اقدامی ارزشمند بوده است؛ خاطر نشان کرد: انعقاد قرارداد 791 واگن به عنوان یک گل طلایی برای مدیریت شهر تهران  به شمار می آید. اما در خصوص خرید های خارجی اتوبوس و نوسازی ناوگان تاکسیرانی ما نیاز به یک اقدام عاجل داریم تا پیش پرداخت های لازم عملیاتی شده و کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

جعفر بندی شربیانی،عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ضمن تقدیر از ارائه این گزارش از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری عنوان کرد: انتظار مردم از ما، حل و فصل معضلات و چالش های ترافیکی شهر تهران است و طبق پیامی که ما به مردم تهران احراز کردیم؛ تخصیص بودجه در این حوزه بود. مضافاً بر اینکه نقش دولت در این مقوله مهم و غیر قابل انکار است از این رو با توجه به روند روبه جلو اما کند این موضوع نیاز است تا سرعت این اقدامات را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از سال 1396 تا 1400 تعداد 113 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شده است و از سال 1400 تا کنون رقمی بالغ بر 700 دستگاه اتوبوس جدید به این ناوگان الحاق شده و این حرکت ها رو به جلو است اما راضی کننده نیست.

این عضو شورا ادامه داد: با توجه به عقب ماندگی و وجود فرسودگی بالای ناوگان جنوب تهران الزام آور است تا به این بخش و منطقه توجه بیشتری صورت گیرد.

 مهدی چمران،رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان در توضیحاتی اظهار کرد: خوشبختانه اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته قابل تقدیر است اما کافی نیست. از این رو ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه پیگیری تا حصول نتیجه را داریم. در خصوص خط تولید اتوبوس ها و کارخانه های فعال داخلی در این حوزه هم بسیار کم هستند و توان ساخت آنها محدود است. برخی کارخانجات خودروسازی همچون ایران خودرو و ایران خودرو دیزل هم با توجه به وجود توانایی ساخت اتوبوس، متأسفانه وارد این عرصه نمی شوند. شاید سود ساخت اتومبیل سواری از ساخت اتوبوس بیشتر است و آنها هم به دنبال سود بیشتر هستند. اما باید به این حوزه وارد شده و نقش مهم خود را در کاهش مشکلات و معضلات شهر ایفا کنند.