علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر که صبح امروز-۲۳ آذرماه۱۴۰۲- در محل برج‌ میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه برای پیشبرد امور شهرها در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، قانون‌گذار در اصل ۱۰۰ قانون اساسی شرایطی را فراهم کرد تا امکان حضور مستقیم نمایندگان مردم برای اداره شهرها فراهم شود، گفت: این یک فضای طلایی برای تحقق خدمات است. گرچه شوراها دیر ظهور و بروز پیدا کردند اما باید دو دهه عقب افتادگی در کشور را با ایجاد زمینه ارتقاء شوراها و مدیریت شهری جبران کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه باید فرهنگ تحقق قانون اساسی و به‌کارگیری هر موجودیتی در مختصات خود مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: تا وقتی این زمینه فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت کارکردهای مورد مطالبه تحقق یابد. فرصت جدیدی برای نگاه به امور و پذیرش مسئولیت‌های اداره شهر باید ایجاد شود که نیاز به چارچوب‌ها، اختیارات، منابع و نیروهای انسانی دارد.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید با توجه به تنوع سلایق و علایق و شرایط شهرهای مختلف، مدیریت را انجام داد، گفت: بناست ۷۵ درصد در سطح جهان شهرنشینی تحقق یابد که این موضوع در کشور ما محقق شده و امروز همین نسبت با چند درصد بالا و پایین در کشور قابل مشاهده است؛ لذا باید همین امروز چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه عادت در مصرف عادت بسیار بدی‌ست و شهرها باید در مسیر تولید گام بردارند، گفت: برای چنین شرایطی نیازمند این هستیم که منابع و امکانات لازم را در شهرها فراهم کنیم و باور به شوراها و شهرداری‌ها و دیگر نهادها برای اداره و آبادانی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد تا شهر و کشور را بر اساس قانون اساسی آباد کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: امروز انتظارات مردم به عنوان صاحبان کشور بیش از پیش است و باید مسئولان زمینه ظهور و بروز رفع مشکلات را فراهم کنند.

وی افزود: امروز ما با نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور مواجه هستیم که اگر در هر بخشی حرکت کند آن را ویران خواهد کرد و کشور از تعادل خارج خواهد شد اما این خروج از تعادل نیاز به پیشگیری و دقت پیشین دارد  و باید علاج را پیش از اتفاق در نظر گرفت تا نقدینگی در مسیر پیشرفت کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه ما به مشارکت مردم نیازمندیم، گفت: در سال قبل ۲ هزار و ۸۰ پروژه در معرض انتخاب شهروندان قرار گرفت و هزار و ۴۶۴ پروژه به اجرا رسید. از این تعداد تنها ۱۸ پروژه هنوز آغاز نشده و نزدیک به ۹۰۰ طرح اجرایی شده است.

زاکانی تاکید کرد: امسال گفتیم شما هم برای ما تصمیم‌سازی کنید؛ بیش از هفت هزار پروژه از سوی مردم‌ پیشنهاد شد که در نهایت ۶ هزار پروژه با اعتبار ۹ همت در معرض انتخاب مردم قرار گرفت تا غایت و نهایتی برای این پروژه‌ها تعریف شود.

شهردار تهران با اشاره به ساخت پروژه‌های سنگین شهری در پایتخت، تصریح کرد: بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در چند روز ابتدایی دومین طرح «من شهردارم» مشارکت کردند و امیدواریم از هدف یک میلیون مشارکت عبور کند.

زاکانی با بیان اینکه این همایش یک گام جلوتر از طرح "من شهردارم" برداشته است، خاطرنشان کرد: ما در گام سوم به تامین مالی نیاز داریم و ۱۹ کلانشهر به همکاری مجموعه‌های اثرگذار با دولت در مدار تلاش شوراها و شهرداری‌ها نیاز دارند و این تلاش تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منابع مالی یک گلوگاه جدی است، یادآور شد: شروع کاری ما با ایجاد انضباط مالی بود اما این کفایت نمی‌کند؛ شهرها با سرعت به سمت فرسودگی پیش می‌روند، به طوریکه بافت ناکارآمد و فرسوده در تهران و دیگر کلانشهرها در معرض عدم دسترسی، مخاطرات و هزینه‌تراشی بالا در حوادث هستند.

وی با بیان اینکه تهران ۹۳۰ هزار پارسل دارد و اگر عمر مفید یک ساختمان ۵۰ سال باشد و سالانه اگر ۲۰ هزار پروانه صادر شود؛ بازسازی انجام خواهد شد، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های صادر شده پنج هزار فقره بوده است. صدور پروانه، تراکم فروشی نیست بلکه به معنای توسعه شهر است.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت مکلف به ساخت چهار میلیون واحد مسکن است، گفت: میزان نقدینگی‌ مردم در این بخش هفت همت است و هزینه مورد نیاز ساخت مسکن چهار هزار همت است و اگر این نقدینگی به سمت مسکن هدایت شود علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی به تامین مسکن منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت بافت فرسوده است که در اساس تهدید به شمار می‌رود؛ مردم باید با انگیزه در فضای سکونت خود بمانند اما به شرط نوسازی و توسعه.

