مهدی چمران پیش از آغاز دویست‌وپنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای  شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح دستور جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: در ابتدای این جلسه آقای امانی عضو شورای شهر تهران گزارشی از بازدید خود از یکی از محلات شهر تهران را ارائه خواهد کرد.در ادامه نامه اعتراض فرمانداری تهران در خصوص نرخ لکه‌گیری آسفالت در شهر تهران را مورد بررسی قرار خواهیم داد و پاسخ تهیه شده برای این اعتراض در صحن شورا مطرح خواهد شد و در نهایت نیز چند گزارش حسابررسی در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص حضور در کشور روسیه و اجلاس بریکس گفت: هرساله اجلاس بریکس در یکی از کشورها برگزار می‌شود که امسال جلساتی از گروه‌های مختلف در کشور روسیه برگزار شد. یکی از این جلسات مربوط به موضوع پارلمان‌های شهری بود که از رئیس و شهردار تهران به همراه استاندار اصفهان و مسئولین شهری رشت دعوتی صورت گرفته بود چهار سخنرانی برای من تدارک دیده شده بود که در حوزه‌های مختلف موضوعاتی را مطرح کردم که از جمله آنها فلسفه پارلمان‌های شهری و موضوع محیط زیست شهر تهران بود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در این جلسه آقای قائمی نیز در مورد هوشمند سازی شهری سخنرانی داشتند در حقیقت انتقال تجربیات و راه‌های برون رفت از مشکلات شهری از موضوعات مدنظر در این اجلاس بود. برهمین اساس در حوزه محیط زیست شهر تهران به صورت خاص موضوع حمل و نقل و آلودگی هوا و همچنین افزایش سرانه فضای سبز تهران مورد توجه قرار گرفت و مسیری که در حال طی کردن آن هستیم تشریح شد. موضوع افزایش سرانه فضای سبز تهران به 17 مترمربع و مسیری که در این حوزه در حال طی کردن هستیم مورد توجه قرار گرفت.

چمران در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در محل نمایشگاه آفتاب اظهار کرد: با آتش سوزی که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت گرفت نشان داد به دلیل فرسودگی تجهیزات این محل در خطر است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تاکید ما این است که در این محل نمایشگاه‌ها برگزار نشود اما اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند باید برای ایمنی آن چاره‌اندیشی کنند. مسیرهایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در محل آفتاب با رئیس این نمایشگاه دنبال شده که امیدواریم به نتیجه مناسب برسد. قطعا اگر همتی در این خصوص وجود داشته باشد نتایج مثبت حاصل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود اتوبوس‌های جدید همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه نیز گفت:‌ برای مهرماه تنظیم خاصی صورت نگرفته و درهمه زمان‌ها باید تلاش کنیم اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شود بدین ترتیب هر موقع اتوبوس جدید بیاید در خطوط مشغول به کار خواهد شد. در حال حاضر نیز در برخی مناطق همچون منطقه 15 اتوبوس‌های جدیدی اضافه شده که جای خوشحالی دارد.

در صحن شورای شهر تهران هم  مهدی اقراریان  با بیان اینکه چهارمین سوال است که در این دوره از شهردار پرسیده می شود، اظهار کرد: این شورا در پرسش از شهردار عملکرد مشخصی داشته است. ما برای پاسخگو کردن آقای زاکانی با چالش هایی مواجه هستیم که اگر لازم باشد این موانع، مشکلات و برخی حمایت ها را مطرح خواهم کرد.

وی افزود: شهردار باید بداند عملکرد درست و غلط ایشان بر شورا تأثیر خواهد داشت. سلطان وعده های بی سرانجام به عنوان لقبی که برای شهردار در نظر گرفته شده می تواند برای ما مشکل آفرین باشد. ما این تذکر را دادیم اما گوش شنوایی نیست و ایشان دغدغه های خود را دنبال می کند و سودای سیاست منجر به سخنانی شد که نباید آن را فراموش کنیم.

اقراریان تصریح کرد: نباید با مدیرانی مواجه باشیم که وعده سر خرمن می دهند. مردم در بزنگاه ها تصمیم درست را می گیرند.

رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه لایحه انحلال سازمان یادمان سازه به ما ارسال شد اما جابجایی صورت گفت که باید دلیل آن اعلام شود، گفت: باید تطابق قانونی انتصاب سرپرست های سازمان ها انجام شود. آقای صادق زاده به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری منصوب شده است. در بوستان ولایت قرار شد طرح ها به ما اعلام شود اما انتصاب صورت گرفته است.

در ادامه  ناصر امانی با بیان اینکه مدتی است که تعداد زیادی از بوستان های تهران توسط شهرداری حصارکشی شده است، اظهار کرد: تعداد این بوستان ها واقعاً زیاد است و در تمام مناطق شاهد این مسئله هستیم که باعث نگرانی مردم و دوستداران محیط زیست و فضای سبز شهر تهران شده است.

وی با بیان اینکه حصارکشی ها دلایلی دارد که ممکن است دلایل منطقی هم داشته باشد، تصریح کرد: مردم همچون مارگزیده هستند که از ریسمان سیاه و سفید وحشت دارند و تصورشان این است که شاید قرار بر قطع درختان است. شایعاتی هم در فضای مجازی مطرح می شود که به نگرانی ها دامن می زند.

امانی با اعلام اینکه برخی از حصارکشی ها توجیه پذیر نیست، گفت: استفاده از فضای بوستان ها و جنب آنها برای اجرای طرح های تاسیساتی و زیرساخت های مترو صحیح نیست. بخش عظیمی از بوستان لاله گودبردای شده که مخزن آب نصب شود و دوباره پوشانده شده تا چمن روی آن کاشته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تأکید کرد: شهرداری تعداد و نام بوستان هایی که حصار کشی شده اند را اعلام کند و علت حصارکشی و نوع پروژه ها، تعداد درختان جابجا شده با ذکر تاریخ و محل کاشت آنها، زمان بندی پایان پروژه ها و جمع آوری حصارها را اعلام کند تا به شهروندان اطلاع رسانی کنیم.

سوال سوده نجفی از شهردار تهران درباره ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در تذکری گفت: همان طور که در این فیلمی که از سوی خبرنگار صداوسیما تهیه و پخش شده است مشاهده کردید؛ به آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهر تهران که در تاریخ 9 خرداد 1403 با حضور آقای مخبر سرپرست وقت ریاست جمهوری، مهندس چمران رئیس شورای  شهر تهران و آقای زاکانی شهردار تهران و سایر مدیران شهرداری در منطقه 21 برگزار شد، اشاره دارد. در این طرح بنا به گفته شهردار تهران 26 شهرک الگو قرار است ساخته شود که ساخت 6 شهرک به صورت همزمان در منطقه 21 شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز با گذشت بیش از 3 ماه هنوز هیچ اقدامی در سطح شهر تهران نسبت به ساخت این شهرک ها دیده نمی شود و اصلا محلی که قرار است این شهرک ها ساخته شود مشخص نیست.

سوده نجفی یاد آور شد: مشکل مسکن یکی از مشکلات مهم شهر تهران است که در سال های اخیر به دلیل افزایش اجاره بها این مسئله تشدید شده و به نظر می رسد شهردار تهران که در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز ثبت نام و حضور داشت و 3 روز قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اقدام به آغاز عملیات ساخت 200 هزار واحد مسکونی کرده است، از مشکل مسکن برای پیشبرد اهداف انتخاباتی استفاده و بعد از ناکامی و انصراف از انتخابات به فراموشی سپرده شده است که این امر مصداق بارز وعده خلاف واقع به شهروندان بوده و قطعا سبب بی اعتمادی مردم به مدیریت شهری خواهد شد.

عضو شورای  شهر تهران گفت: برخی از همکاران و رسانه ها به این موضوع اشاره داشتند اما شهرداری تاکنون به آن پاسخ روشنی نداده است لذا بنده برای شفاف سازی این مورد و موارد دیگر به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تهران در راستای ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، سئوال خود را از شهردار تهران در خصوص ساخت 200 واحد مسکونی در 26 شهرک الگو به ریاست محترم شورای شهر تهران تقدیم می کنم که بر اساس قانون حداکثر بعد از 10 روز از ابلاغ این سئوال، شهردار موظف به حضور در جلسه شورا و پاسخ به سئوالات می باشد.