مهدی چمران در حاشیه دویست و دومین جلسه شورای  شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز پس از تذکرات، گزارش محله‌گردی در منطقه ۱۵ قرائت خواهد شد، اظهار کرد: بررسی اساسنامه دو سازمان و تبصره‌های بودجه نیز در دستور جلسه امروز قرار دارد.

رئیس شورای  شهر تهران با بیان اینکه موضوع تراموا هنوز به صورت رسمی به شورا نیامده است، خاطرنشان کرد: باید این مصوبه ابتدا در کمیسیون حمل و نقل و سپس شورا بررسی شود و اگر راه دیگری طی شود، اشتباه است.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی در تهران مترو را به عنوان حمل و نقل انبوه بر داریم تراموا وسیله گرانی است و انبوه‌بر نیست، ترجیح می‌دهیم از لحاظ بودجه به مترو بپردازیم.

چمران افزود: نمایشگاه تلکامپ در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود که نمایشگاه خوبی است اما بنده به این نمایشگاه نخواهم رفت تا یک خودرو از حجم ترافیک آن کمتر شود.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس باید توسط شهرداری نظارت شود، گفت: کار کردن تاکسی‌های اینترنتی قاعدتا به دلیل اینکه باید قانونی و درست باشد، نیاز به مدیریت توسط شهرداری دارد.

وی با بیان اینکه به شهرداری منطقه ۱۵ اعلام کردیم که بررسی‌های لازم را برای کاهش ترافیک ناشی از راه‌اندازی سرای ایرانی انجام دهند، گفت: راه‌حل‌هایی برای ساماندهای این اوضاع پیش‌بینی شده اما در مجموع باید راهکارهای ترافیکی در این بخش اجرا شود.

 سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور دویست و دومین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به خبر روز گذشته معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه روز گذشته خبری از قول معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مبنی بر اینکه طرح جامع ترافیک  تهران جهت سیر مراحل تصویب به وزارت کشور و شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور ارسال شده است مخابره شد. 

وی گفت: همچنین گفته شد  در طرح جامع، تراموا هم  پیش بینی شده است اگر طرح جامع به تصویب برسد تراموا در تهران به اجرا خواهد درآمد در این خبر گفته شده طراحی  روسازی تراموا  انجام شده است  و فاز ۱ مطالعات و کوریدور تهرانپارس به میدان آزادی در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد:باتوجه به اینکه در برنامه ۴ ساله چهارم و در حکم یک گفته‌ایم ارائه  کلیه محورهای بازنگری در طرح جامع ریلی و طرح جامع حمل و نقل ترافیک  به شورای شهر تهران پیش از تصویب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر و کشور باید ارائه شود .

همچنین در حکم 11 و تبصره 4 گفته ایم مطالعه و امکان سنجی اجرای  ال ار تی و تراموای شهری منوط به تصویب شورای اسلامی شهر و شورای هماهنگی شهرهای کشور است تکلیف را شورا مشخص کرده انتظار این  بود تا قبل از اینکه این طرح به شورای عالی ترافیک برود لایحه توسط شهرداری به شورای شهر تهران ارائه شود اما تاکنون این لایحه ارائه نشده و اولین تذکر من در این خصوص به شهردار تهران  است که چرا این موضوع انجام نشده است اگر گفته می‌شد طرح  جامع آماده نشده است این صحبت منطقیبود اما وقتی شهرداری طرح جامع را به شورای عالی ترافیک ارسال کرده   معنایی ندارد  احکام ۴ ساله چهارم توسط شهرداری سانسور شود و این درحالی است که با مستنداتی که از طرح ارسالی به وزارت کشور به دست آورده ایم و مطابق با بررسی‌هایی که در نسخه ابتدایی طرح جامع حمل و نقل انجام داده‌ایم .

در خصوص تراموا قبلاً نیز گفته‌ایم که مطالعات ویژه آن باید انجام شود پول را به صورت مفت به دست نیاورده‌ایم مردم پول خود را به سختی به مدیریت شهری می‌دهند تا به شیوه درست و در جای مناسب هزینه  شود و 1چ هزار میلیارد را نمی‌توان بدون مجوز شورای شهر تهران خرج کرد و انتظار ما این است تا این طرح به شورای شهر ارسال شود. ما باید پولمان را در جای درست و به موقع خرج کنیم  گرچه تا این لحظه نگفته ایم مخالف یا موافق هستیم اما گفته ایم کار مطالعه نشده و دور زدن شورای شهر ممنوع است و امیدواریم این موضوعات مد نظر شهرداری تهران قرار گیرد

سوده نجفی هم  در تذکر خود به شهرداری منطقه 14 برای راه اندازی مرکز تجاری، خدماتی و واگذاری آن به یک بانک خصوصی، اظهار کرد: پیوست ترافیکی این طرح دیده نشده و در ترافیک خیابان پیروزی که در اغلب ساعات دیده می شود، راه اندازی این مرکز می تواند باعث افزایش ترافیک شود.