زاکانی با اشاره با مشارکت شهرداری‌ها، بورس، دولت و دیگر بخش‌ها برای توسعه مسکن در ۱۹ کلانشهر، یادآور شد: شهرهای بزرگ برای اینکه خود را بسازند برای ساخت هر کیلومتر مترو به ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارند که انجام این امر ساده نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه مسکن می‌تواند عمده نقدینگی را به خود جذب کند و سود آن به مردم برسد، گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز باید با سمت ایجاد شرایط مناسب و بهبود آن برویم که به اعتبار نیاز دارد و اگر توسط مردم تامین شود، شهر برای مردم خواهد شد و کسانی که صاحبان انقلاب بوده‌اند صاحب شهر خواهند شد و این در کار و تلاش اثرگذاری بالایی دارد.

وی با اعلام اینکه در تهران برنامه اصلاح ۹۸ تقاطع را داریم که ۱۱ مورد سال قبل به اتمام رسید و ۱۸ اصلاح نیز امسال، گفت: این ۹۸ اصلاح روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و مسیر مردم را کوتاه‌تر می‌کند اما این اصلاحات به منابع مالی نیاز دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز بورس و بانک‌ها از بزرگترین فرصت‌های ما هستند و باید از دیدگاه درستی به آن توجه شود. بخشی از منابع بودجه به بودجه عمومی اختصاص دارد که باید برای شورا و دیوان محاسبات شفاف باشد. بخشی از درآمدهای ما نیز باید برای شورا شفاف باشد اما برای ورود به بورس اساساً به این نیاز داریم که داشته‌های خود را آشکار کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ما در ابتدا ورودمان به شهرداری با اسناد بدون حسابرسی مواجه بودیم، یادآور شد: حسابرسی اسناد در دوره ششم مدیریت شهری صورت گرفت و ما دنبال حسابرسان قبلی برای سالهای گذشته می‌گردیم و کاری که آنها انجام ندادند، ما انجام دادیم. بنده مسئولم و باید پاسخگو باشم و مسائل را دنبال کنم. آنچه که در حوزه پروژه ها شهردار ماقبل بنده تصمیم گرفته باید اجرایی کنم؛ مگر اینکه به حال شهر ضرر داشته باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: باید خوبی‌های گذشته را تکرار کنیم و نباید نفی شوند؛ لذا باید اتفاقاتی را رقم بزنیم و اتفاقاتی نیز برای مسئولان بیفتد و فضا را برای مدیریت شهرها فراهم کنند، به طوری که تضامینی در نظر بگیریم تا مردم اطمینان داشته باشند و بدانند پول آنها کجا هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: باید فرصتی فراهم شود تا دارایی‌های مردم به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و شهرداری‌ها تنها نهادهای مربوطه برای این امر هستند.

زاکانی با بیان اینکه قرار بر این شده که هر ۶ ماه یکبار کاری اساسی صورت بگیرد، گفت: مقرر شده که آموزش نحوه تامین مالی در شهرها آموزش داده شود و ما این موضوع و برگزاری این همایش را پاس می‌داریم.

 لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در این همایش با بیان اینکه هدف اصلی ما این است که توان علمی کارشناسان شهرداری در این حوزه افزایش پیدا کند، اظهار کرد: ما بازیگران مختلفی را در صحنه مالی داریم که باید با برنامه منسجم امور را پیش ببرند. به طوری که اولین نقش را حاکمیت شامل مجلس و دولت ایفا می کنند که از این دو بخش جهت نگاه ظرفیت ساز برای شهرداری ها تقدیر می کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم بستری فراهم شود که شهرداری ها در برنامه های مالی خود موفق شوند، تصریح کرد: بازیگر دیگر ما سرمایه گذاران مردمی هستند که استقبال بسیار خوبی از مشارکت با شهرداری ها دارند؛ استفاده از توان مردمی یکی از برنامه های تحولی تمام شهرداری هاست و می دانیم که بدون مشارکت سرمایه گذاران آنچنان که باید موفق نخواهیم شد.

