محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در توضیح این لایحه با بیان اینکه در نامه ای که از سوی وزارت کشور به سازمان فناوری های نوین ارسال شده است؛ موضوع انحلال و ادغام مجموعه های دیگر شهرداری تهران در جهت تأسیس این سازمان تاکید شده است؛ گفت: در همین راستا با عنایت به اینکه تأسیس سازمان فناوری های نوین شهرداری تهران مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفته، از این رو با وجود شروط  انحلال یکی از زیر مجموعه های شهرداری تهران مبنی بر عدم افزایش ساختار کلی، شهرداری در لایحه ای خواستار انحلال شرکت یادمان سازه شده است.

وی افزود: شهرداری تهران در این لایحه بر این استدلال است که این شرکت با وظایفی تشکیل شده که در مقطعی، مأموریت ساخت برج میلاد و برخی وظایف دیگر از جمله نگهداشت پل ها را عهده دار بوده و با توجه به اینکه نگهداشت پل ها بر ذمه معاونت فنی و عمرانی است؛ از این رو عدم فعالیت مستمر این شرکت احراز شده بنابر این تصمیم به انحلال آن گرفته شده است.

عضو شورا ادامه داد: در جلساتی که در این خصوص با کمیسیون های تخصصی شورا برگزار شد؛ مباحثی از جمله ساماندهی وظایف و مأموریت های شهرداری تهران و پیشگیری از موازی کاری در اجرای مفاد ماده 84 قانون شهرداری و اصلاحات و القائات بعدی و سایر قوانین اشاره شده، مورد تأکید قرار گرفت. شهرداری تهران عطف به همین موضوع اشاره دارد که شرکت یادمان سازه که با رعایت ماده 1 آیین نامه استخدامی شهرداری تهران تاسیس شده؛ منحل می شود.

وی یادآور شد: در همین خصوص شهرداری تهران مکلف است حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه و بر اساس مقررات تسویه مطالبات، بدهی ها، تعهدات انجام و نیروی انسانی این مجموعه را در چهارچوب ضوابط و مقررات ملاک عمل حسب نوع  رابطه استخدامی افراد تعیین تکلیف کند.

آخوندی افزود: سایر وظایف شهرداری تهران در تبصره های مطروحه، حول محور ارجاع و واگذاری مأموریت ها به سایر سازمان های تخصصی، تخصیص شش دوازدهم ردیف های اعتباری مصوبه سال 1403 با عنوان کمک زیان مدیریت و راهبری بودجه، ارسال گزارش مصوبه ظرف مدت 6 ماه به شورای شهر تهران بیان شده است.

وی تأکید کرد: در هر صورت بنا به اعلام وزارت کشور اگر به هر دلیلی با انحلال این شرکت موافقت صورت نگیرد؛ با اجبار باید یک مجموعه دیگر شهرداری تهران را منحل کنیم.

ناصرامانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای  شهر تهران نیز درهمین رابطه با انتقاد از عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد: بنده متعجبم که بر چه اساسی یکسری موضوعات همچون  مدت فعالیت سازمان محدود به یکسال و تمدید فعالیت آن منوط به بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان  باشد؛ این به این معنی است یک سازمان جدید در شهرداری تهران تشکیل شود، بعد از یکسال اگر تشخیص داده شد که سازمان منحل شود آنگاه این اتفاق رخ دهد را در نامه ارسالی به شورا اعلام کرده است، از سوی دیگر وزارت کشور نیز تاکید بر تایید اساسنامه سازمان فناوری نوین شهرداری تهران دارد.

امانی افزود: نمونه ای وجود ندارد که پس از انقلاب در خصوص اساسنامه یک سازمان وزارت کشور چنین نامه ای را تحریر کرده باشد؛ در خصوص این سازمان نیز ما تاکید کرده بودیم نباید تداخلی در وظایف سازمان فناوری اطلاعات و سازمان فناوری هالی نوین صورت گیرد؛ اطلاعاتی که بدست ما رسیده بر این اساس است که تاسیس این سازمان قطعا منجر به آسیب مستقیم بر سازمان فناوری اطلاعات خواهد شد چرا که ارکان این سازمان دراختیار سازمان فناوری های نوین قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما در سه سال گذشته از تضعیف و عدم توجه به سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران آسیب دیده ایم و در حال حاضر در صدد تأسیس یک سازمانی هستیم که امکان دارد وزارت کشور آن را تایید نکند؛ اینکه یک شرکت منحل و یک سازمان تضعیف شود کارغلطی است.

