به گزارش اکوایران، خانه‌های قدیمی که در گذشته به عنوان مکانی برای زندگی خصوصی و خانوادگی محسوب می‌شدند، امروزه با افزایش تقاضا به فضاهایی برای گردشگری و احداث کافه‌ها و رستوران‌ها تبدیل شده‌اند.

می‌توان گفت در دهه اخیر، شاهد یک تغییر در عملکرد شهرها و فضاهای شهری هستیم و آن هم افزایش چشمگیر تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها در خانه‌های قدیمی و محله‌های سنتی است و این تنها مختص به تهران نیست و دیگر شهرهای کشور هم به احداث چنین کسب‌وکارهایی در این بافت‌ها روی آورده‌اند.

یک واسطه‌گر ملکی در رابطه با اجاره و بازسازی خانه‌های قدیمی به اکوایران توضیح می‌دهد: معمولا در قرارداد این خانه‌ها به صورت توافقی تعیین می‌شود که آیا نیاز به بازسازی دارد یا خیر و هزینه آن را کدام یک از طرفین متحمل شود.

وی ادامه داد: حداقل مدت زمان قرارداد این واحدها 2 ساله است و اجاره این خانه‌ها از سایر خانه‌هایی که تحت کاربری تجاری قرار نمی‌گیرند بیشتر است، چراکه یک ملک مستقل به مستاجر اجاره داده می‌شود؛ این ملک‌ها، ملک‌های مخروبه‌ای هستند که نیاز به بازسازی دارند و مناسب سکونت نیستند و ترجیح مالک این است که بتواند از ملک خود بهره‌بردای کند.

او افزود: طالب این ملک‌ها به دلیل حس نوستالژیک آن و فضای کافی برای بازسازی دلخواه خود کافه‌ها و کافه گالری‌ها هستند که البته می‌توانند بابت بازسازی، از مالک در ودیعه یا اجاره تخفیف بگیرند و یا این نکته در زمان قرارداد می‌تواند به اضافه شدن سال‌های اجاره بینجامد.

این مشاور ملکی می‌گوید: پیش از این، بیشتر این بازسازی‌ها در مرکز تهران بود اما اکنون فرق چندانی ندارد و در نقاط مختلف و کوچه پس‌کوچه‌های پایتخت و به خصوص در مناطقی که تردد بیشتر و کاربری تجاری دارد می‌توان این کافه-رستوران‌ها را مشاهده کرد.

به گفته وی، میزان توانمندی مشاور ملکی که در این حوزه فعالیت می‌کند بر مدت زمان اجاره رفتن این واحدها تاثیر دارد و نمی‌توان گفت که به سختی اجاره می‌روند یا آسانی؛ البته موقعیت مکانی ملک و شرایط اقتصادی حال حاضر کشور در این مدت زمان اثر دارد.

برای نمونه در خیابان مطهری، واحدی ویلایی با 800 مترمربع مستغلات و قدمتی بالای 30 سال، با 8 میلیارد ودیعه به صورت رهن کامل آگهی شده است.

در محله شهید قندی نیز، واحدی با 360 مترمربع زیربنا و 20 سال عمربنا، با یک میلیارد تومان ودیعه و 90 میلیون تومان اجاره ماهانه پیشنهاد شده است.

.