فروزنده با تأکید بر جلب مشارکت عمومی برای پیشبرد پروژه ها و تاثیر بر بعد اقتصادی جامعه، گفت: هم اندیشی و آغاز اقدامات سیستمی یکی از اهداف این همایش است و دولت، شهرداری ها، بانک ها و سرمایه گذاران از این مسیر برنامه منسجمی را دنبال می‌کنند؛ به ویژه در حوزه برقی سازی که یکی از مسائل مهم کشور در سال جاری است که در همین زمینه رئیس جمهور، وزرا و مسئولان توجه ویژه ای به موضوع دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات با چین تنها به دنبال واردات نبودیم و انتقال تکنولوژی در زمینه مسکن، محیط زیست و حمل و نقل دنبال شد و باید سرمایه گذاری نیز از سوی چین صورت بگیرد. اگر صندوق های سرمایه گذاری و بورس نیز در این زمینه همکاری کنند حتماً می توانیم خدمات خوبی را به شهروندان در این دوره از مدیریت شهری ارائه دهیم.

مهدی چمران در این همایش با بیان اینکه شهرداری‌های کشور علاقه شدیدی به آبادانی شهرها دارند، اظهار کرد: آبادی شهرها با آبادی کشور ارتباط مستقیمی دارد.‌ مردم تفاوتی بین شهرداری‌ها و دولت نمی‌بینند و اگر اقدامی صورت بگیرد، مردم از مجموعه نظام رضایت خواهند داشت.

وی افزود: اگر وسایل حمل و نقل عمومی تأمین نشود، مردم تنها شهرداری‌ها را مقصر نخواهند دانست و دولت را نیز مقصر می‌دانند.

چمران با اشاره به ضرورت توجه همزمان به آبادانی روستاها در کنار آبادانی شهرها، گفت: اگر به این بخش نیز توجه شود شاهد رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها نخواهیم بود.

رییس شورای شهر با بیان اینکه شوراها باید در کنار استفاده از توان متخصصان، قوانین را اجرایی کنند تا مردم طعم خدمات را بچشند، یادآور شد: در برخی موارد در اجرای پروژه‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستیم؛ متأسفانه عقب‌ماندگی در تمام شهرها زیاد است و در تهران بافت فرسوده از چهار هزار هکتار به ۶ هزار هکتار رسیده و روند فرسودگی و نوسازی با هم هماهنگ نیستند. فرسودگی رو به رشد است و باید حمایت‌هایی از این بخش صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده از سال ۱۳۸۳ دریافت نمی‌شود، گفت: حتی جرائم نیز به شرطی که مجددا تکرار نشود، بخشوده شد. ۵۰ درصد تخفیف صدور پروانه نیز توسط دولت در بافت فرسوده پیش بینی شد و انتظار می‌رود ۵۰ درصد تخفیف که مجلس تصویب کرد و به آن افتخار می‌کنیم، پرداخت شود.

چمران ادامه داد: باید اعتبارات این بخش توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا شهرداری‌ها از پرداخت حقوق کارکنان خود، درمانده نشوند. دیده‌ایم که در برخی موارد شهرداری‌ها نتوانسته‌اند این ارقام را بپردازند و منجر به تحصن و اعتراض شده است.

رییس شورای شهر با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به دنبال درآمد بروند و اگر از مسیرهای درست تامین نشود به سمتی می‌روند که ممکن است به شهر آسیب برسد، تاکید کرد: ما باید از تجربیاتی که در همایش‌هایی از این قبیل مطرح می‌شود، استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه وقتی شهرداری‌ها پول نداشته باشند اجباراً به سمتی می‌روند که ممکن است در آن تخلف وجود داشته باشد، گفت: شهرداری‌ها در بودجه عمومی سهمی ندارند و ما پول و تسهیلات نمی‌خواهیم اما مقرراتی که منجر به درآمد و هزینه‌کرد درست است، یکی از درخواست‌هایی است که ما از دولت داریم.

چمران با بیان اینکه یک‌سوم بلیت اتوبوس و مترو به دولت، یک سوم به شهرداری و یک سوم به مردم اختصاص دارد، یادآور شد: ما سعی کردیم این رقم کم باشد تا مردم به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما متاسفانه چنین نیست و مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا بتوانند در شهر تردد کنند. ما چگونه بگوییم سفارش اتوبوس را انجام داده‌ایم و وزارت کشور پول آن را تامین نکرده است؟ در برخی شرکت‌ها اتوبوس ساخته شده و موجود است اما وزارت کشور پول را تامین نکرده و ما گفتیم که این شرایط فراهم شود تا شهرداری تهران و سایر شهرها که نیاز مبرمی به اتوبوس دارند، این دستگاه‌ها را خریداری کنند.

رییس شورای شهر با اعلام اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی به درستی استفاده کنیم، گفت: ما یا این کار را انجام نداده‌ایم و یا به درستی ظرفیت‌سازی نکردیم؛ برای مثال در سال‌هایی مسکن متری ساخته شد و افراد سود خود را دریافت کردند اما ایده عملیاتی نشد؛ لذا باید برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد تا طرح‌ها درست به اجرا برسد و اعتماد و اطمینان مردم جلب شود.

وی ادامه داد: شهروندان در محلات مختلف طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که باید به درستی اجرایی شود تا اعتماد مردم به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی آسیب نبیند.