به گزارش اکوایران ،مهدی عباسی در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما برای منطقه ۲۲ و محدوده بازار نیازمند ساختار ویژه برای اطفای حریق و مدیریت بحران هستیم، گفت: در منطقه ۲۲ و بازار تهران ایستگاه‌های آتش نشانی باید تجهیزات مورد نیاز و خاص خود را داشته باشند؛ چراکه هم منطقه ۲۲ و هم بازار  پیچیدگی‌های خاص خود را دارند.

وی با بیان اینکه در اماکن پرمخاطب و پرتردد باید اقدامات فراتر از اخطارهای کتبی باشد، گفت: شهرداری تهران باید خود را ملزم بداند که با همکاری دستگاه‌های مرتبط به سمتی برود که اقدامات اولیه برای مهار ایرادات ایمنی رفع شود.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران ،زهرا شمس‌احسان در تذکر پیش از دستور خود   با تأکید بر ضرورت توجه به دغدغه‌های زیست‌پذیری سکونت‌گاه‌های مجاور پروژه بزرگراهی «شهید شوشتری» گفت: عملیات اجرایی پروژه شهید شوشتری از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و پس از چند سال بلاتکلیفی، خوشبختانه در دوره حاضر مدیریت شهری با جدیت در حال پیگیری است و  بنابر ملاحظاتی از قبیل افزایش عرض معبر، مسائل ایمنی، فنی، مسائل اکولوژیکی و تناسب کاربری‌های مجاور تغییراتی اعم از محتوایی و فرایندی در آن صورت گرفته است. 

وی بیان کرد: شکی نیست که این بزرگراه در صورت تکمیل می تواند به عنوان یکی از کمربندهای جنوبی و شرقی تهران، بار ترافیکی بزرگراه بسیج و مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تهران را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

عضو شورای شهر تهران گفت: نظر به مراجعه مکرر شهروندان و بازدید میدانی صورت گرفته در روزهای اخیر، مشخص شد که کنار گذر در حال احداث بزرگراه شهید شوشتری در مجاورت محله مسعودیه منطقه ۱۵ تقاطع انتهای خیابان شهید فراهانی به علت اجرای این پروژه، حجم بالایی از جابجایی و تخریب درختان را داشته است. همچنین علاوه بر آن، خیابان فلسطین تپه که در جوار شرقی این بزرگراهاست با چالش قطع شدن تنها دسترسی محلی برای حدود ۳۰۰ خانوار از محدوده همجوار مسعودیه رو به رو خواهد شد به طوری که شهروندان در این زمینه نگرانی‌هایی دارند. 

شمس‌احسان گفت: با توجه به ضرورت رسیدگی به وضعیت چالش‌های محیط زیستی و دسترسی‌های فرعی در مجاورت کنار گذر احداثی این بزرگراه، زیست پذیری شهروندان و لزوم اطلاع رسانی و شفافیت درباره این پروژه مهم، از شهردار تهران انتظار دارم تمهیدات لازم را انجام دهد و گزارش مربوطه را به صورت مستند در صحن شورای شهر تهران ارائه کند.

 محمد آخوندی هم در برای دومین بار  در تذکری در مورد عدم ارسال لوایح تعیین عوارض از سوی شهرداری تهران به شورای شهر گفت: یکشنبه آینده ۱۵ بهمن ماه است و آخرین فرصت  ارسال لوایح عوارض به فرمانداری تهران است؛ اما تا امروز فقط دو لایحه عوارضی به شورای شهر ارسال کردند و هنوز اصلی ترین لوایح عوارض که در حوزه شهرسازی است را ارسال نکردند.

وی با بیان اینکه در واقع روز یکشنبه آخرین فرصت  بررسی و جمع بندی لوایح است و این در حالی است که باید کیسیون های مربوطه نسبت به بررسی و جمع بندی اقدام کرده و بعد از آن نیز صحن شورای شهر به موضوع بررسی لوایح وارد شود، اظهار کرد: این در حالی است که شهرداری تهران از ۱۵ بهمن سال گذشته می‌دانسته که باید تا ۱۵ بهمن ماه امسال این لوایح را به شورای شهر ارسال کند.

آخوندی گفت: این در حالی است که مدیران شهرداری هربار می گویند، لوایح آماده است و دارد می آید؛ اما خبری نیست و از شهرداری می خواهیم هرچه سریعتر مابقی لوایح را زودتر بیاورند.

  در ادامه جلسه شورای شهر یک فوریت لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و همچنین لایحه عوارض بر مشاغل شهر تهران به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و لوایح برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده شد.

نرجس سلیمانی نیز امروز در تذکری گفت: باید مشارکت مرکز حقوقی شهرداری برای انعقاد قراردادهای مالی تقویت شود. یک رکن اساسی برای رشد نهادهای عمومی، وجه حقوقی و التزام بخشی به قراردادهای آن نهاد است و شهرداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: توجه به مباحث حقوقی در تنظیم قرارداد هرگونه سند و ورود به هر شکل از همکاری برون سازمانی و درون سازمانی، می تواند تمام مدیران را متوجه جزای حقوقی کند و التزام بخشی حقوقی در بلند مدت می تواند باعث حل و فصل مشکلات حقوقی شود.

سلیمانی ادامه داد: به رغم اهمیت این موضوع، ارتباط بین مجموعه های شهرداری با مرکز حقوقی چندان مطلوب نیست. آسیب شناسی علل عدم همکاری با مرکز حقوقی، نظارت این مرکز بر نحوه دفاع قانونی در دعاوی، برنامه ریزی عملیاتی برای کاهش حجم آمار پرونده‌ها و افزایش مشارکت حقوقی در پروژه‌های مشارکتی ضرورت دارد و گزارش این اقدامات نیز باید به کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران ارائه شود.

به گزارش اکوایران ، در جلسه امروز شورای شهر تهران تغییر نام ۳ خیابان و ۹ کوچه در مناطق ۵، ۱۸ و ۲۰ پایتخت به نام شهدا به تصویب رسید.

بر این اساس در منطقه پنج تهران نام کوچه الغدیر به نام شهید حسین ماله‌میر، کوچه پنجم به نام شهید احسان کشاورز محمدی و کوچه بهار سوم به نام شهید امیر مسعود شایسته طهرانی تغییر کرد.

در منطقه ۱۸ تهران خیابان سردخانه به نام شهید یوسف پریشن، خیابان نورد به نام شهید حسن مستوفی، خیابان فتح دهم به نام شهید منصور قاسمی، کوچه غفاری به نام شهید رسول علینقی، کوچه اول به نام شهید ذبیح اله صمدی، کوچه سیدالشهدای غربی به نام شهید فرامرز قربانی، کوچه کریمی به نام شهید حامد رضایی و در منطقه ۲۰ کوچه اول به نام شهید یدالله آقایی و کوچه دوم به نام شهید علیرضا علاء الدین تغییر یافت.

در ادامه پیشنهاد افتتاح حساب بانکی به نام شورای شهر تهران در بانک قرض الحسنه رسالت به جهت رتق و فتق امورات جاری مجموعه شورا مورد بررسی قرار گرفت.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا در این خصوص با بیان اینکه در ۳۰ دی ماه سال ۹۹ حسابی توسط شهرداری دوره پنجم باز شده بود، اظهار کرد: برای افتتاح حساب در بانک، رئیس شورا درخواست و صحن این موضوع را تصویب می کند. مسیر افتتاح حساب اصلاح شده و به دلیل اینکه بر اساس آیین نامه نبوده، روند دنبال شده تا با تصویب شورا به کار خود ادامه دهد.