جعفرتشکری هاشمی ؛رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مخالفت با انحلال شرکت یادمان سازه شهرداری تهران اظهار کرد: آنچه که در صدر این لایحه مورد اشاره قرار گرفته؛ کاملاً با اهداف در تناقض است. چرا که ما تاکید داشتیم این موضوع به منظور ساماندهی مأموریت ها و وظایف شهرداری تهران و پیشگیری از موازی کاری تصمیم به انحلال این شرکت گرفته شد. اما آنچه که ما بارها در انتقاد از موازی کاری ها اعلام کردیم وجود سازمان فناوری های نوین، وجود سازمان فاوا، وجود مرکزهوشمند شهر است؛ آنهم بدون اینکه ما ساختار، وظایف و جزییات فعالیت آنان را مشخص کنیم وارد یک موضوعی می شویم که برای اعضای شورای شهر تهران دارای ابهام است.

وی ادامه داد: این اقدام در حالی است که ما در حال حاضر برآن شدیم تا ساختار یک مجموعه ای را برهم بزنیم تا کار دیگری در جای دیگری را راه اندازی کنیم آنهم بدون توجه به پیامد این ها؛ این اقدام غلطی است؛ قرار بود این موارد در قالب یک لایحه برای بررسی دقیق تر به شورا ارسال می شد.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه این شرکت در سال‌های گذشته مسئولیت نگه ‌داشت برج میلاد را برعهده داشته است و با انحلال آن مشخص نیست که وضعیت نگه‌داشت برج میلاد چه خواهد شد؟ گفت: متاسفانه برج میلاد در وضعیت مشکل دار قرار گرفته است به نحوی که طبقات زیرین برج به دلیل نفوذ آبهای سطحی دچار مشکل شده است و این اتفاق، حاصل کم کاری و معطوف شدن فعالیت های این مجموعه تنها به بلیط فروشی و پذیرایی از میهمانان و توریست هاست؛ این پروژه ها یک نماد ملی و دارای اهمیت هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه ما امروز در حوزه ساز و کارها و ابزارهای لازم نگهداشت شهر دارای کمبود هستیم و تدارکی در این خصوص دیده نشده افزود: اگر گفته شده که این وظایف بر دوش این مجموعه است چرا تا به حال کاری انجام نشده است؛ مضافا بر اینکه اساسنامه سازمان های موجود هنوز به تایید وزارت کشور نرسیده است و ما نمیدانیم این وظایف بر عهده چه کسی است.

تشکری هاشمی تأکید کرد: این چنین تغییر و تحولات با در نظر گرفتن سال آخر فعالیت دوره ششم مدیریت شهری چیزی جز خسران و آسیب به شهر نخواهد بود.

وی با انتقاد از انتصاب پیمانکار نرم‌افزار سامانه شهرزاد به عنوان مدیرعامل فاوا تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد برخی از انتصابات در مجموعه شهرداری تهران بوده‌ایم که این انتصابات مورد انتقاد هستند. به عنوان مثال می‌توان به برکناری شهریار افندی‌زاده از سازمان حمل و نقل ترافیک اشاره کرد که یکی از افراد کارآمد و متخصص در این حوزه محسوب می‌شود.

تشکری هاشمی با اشاره به این تغییرات و جابجایی‌ها در مجموعه شهرداری تهران گفت: این تغییرات پازل اهداف پنهانی در مجموعه شهرداری تهران انجام می‌پذیرد و مورد انتقاد قرار دارد.

وی از اعضای شورای شهر تهران خواست نسبت به لایحه انحلال شرکت یادمان سازه شهرداری تهران رای منفی بدهند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به عنوان یکی از موافقین انحلال شرکت یادمان سازه گفت: ما نسبت به تشکیل سازمان فناوری‌های نوین رای داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حدود 19 اساسنامه از سوی وزارت کشور بررسی و مور د تایید قرار گرفته و بزودی به شورا ارسال میشود تاکید کرد: با انحلال شرکت یادمان سازه هیچ کاری بر روی زمین نخواهد ماند و در واقع تمام مسئولیت‌های شرکت یادمان سازه به سازمان فنی عمرانی شهرداری تهران واگذار شده است.

عضو شورا در واکنش به اظهارات تشکری هاشمی افزود: نباید موضوعات باهم مخلوط شود؛ با وجود درست بودن برخی انتقادات اعضا به این مقوله اما این موارد ارتباطی به ماهیت بررسی این انحلال ندارد؛ وزارت کشور نامه ای در 3 بند ارسال کرده که باید طبق موازین شروط اعلام شده را عملیاتی کنیم و امروز به دنبال اجرای آن تعهد هستیم.

