آیین آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران، امروز -چهارشنبه، نهم خردادماه سال ۱۴۰۳- با حضور محمد مخبر، مدیر قوه مجریه، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و همچنین جمعی از مسئولان کشوری و شهری برگزار شد.

محمد مخبر در این مراسم  با بیان اینکه موضوع مسکن‌ مهم و دغدغه مردم است، گفت: حتی برای کسانی که مسکن دارند، چون فرزندی یا برادر یا خواهری دارند که مسکن ندارد، دغدغه است.

مخبر با پرداختن به موضوع اشتغال زایی با توسعه ساخت و ساز گفت:  ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست. برای قشر عظیمی از تحصیلکرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند. مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد؛ سیمان، آهن و... .

وی با تاکید بر اینکه تهران یک شهر الگو است و افزایش و کاهش  قیمت مسکن بر روی دیگر شهرها اثر می گذارد، افزود: بار هزینه مسکن بر دوش خانواده ها فوق‌العاده سنگین است. زندگی خانواده هایی که مسکن ندارند، به سختی می‌گذرد.

مدیر قوه مجریه افزود: نسبت به بافت فرسوده تهران نگرانیم. اگر هزینه بازسازی که ما بعد از زلزله انجام می دهیم، از قبل برای بافت فرسوده هزینه کنیم شاهد، فوت افراد نخواهیم بود.

مخبر با بیان اینکه احداث شهرک های الگو مهم است، گفت: از قبل انقلاب تا حالا شهرک الگو در تهران یا جاهای دیگر ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: شهرداری در همه بخش های زندگی افراد موثر است. اگر شهرداری، شهر را خوب اداره کند، بالاترین رضایتمندی ایجاد خواهد شد.  شهرداری در موضوع ساماندهی بازار اقدامات خوبی صورت داده و احداث میادین تره بار بسیار موثر بوده است. رفع نیازهای مردم را  بسیار مهم است.

مخبر در پایان تاکید کرد: خارج کردن پادگان از شهرها یک اقدام مفید و مهم است که شهردار تهران از سابقه رزمندگی خود در این کار استفاده کرد. اگر یک شهردار تکنوکرات بود، یک متر هم نمی توانست جابه جا کند. به مناطق و همه اعضا خسته نباشید می گویم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران  هم در این مراسم با اشاره به اهمیت ساخت مسکن در تهران گفت: با توجه به شرایط تهران و وجود ۹۳۰ هزار پلاک و میزان خانوار، با یک میلیون کمبود واحد مسکونی رو به رو هستیم. از اقدامات شاخص دولت انقلابی حرکت در مسیر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که با توجه به قدرالسهم ۱۸ درصدی تهران در جمعیت کشور نقش تهران برای تحقق این وعده قابل توجه است.

زاکانی ادامه داد: از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم یکی از تأکیدات شهید آیت الله رئیسی ساختن شهر تهران و رفع نیازهای مردم بر اساس تصمیمات شورای شهر تهران و با همراهی دولت بوده است؛ به همین جهت در سال ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران شکل گرفت.

شهردار تهران با اشاره به کم‌کاری‌های صورت گرفته در مدیریت پیشین شهر تهران در حوزه ساختمان مسکن افزود: رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود. به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ۱۰ سال پیشینش بوده است. در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در تهران صادر شده بود.

وی تأکید کرد: با توجه به ساختمان‌های تهران اگر فرایند نوسازی آن با همان دست فرمان مدیریت پیشین شهر تهران ادامه پیدا می‌کرد، بنابر محاسبات ۱۴۰ سال یک دور نوسازی پایتخت زمان می‌برد. همچنین مطابق آمارهای احصا شده، شهر تهران ۲۶۰ هزار پلاک ناپایدار دارد که از این آمار ۹۳ هزار مورد آن در بافت فرسوده است. باقی نیز در بافت ناکارآمد که در حوادث طبیعی آسیب پذیر است، قرار دارد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با احصای ظرفیت‌ها، نوسازی شهر تهران در محور برنامه‌های ما قرار گرفت. بر همین اساس روند صدور پروانه ساخت نیز صعودی شد و طی ۳ سال آمار ۳ برابر افزایش پیدا کرد. به نحوی که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت در تهران صادر شده است. علاوه بر این ۲۸۰ درصد توسعه نوسازی نیز در بافت فرسوده داشتیم.