وی افزود: این موضوع مطرح شده که با اصلاح ترافیکی می توان ترافیک خیابان را کاهش داد، اما راه اندازی چنین مرکزی می تواند باعث ترافیک شود؛ لذا باید در زمان راه اندازی چنین مراکزی ترافیک مورد توجه باشد؛ کما اینکه در راه اندازی سرای ایرانی نیز تذکرات لازم را دادیم اما امروز شاهد افزایش ترافیک در منطقه هستیم.

نجفی با بیان اینکه بی توجهی به تذکرات رویه درستی نیست، یادآور شد: باید موضوعاتی که مطرح می شود، مورد پیگیری قرار بگیرد و اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: حمل و نقل عمومی در محدوده مرکز درمانی فیروزآبادی دچار مشکل شده که باعث اتلاف هزینه و وقت شهروندان شده است.

احمد صادقی هم در این جلسه با بیان اینکه مسیر دسترسی شهروندان به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و مرکز درمانی فیروزآبادی با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در این محدوده به دلیل برچیده شدن ایستگاه های تاکسی و اتوبوس آسیب دیدند و باعث اتلاف هزینه و وقت شهروندان شده است.

وی افزود: بسته شدن خیابان ۲۴ متری شهید بیات، باعث محدود شدن سرعت خودروهای آتش نشانی و اورژانس شده در حالی که نیاز به تردد سریع خودروهای اورژانس برای انتقال بیماران به بیمارستان فیروزآبادی و همچنین تردد خودروهای آتش نشانی در این محدوده ضروری است.

صادقی با بیان اینکه فضای نشیمن ایجاد شده باعث تجمع دست فروشان، کارگران روزمزد و معتادان ولگرد شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این نکات مورد توجه قرار بگیرد. با وجود پیگیری ها از سازمان زیباسازی و منطقه ۲۰ هنوز اتفاقی درخصوص پیاده راه حضرت عبدالعظیم(ع) اتفاق نیفتاده است.

میثم مظفر نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموعه ورزشی قیطریه در ضلع غربی بلوار کاوه با وجود موافقین و مخالفین تصویب شد، اظهار کرد: پس از هشت ماه این پروژه هنوز دو درصد پیشرفت فیزیکی دارد و وضعیت آن قرمز است.

وی افزود: پروژه باغ فردوس نیز هفت درصد پیشرفت دارد. پروژه دیگر یعنی مسقف کردن پایانه تاکسی لاله در بزرگراه ارتش که در محله سوهانک واقع شده و چهار درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز وضعیت قرمز دارد.

 

مظفر گفت: انتظار داریم هرچه سریع تر بودجه اختصاص یافته در این پروژه ها هزینه و طرح ها اجرایی شود و گزارشات آن نیز به شورا ارائه شود.

سید احمد علوی هم با بیان اینکه موضوع حقوق کارکنان شهرداری را پیگیر هستیم و نتایج آن حاصل خواهد شد، اظهار کرد: طرحی در منطقه ۱۷ شامل تقاطع غیرهمسطح آیت الله سعیدی و پل شهید مختاری به بهره برداری رسید که طرح خوبی بود.

وی افزود: امروز از کلان پروژه های حوزه حمل و نقل ماهی یکبار گزارش ارائه می شود و می دانیم امور چگونه پیش می رود اما در بخش عمرانی اقدامات زیادی صورت می گیرد که ای کاش هر ماه یکبار گزارشی از کلان پروژه های عمرانی نیز در شورا ارائه شود.

علوی با بیان اینکه روز یکم دی ماه روز پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده است، یادآور شد: سالانه ۳۰ هزار نفر دچار سوختگی جدی می شوند که سه هزار نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند و از ۲۷ هزار نفر از این افراد ۴۰ تا ۵۰ درصد دچار از کار افتادگی می شوند.

وی ادامه داد: میزان سوختگی در ایران هشت برابر میانگین جهانی است. به گزارش اداره کل پزشکی قانونی، ۱۰۸ نفر در چهار ماه ابتدایی امسال در تهران به دلیل سوختگی جان خود را از دست داده اند. عدم توجه به مسائل ایمنی یکی از دلایل سوختگی افراد است و سوختگی ناشی از آتش سوزی علت اصلی مرگ عنوان شده است.

علوی با بیان اینکه کودکان درصد بالایی از افرادی که در این خصوص آسیب دیده اند را به خود اختصاص می دهند، اظهار کرد: ضروری است در شهرداری تهران به این موضوع توجه جدی داشته باشیم و آموزش استفاده از تجهیزات حرارتی و گرمازا مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه می توان از بودجه کمک به آموزش در مدارس و شهر دوستدار کودک یاری گرفت.

وی تاکید کرد: باید برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی، نظارت بر کارگاه های ایمنی و نظارت جدی بر رعایت استاندارد ایمنی را دنبال کرد.