به گزارش اکوایران؛ بررسی ها حاکی از آن است که ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌های پایتخت، به سن فرسودگی رسیده‌اند و تمام این موتورسیکلت ها باید از رده خارج شوند. این خبر را سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور اعلام کرد و گفت :این بدان معناست که شرایط این وسایل نقلیه به نحوی است که اصلا نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند. همچنین بر اساس آمار، بیش از ۱۰ درصد آلاینده ها را همین موتورسیکلت‌های فرسوده تولید کرده و باعث آلودگی هوا می‌شوند.

وی افزود: در سراسر کشور، ۱۴ میلیون موتورسیکلت درحال تردد هستند که چهار و نیم میلیون موتورسیکلت آن در پایتخت هستند که یعنی ۳۰ درصد از تعداد کل موتورسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که عدم استفاده از موتورسیکلت های فرسوده باید به عنوان یک ابلاغ دولتی اجرا شود و پلیس نمی‌تواند به تنهایی در این باره اقدام کند. اجرای طرحی در سطح ملی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده با نو در کشور کمک میکند تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد که این مسائل نیازمند توجه دولت است.

پلیس راهور در برخورد با این موتورسیکلت‌های فرسوده می‌تواند به خاطر عدم داشتن معاینه  فنی، این وسایل نقلیه را جریمه کند یا حتی توقیف کند اما بیشتر از این مسائل از دست پلیس کاری بر نمی‌آید.

 

نقش پررنگ موتورسیکلت ها در آلودگی هوا 

این خبر در حالی منتشر شده که چندی پیش نیز مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها دارند آمار مهمی درباره آلایندگی این وسیله نقلیه ارائه کرد. بر این اساس سهم این وسایل نقلیه در موضوع آلاینده‌های گازی ۲۱.۳ درصد و در بحث ذرات معلق ۱۰ و یک دهم درصد است.این بدان معناست که موتورسیکلت‌ها در بحث آلاینده‌های گازی رتبه دوم و در بحث ذرات معلق رتبه سوم را در آلودگی هوای تهران دارند.

آمار بالا تصادفات مرگبار 

بر اساس اعلام پلیس راهور، ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد تصادفات جرحی متعلق به موتورسیکلت سواران است. اگر شهروندان دارای موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کنند هم در موضوع مشارکت در کاهش آلودگی هوا و هم در کاهش تصادفات نقش موثری خواهند داشت.

 اما متاسفانه تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی بشدت پایین است، پارسال کل مراجعات موتورسیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی به مراکز تهران در نوبت اول و نوبت دوم ۹۶۰ دستگاه بوده است.

طرح های مختلفی درخصوص برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران طی سالیان گذشته اجرایی شده است‌.  توقیف  ۶۵ هزار موتورسیکلت توقیفی رسوبی در پارکینگ ها و همچنین راهکارهایی مانند طرح 10 که مجموعه ای از  اقدامات سلبی و ایجابی است نیز برای ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران انجام شده است .