به گزارش اکوایران ،در میان 10درخواست پرتکرار شهروندان تهرانی از شهرداری نظافت معابر نخستین جایگاه را دارد. در ماه هایی تعداد این درخواست ها کاهش داشته اما در تمام این مدت بیشترین تماس تلفنی با سامانه 137 مربوط به نظافت شهر است .  چالشی که مدت هاست تهرانی ها با آن درگیر هستند .خیابان های پرزباله و موش هایی که دیگر بی ترس از آدم ها در کنار این مخازن زباله تجمع کرده اند .

میانه تابستان جلسه ای برای  بررسی چالش‌ها و معضلات نگهداشت و تنظیف شهر تهران با حضور شهردار تهران برگزار شد . در این جلسهرضا محمدی؛مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران قول داد که  ظرف شش‌ماه آینده وضعیت نظافت شهر متحول خواهد شد.

او معتقد بود که  وضعیت نظافت و نگهداشت شهر مطلوب و در خور شأن شهروندان نیست و باید با همت و کوشش چهره شهر بهتر شود و  مردم تغییر و تحول در نظافت و پاکسازی شهر را احساس کنند.   باید تمامی مخازن زباله و اطراف آنها شستشو و گندزدایی و تعمیر و نوسازی مخازن فرسوده انجام شود، شهروندان باید بعد از مدتی، تغییر در سطح نظافت و رفت و روب را احساس کنند و با برنامه ریزی چندماهه به سطح قابل قبول و مطلوبی برسیم.در حوزه پسماند کارهای زمین مانده زیادی داریم و با توجه به اینکه در گذشته برخی اتفاقات و اقدامات باعث ایجاد عقب ماندگی در این حوزه شده، باید امروز تلاش بیشتری را در دستور کار قرار دهیم.

نزدیک به 5 ماه از زمانی که مدیرعامل سازمان پسماند وعده تحول در نظافت شهر را داد گذشته است اما تغییرات محسوسی در وضعیت نظافت شهر مشاهده نمی شود . هفته گذشته نیز حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست‌ شهرداری تهران در نشستی خبری درخصوص نظافت شهر تهران گفت: نمی‌پذیرم که شهر تهران تمیز نیست و نمی‌توان نمره پایینی به وضعیت نظافت معابر پایتخت داد. البته وضعیت نظافت معابر شهر با شرایط مطلوب فاصله دارد و سعی کرده‌ایم با اصلاح قراردادها با پیمانکارها شرایط را بهتر کنیم و با ابلاغ این قراردادها شاهد تحول در وضعیت نظافت معابر پایتخت خواهیم بود. شهرداری در برنامه‌ای تحولی به‌دنبال یکپارچه‌سازی خدمات رفت‌وروب با محوریت سازمان مدیریت پسماند است. در حال حاضر برای الکترونیکی کردن صورت‌وضعیت خدمات حوزه رفت‌وروب معابر با همکاری سازمان فاوای شهرداری تلاش می‌کنیم و همچنین با راه‌اندازی اپلیکیشن «نوماند»، به‌دنبال حذف زباله‌گردی از تهران هستیم.

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران اما معتقد است که مشکلات قبلی در حوزه نظافت شهر ادامه دارد . او به اکوایران می گوید :‌ ماچند مشکل در حوزه نظافت داریم نخست  مخازن زباله که متاسفانه قدیمی ، فرسوده و شکسته هستند و در بیشتر مواقع درجای خود قرار ندارند مشکل دیگر شست و شوی این مخازن است که به درستی انجام نمی شود و نمی توان به به دلیل بوی بد به مخازن زباله نزدیک شد . همچنین همیشه اطراف این مخازن پر از زباله است وتجمع حیوات موذی و موش از چالش های مشترکی است که در محله گردی هایمان مشاهده می کنیم ودر این مدت هم در صحن شورای شهر مطرح کرده ام .

او با اشاره به طرح جدید شهرداری برای حل مشکلات حوزه پسماند هم می گوید :شهرداری معتقد است که طرح جدید مشکلات حوزه پسماند از جمله زباله گردی را حل می کند . پیش از این که هر ناحیه در اختیار یک پیمانکار بود ،پیمانکار حرف شهردار ناحیه را نمی خواند حالا که قرار است هرچند منطقه یک پیمانکار داشته باشند کار شهرداران ناحیه دشوار تر می شود .قرار بود این طرح برای شورای شهر ارائه شود اما به صورت پایلوت در چند منطقه اجرایی شده ، باید منتظر ماند و نتایج این طرح جدید را دید هدف ما از بیان مشکلات نظافت بهتر شهر است و اگر این طرح منجر به تمیزی شهر شود مخالفتی با آن نداریم .

 مهدی بابایی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم معتقد است که هنوز برای ارزیابی طرح جدید شهرداری در حوزه پسماند زود است . او در گفت و گو با اکو ایران به کاهش پیام های 137 درحوزه نظافت شهر اشاره می کند ومی گوید : تعداد پیام های 137 درخصوص نظافت شهر کاهش محسوس داشته است و تا یکی دو ماه آینده می توان نتایج اجرای این طرح را مشاهده کرد در حال حاضر برخی مناقصات تجمیعی برگزار شده و باید خروجی های این تغییرات بررسی شود .