شهردار تهران در رابطه با افتتاحییه‌های امروز نیز تاکید کرد: امروز اتفاق مهمی در حال رخ دادن است؛ نخست پایان عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی که عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد و دوم آغاز ساخت عملیات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۹۲ نقطه شهر که بخشی از این آمار مربوط به ساخت ۲۴ شهرک الگو است.

زاکانی در ادامه پیرامون ساخت شهرک‌های الگو در تهران افزود: پس از انقلاب هیچ شهرک الگویی در کشور ساخته نشده؛ اما در این دوره از مدیریت شهری جدید با تعاملات صورت گرفته با دانشگاه، طراحی ساخت ۲۴ شهرک الگو به پایان رسیده است. در این شهرک‌ها تمامی هفت سرانه شهری تامین می‌شود؛ به علاوه در ساخت و طراحی شهرک‌های الگو از معماری ایرانی-اسلامی نیز بهره برده‌ایم.  در ساخت این شهرک‌ها در تلاشیم از ظرفیت‌های بومی به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با تجلیل از کمک‌های شهید آیت الله رئیسی به مجموعه شهرداری تهران گفت: ایشان در ماه‌های پایانی مسئولیت خود، به سرانجام رسیدن دو موضوع اساسی که یکی از آنها همین مسئله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن است، تاکید بسیار داشت. مورد دیگر نیز به همراهی میان دولت و مجموعه شهری تهران در زمینه معیشت شهروندان مربوط می‌شود که برنامه مرتبط با آن در دهه سوم این ماه اجرایی خواهد شد.

 شهردار تهران در پایان گفت: امیدواریم با ساخت واحدهای مسکونی و جهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران بازار مسکن کنترل شود و بتوانیم مسکن استطاعت پذیر برای شهروندان تأمین کنیم.

 حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم دراین مراسم گفت: آیین عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکن تقریبا نتیجه ۱۸ ماه کار مداوم است. قرار بود هفتم فروردین ماه امسال این برنامه با ۱۵۰ هزار واحد انجام شود که به تعویق افتاد و به ۲۰۰هزار واحد رسید.

صارمی ادامه داد: در موضوع آئین عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکن، این پروژه که در آن حضور داریم متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، مداخله ما هزار هکتار و حدود ۹۰ پروژه برای مسکن استطاعت پذیر است و جامعه هدف ما قشر متوسط به پایین جامعه است که کار صدور پروانه های آنها، مراحل کمسیون ماده پنج و اقدامات شورای عالی آنها هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه و ۱.۳ میلیون خانوار در کشور تشکیل می‌شود، گفت: علت آن این است که بعد خانواده کاهش پیدا کرده است. در ۶۵  درصد جمعیت تهران؛ بعد جمعیت خانواده ۱،۲ و ۳ نفره است. دومین عامل موضوع ازدواج است. سالانه در کل کشور ۵۰۰هزار ازدواج و در تهران ۵۳ هزار ازدواج داریم. فشار تقاضایی هم از دولت قبل به دولت شهید رئیسی اضافه شد. تا قبل از دولت آقای روحانی به طور متوسط سالانه ۹۷ هزار واحد ساخته می‌شد که در دولت آقای روحانی به حدود ۶۰ هزار واحد تقلیل یافت. وزیر مسکن دولت وقت هم به عدم ساخت مسکن افتخار می‌کرد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر در تهران مسکن ساخته شود موجب جمعیت پذیری می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال ۹۰ و ۹۵ سهم مهاجرت در رشد جمعیت ۳۷ درصد و سهم زاد و ولد ۶۳ درصد بوده است. این آمار برای شهر تهران خیلی کمتر است. مهاجرت ما در حال حاضر بیشتر به اسلامشهر، شهر قدس، اندیشه و... است. جمعیت اسلامشهر در حال حاضر یک میلیون نفر است.