احمد صادقی؛ دیگر عضو شورای شهر تهران نیز به عنوان یکی از موافقین انحلال شرکت یادمان سازه شهرداری تهران گفت: اگر چه بنده نیز نسبت به فعالیت سازمان فاوا انتقاداتی داشته و دارم اما در جلسه امروز باید به لایحه انحلال شرکت یادمان سازه دقت کنیم و آن را مد نظر قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ما در شهرداری تهران به میزان بالایی مجموعه مشابه شرکت یادمان سازه و یا سازمان های دیگری داریم که باید منحل شود چرا که بار مالی و حقوقی مضاعفی را به شهر وارد می کند؛ این شرکت در دوره پنجم بلااستفاده و دارای بدهی های مالیاتی زیادی بود از این رو نباید وظایف این شرکت به سازمان فناوری های نوین معطوف شود.

مجید باقری؛معاون شهردار تهران نیز در جریان دفاع از سازمان فناوری‌های نوین و اساسنامه آن گفت: اساسنامه این شرکت در وزارت کشور به تأیید رسیده است.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارد نیمکت‌های جلبکی نصب کند که به اندازه 4 درخت، اکسیژن تولید می‌کند.

باقری همچنین به وظایف دو مجموعه سازمان فناوری‌ نوین و فاوا گفت‌: هیچ کدام از این سازمان‌ها تداخل مأموریتی ندارند.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای شرکت یادمان سازه در سال‌های گذشته گفت: این مجموعه در سنوات گذشته با بدهی‌های مالیاتی سنگینی روبرو بوده است و همانطور که گفته شده است مسئولیت‌های این مجموعه به حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران سپرده شده است.

علی اصغرقائمی؛عضو شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌های باقری درباره نصب نیمکت‌های جلبکی در پایتخت گفت‌: از آقای باقری در این زمینه تشکر می‌کنم! امیدواریم این ایده عملیاتی شود تا ببینیم چه چیزی به شهر اضافه خواهد شد.

وی همچنین با انتقاد از تغییر نام سامانه «تهران من» و نامگذاری سامانه ‌ای تحت عنوان «شهرزاد» گفت: چرا این چنین سرویس های شهروندی به سازمان فناوری های نوین واگذار شده است؟ مگر قرار نبود در کار سازمان فاوا دخالتی صورت نگیرد؟

عضو شورا افزود: علت اینکه نام سامانه شهرزاد از یک برند چای گرفته شده و نام شهر تهران حذف شد و پس از آن به یک مجموعه ای واگذار شده که پیمانکار این سامانه نیز حکم مدیرعاملی دریافت کرده است؛ چیست؟ جالب است که نام چای را بر سامانه شهرداری گذاشته‌اند.

جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به اعلام موافقتی که از سوی محمد آخوندی اعلام شد؛ گفت: اگر در کمیسیون موافقت اعلام شد؛ اما در صحن موضع مخالف داریم به این دلیل است که ما در زمان بررسی تبصره 2 برخی شروط را در این خصوص اعلام کردیم. اما این شروط در حال حاضر اعمال نشده است و تأکید ما بر این بوده که باید ساز و کار مناسب در این مهم دیده شود.

وی تأکید کرد: هیچ اساسنامه‌ای درخصوص سازمان فناوری از سوی وزارت کشور تأیید و ابلاغ نشده است و نمی دانیم که در آینده وزارت کشور به این مصوبات ما ایرادی خواهند گرفت یا خیر.

مهدی عباسی ؛رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن قدردانی از ایمن سازی گود برج میلاد  با اشاره به اهمیت نگهداشت سازه برج میلاد، گفت: فارغ از مسئله انحلال شرکت یادمان سازه، چالشی که الان به عنوان دغدغه اعضای شورا مطرح است؛ موضوع نگهداری برج است. اگر در ادوار گذشته کم توجهی و بی توجهی نسبت به این موضوع صورت گرفته؛ بخشی از این قصور بر گردن ماست.

وی افزود: در ابتدای کار شورای ششم و زمانی که هیئت پایش، جلسه ای با برخی اعضا ترتیب داده بودند؛ گله هایی داشتند و خواستار تأمین ابزار دقیق بودند. برج میلاد، یک سرمایه ملی و به عنوان یک هویت ایرانی محسوب می شود چرا که این بنای با ارزش، با دانش فنی و توسط مهندسین و متخصصین داخلی ساخته شده است و به همین جهت، نگهداشت آن نیز بسیار مهم است.

