در جلسه دویست و هفتاد و یکم شورای شهر تهران، گزارشی حسابرس رسمی شورا درباره حسابرسی سازمان عمران مناطق شهرداری تهران ارائه شد. این گزارش به وضعیت مالی سازمان در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ پرداخته و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن را بررسی کرده است.

حسابرس شورا اعلام کرد که صورت‌های مالی ارائه ‌شده وضعیت مالی سازمان را به‌طور منصفانه و طبق استانداردهای حسابداری نشان می‌دهد. او تأکید کرد که سازمان عمران در راستای انجام فعالیت‌ها و مأموریت‌های ابلاغی شهرداری تهران، وظیفه مدیریت ستادی بر عملیات اجرایی پروژه‌ها را بر عهده دارد و فاقد هرگونه تعهد یا حقوق مستقلی نسبت به ایجاد و مالکیت پروژه‌ها است.

یکی از مسائل مورد توجه در این گزارش، حساب‌های راکد و عدم تصفیه با پیمانکاران بود که منجر به طرح شکایت‌هایی شده است. به دلیل عدم تأمین نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی پرداخت نشده است، که این موضوعات نیازمند تصمیم‌گیری‌های مقتضی از سوی شورای محترم سازمان است.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ضمن تشکر از حسابرس، چهار محور اصلی را به عنوان تکالیف سازمان مهندسی و ساختمان مورد توجه قرار داد. او تأکید کرد که سازمان موظف است کارگروهی تشکیل دهد و ظرف مدت یک ماه نسبت به اصلاح و رفع موارد ابهام مالیاتی، تعیین تکلیف قراردادها، رعایت مفاد اساسنامه، و تعیین تکلیف حساب‌های دریافتنی و پرداختنی اقدام کند.

مسعود حق لطفی، سرپرست سازمان عمران مناطق شهرداری تهران، با تشکر از تذکرات و پیشنهادات ارائه‌شده، به توضیحات بیشتری پرداخت. او به چالش‌های موجود در خصوص تعیین اعضای علی‌البدل در اساسنامه و ساختار سازمانی اشاره کرد و گفت که موضوعات مالیاتی از طریق مرکز و معاونت مالی در حال پیگیری و پرداخت است. وی بیان کرد که بسیاری از مشکلات مالی مربوط به گذشته است و سازمان در حال همکاری با مجامع برای حل آن‌هاست.

ناصر امانی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورا، سؤالاتی درباره افزایش نیروی انسانی مطرح کرد و خواستار توضیحات بیشتری در این زمینه شد. در نهایت، حق لطفی تأکید کرد که سازمان عمران مناطق در تلاش است تا با بهبود فرآیندها و همکاری مستمر، به نیازهای شهروندان و شورای اسلامی پاسخ دهد. 

در پایان جلسه، با بررسی‌های انجام‌شده و پاسخ‌های ارائه‌شده، بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی مورد تأیید اعضای شورا قرار گرفت.

*قرائت حسابرسی منطقه 3 شهرداری تهران

دراین جلسه گزارش حسابرسی شهرداری منطقه 3 شهر تهران برای سال 1400و 1401 در صحن شورا بررسی شد و بندهای تکلیفی آن تأیید شدند.

  در جریان بررسی گزارش حسابرسی «شهرداری منطقه 3 برای سال مالی1400 و1401« حسابرس رسمی شورای شهر تهران ضمن اعلام وجود برخی نقصان ها در امور مرتبط به مالی و عدم ارائه نظریه کارشناسی به ارائه گزارش خود در این باره پرداخت.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در قرائت بندهای تکلیفی این حسابرسی عنوان کرد: شهرداری تهران موظف به رعایت مفاد تبصره 3 ماده 78 قانون شهرداری ها مبنی بر سپرده وجوه پیمانکاران بنام سپرده یا امانت به شهرداری ها است که در این بین شهرداری بهیچ وجه حق استفاده از آن را ندارد اما متأسفانه در اکثر مناطق به آن دست برده می شود و این اقدام مغایر با قانون است لذا متعهد به رعایت این قانون هستند.

وی الزام به تعیین تکلیف حسابهای راکد و کم گردش، رفع مغایرت موجودی نقد بانک ها در دفاتر یا بانک ها در سیستم خزانه، تعیین تکلیف اقلام راکد سنواتی حساب های دریافتنی عملیاتی، ارائه صورت های ریز بدهی مؤدیان اعم از عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه، تعیین تکلیف امور مربوط به مالیات، طراحی سیستم کنترل داخلی جهت ثبت و پیگیری اسناد نکول شده تجاری، تهیه صورت ریز و تجزیه سنی مانده حساب ها، تعیین تکلیف حساب های فیمابین مرکز و مناطق، طراحی سیستم کنترل داخلی جهت ثبت و پیگیری موجودی اجناس جهت صحت موجودی و کنترل مغایرت های احتمالی، تعیین تکلیف موضع موجودی واحدهای ساخته شده و اراضی قابل واگذاری، فراهم ساختن امکان مشاهده عینی اسناد مالکیت زمین و ساختمانهای منطقه جهت کنترل و اثبات ثبت دارایی های مشهود، الزام به ارائه مدارک و مستندات دارایی های ثابت پروژه های در جریان همچون لعل، زمرد، نونهالان و...، الزام به طراحی سیستم بدون جهت کنترل پروژه ها، ثبت و پیگیری مخارج و برآوردهای ریالی، ارائه مستندات و مدارک دارایی های ثابت مشهود و ساختمان های تصرفی و زمین های متروکه جهت تعیین تعدیلات، تعیین تکلیف پوشش بیمه ای دارایی های ثابت، تعیین تکلیف وضعیت پروژه های مشارکتی احداث هتل بین المللی دیدار، ارائه گزارش درآمدهای غیر مستمر، ارائه گزارش وصول مطالبات از دستگاه های اجرایی، ارائه اطلاعات درآمدهای حاصل از قراردادهای اجاره، فهرست مشخصات املاک و مستغلات و فهرست مستاجرین، رعایت مفاد ماده 79 قانون شهرداری ها و ارائه گزارشات کارشناسی رسمی دادگستری جهت کنترل و ارزیابی و انجام معامله در خصوص تملک املاک معارضین طرح های عمرانی و توسعه فضای سبز را از مهمترین بندهای تکلیفی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص منطقه 3 شهرداری تهران برشمرد.

وی تأکید کرد که شهرداری تهران موظف است با تشکیل کارگروه ویژه تا پایان آبانماه سال جاری نسبت به انجام موارد تکلیفی و رفع مغایرت ها اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

در پایان قرائت بندهای تکلیفی شهردار منطقه 3 تهران در خصوص موارد مهم این حسابرسی توضیحاتی ارائه کرد که پس از استماع  بندهای تکلیفی به رأی گذاشته شد و اعضای شورا، بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی منطقه 3 شهرداری تهران برای سال 1400 و 1401 را تأیید کردند.