صارمی با تأکید بر اینکه سیاست شهردار تهران در مسکن مداخله تعریف شده با اقشار جامعه است، اظهار کرد: ۹۰ درصد عملیات ساخت واحدهای مسکونی قرارگاه مسکن در محور جنوب انقلاب است. مطلب دیگر برای شهرداری تهران بررسی واحد مورد نیاز بود. در تهران کمبود یک میلیون واحد مسکن داریم. براساس ضریب استهلاک سالانه، تعداد واحد مسکونی موجود و ... در تهران تولید ۱۵۰ هزار واحد مسکن سالانه ضرورت دارد.

معاون معماری شهرسازی شهرداری پایتخت ادامه داد: در تهران ۲۶۱ پلاک ناپایدار داریم که در طرح تفصیلی مصوب تهران مشوق هایی داشته که تصویب کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته است. در سال ۹۳ مشوق‌ها لغو شد. این یکی از مهمترین دلایل کاهش ساخت و ساز بود که با پیگیری شهردار تهران و... اصلاح شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ با استفاده از مشوق ها ۳ درصد بافت فرسوده نوسازی شد و به قانون عمل شد. در تهران سال‌های سال انواع و اقسام اقدامات حمل‌ و نقلی صورت گرفت که به کاهش ترافیک منجر نشد، ضریب سفر تهران حدود ۱‌.۷۲ است و ۲.۵ برابر کشورهای پیشرفته است. در خرداد ماه ۲۵ درصد ترافیک به دلیل مسائل آموزشی کاهش می یابد. سیاست ما در این دوره کاهش سفر ها با ایجاد شهرک الگو است.

 صارمی با بیان اینکه حدود ۲۲ پروژه به ظرفیت ۳۲ هزار واحد توسط سازمان نوسازی انجام می شود، ادامه داد: در محلات الگو سرانه‌های هفت گانه احداث خواهد شد. حدود ۳۷ تفاهم نامه؛ ۵۳۲ واحد با نهادهای مختلف منعقد شده که در حال اجراست. با گرانی مسکن بومی‌ها محله‌ها را ترک می کنند که این بسیار بد است. امیدواریم احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن به تعادل بازار مسکن کمک کند.

پیش از این نیز سید مهدی هدایت ؛مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درخصوص کلنگ زنی ساخت 200 هزار واحد مسکونی گفته بود :  رونق ساخت و ساز و بهبود شرایط تولید مسکن در بافت های فرسوده و ناپایدار طی دو سال اخیر به واسطه اصلاح بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی و تسری آن به بافت ناپایدار، تدوین ۶۴ طرح موضعی و اصلاحات طرح تفصیلی و رفع موانع توسعه در ۹ هزار هکتار از اراضی در سطح شهر، برنامه ریزی توسعه مسکن در قالب محلات الگو برای توسعه همزمان مسکن و خدمات پشتیبان سکونت در محلات نفرآباد منطقه ۲۰، اسلام آباد منطقه ۲، هشت بهشت اکباتان منطقه ۱۹، تهرانسر منطقه ۲۱، کمیل و موقوفه کَنی منطقه ۲۲ انجام شده است.

 هدایت با پرداختن به تدوین طرح‌های باز توسعه اراضی نظامی غیر فعال یا واجد فعالیت ناسازگار در شهر گفت: اراضی جنگ افزارسازی و پادگان دوشان تپه در منطقه ۱۳، پادگان جی در منطقه ۹، تالار نهاجا در منطقه ۱۴، پادگان کمیل در منطقه ۲۲، اراضی موسوم به قصر فیروزه ۲ در منطقه ۱۵، پادگان کوهک در منطقه ۴ و اراضی جنوب هتل بستان به ظرفیت تولید حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی و خدمات پشتیبان سکونت و آزادسازی ۱۷۳ هکتار از اراضی نظامی برای تامین خدمات در سطح شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که در این راستا برنامه ریزی کاهش مدت زمان اجرای پروژه ها از طریق بهره گیری از شیوه های ساخت و ساز صنعتی، به طور کلی احصاء ۲۹۰ عرصه مستعد تولید مسکن و خدمات هم پیوند در سطح شهر و دستیابی به اجرای ۹۳ پروژه به ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی انجام خواهد شد و  بر این اساس، آئین آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، امروز آغاز می شود.