عباسی در خصوص انحلال شرکت یادمان سازه گفت: این چنین شرکت ها را که دارای هویت هستند و می توانند به عنوان یک سنبل مأموریت انجام دهند و اعتبار دارند؛ نباید به همین راحتی منحل کرد. مگر در کشور دیگر ما مشابه چنین پروژه ای خواهیم داشت؟ بهتر نبود که شهرداری تهران یکی دیگر از شرکت‌های خود را برای انحلال به شورا معرفی می‌کرد؟

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه انحلال شرکت یادمان سازه اقدامی مؤثر در حوزه چابک سازی است؛ گفت: درست است که شهرداری با نیت تأسیس سازمان فناوری های نوین نظر به انحلال این مجموعه گرفته اما می توان با یک جستجوی ساده، سازمان ها و شرکت های دیگری را برای انحلال به شورا معرفی کرد.

وی افزود: اقدامات بسیار خوبی در دوره های قبل در این خصوص انجام شده و در نهایت، مجموعه های بیشمار ذیل شهرداری به 30 شرکت تقلیل یافت اما این موضوع نمی تواند دستحوش این باشد که برخی از آنها منحل و یا در مجموعه های دیگر ادغام نشود. از این رو انتظار داریم این موارد با نیت توسعه فعالیت ها و اثر بخشی بالا صورت گیرد.

بابایی با اشاره به اینکه بنده در مسافرت بودم اما به جهت اهمیت داشتن جلسه امروز مسافرت خود را لغو و در جلسه حاضر شدم؛ گفت: موضوع مهم این است که ما در بحث نوآوری در مجموعه شهرداری تهران عقب‌ماندگی‌هایی را داریم؛ همچنین در بحث حریق ساختمان‌ها 95 درصد از تجهیزات توسط بخش خصوصی بومی‌سازی شده است اما قسمتی که بر عهده شهرداری تهران است 95 درصد واردات ادوات داریم و این یعنی ارز بری.

وی تأکید کرد: این چنین اقدامات مبین این است که در شهرداری تهران، کسی به فکر نوآوری، اختراع و یا حمایت از شرکت های دانش بنیان نیست و گاهی برخی نوآوری ها از سوی مدیران به دید استهزاء نگریسته می شود؛ مگر ما جلبک اکسیژن ساز داریم؟

عضو شورا تأکید کرد: هر روزی که در خصوص حمایت از فناوری های نوین و نوآوری تأخیر داشته باشیم؛ قطعاً موضوع ارز بری که شهرداری به آن قائل است؛ به شهر ضربه وارد خواهد کرد و ما در قبال همه این موارد، مسئولیم.

محمد آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به عنوان یکی از موافقین لایحه انحلال شرکت یادمان سازه گفت: در حال حاضر بحث نگهداشت پل‌ها به یکی از سازمان‌های فنی عمرانی سپرده شده و هیچ مشکلی در بحث نگهداشت پل‌ها نیست که پیش از این توسط شرکت یادمان سازه انجام می‌شد. همچنین باید از سرمایه‌های شهر حمایت کنیم و به همین جهت، بنده پیشنهاد دادم معاونتی مستقل در مجموعه شهرداری تهران در قالب معاونت نگهداشت سرمایه شهر تشکیل شود.

وی تصریح کرد: همچنین آقای حق‌بین؛ معاون فنی عمرانی شهرداری تهران پیشنهادی داده است که در هر معاونتی در شهرداری تهران اداره کلی برای نگهداشت پل‌ها، ابنیه‌ها و ... ایجاد شود.

آقامیری با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 سنسور روی برج میلاد جهت نگهداشت و موضوع لرزه‌ ثبت شده است؛ گفت: باید تعداد این سنسورها به صد عدد برسد هر چند که این 8 سنسور نیز کاربرد اولیه را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت برج میلاد گفت: برج میلاد به عنوان یکی از برج‌های جهانی محسوب می‌شود و بحث نگهداشت آن بسیار مهم است.

میثم مظفر؛رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی لایحه انحلال شرکت یادمان سازه اظهار کرد: نگهداشت برج میلاد سالهاست از ید شرکت یادمان سازه خارج شده و اساساً این شرکت، وظیفه ای در قبال آن ندارد. مضافاً بر اینکه طبق اطلاعات به دست آمده؛ نگهداشت پل ها و سازه های شهر نیز، بیش از یک سال است که بر عهده معاونت فنی و عمرانی واگذار شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که این شرکت در حال حاضر پروژه جدی ندارد و تنها هزینه بر است.

در پایان جلسه، رأی‌گیری از اعضای شورا درخصوص انحلال شرکت یادمان سازه انجام شد و لایحه با 10 رأی موافق و 10 رأی مخالف مواجه شد و در نهایت، این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر تهران نرسید.