به گزارش اکوایران، صبح امروز بود که دیجی کالا از بسته شدن درگاه اینماد خود خبر و نسبت به آن واکنش نشان داد. دیجی‌کالا در این بیانیه گفته بود که این اتفاق که به صورت کارشناسی نشده و براساس اطلاعات اشتباه رخ داده به درخواست مرکز توسعه تجارت الکترونیک بوده است.

البته این تعلیق ادامه‌دار نبود و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک به برنا اعلام کرد که با تعهد دیجی کالا،‌ اینماد آن دوباره فعال شده است. 

امیر کلاهدوزان در این رابطه گفت: «پس از 4 ماه مکاتبه با دیجی‌کلا و اخطار بابت فروش کالای قاچاق صبح امروز اینماد این مجموعه به درخواست ستاد مبارزه با قاچاق بسته شد سرانجام با تعهد مدیران دوباره اینماد فعال شد.»

از آنجا که دیجی کالا یکی از بزرگترین پلتفرم‌های کسب‌و‌کار دیجیتالی است، تعلیق اینماد آن واکنش‌های زیادی را در پیش داشت. نخستین واکنش متعلق به خود دیجی کالا بود که در بخشی از بیانیه‌ خود نوشت: «برخوردهای این چنین با کسب‌و‌کارهای نوآور باعث آسیب دیدن تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین و فعالان این عرصه در کشور خواهد شد.»

این پلتفرم نوشت: «در شرایطی که انواع کالاهای قاچاق به وفور در فروشگاه‌های حضوری در سطح شهر و فروشگاه‌های اینستاگرامی تلگرامی و... به فروش می‌رسد برخورد این چنینی با فروشگاه‌های آنلاین رسمی که در بستر شفاف کالاها را عرضه می‌کنند، پیامی جز کوچ فروشندگان به فضاهای غیر رسمی بدون هرگونه نظارت و درآمد مالیاتی و ناامید کردن فعالان اقتصاد دیجیتال ندارد.»

برخورد قهری با کسب‌و‌کار آنلاین موجب مهاجرت می‌شود

اما تعلیق اینماد این پلتفرم واکنش چه مقاماتی را در پی داشت؟

مهمترین واکنش به این خبر مربوط به سکان‌دار وزارتخانه مرتبطه است. ستار هاشمی،‌ وزیر ارتباطات در این باره در صفحه توییتری خود نوشت: «حمایت از کسب‌وکارهای شاخص اقتصاد دیجیتال در این شرایط سخت، وظیفه و راهبرد اصلی دولت است. برای حکمرانی مطلوب، باید مشکلات مردم را با تفاهم و وفاق، بدون هیاهو حل کنیم تا خاطرشان آسوده باشد. 
برای حل اختلافات آماده‌ایم و پیگیر.»

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در یادداشتی برای دیجیاتو به موضوع بسته شدن درگاه پرداخت دیجی‌کالا واکنش نشان داده و تأکید کرده برخوردهای قهری با کسب‌وکارهای آنلاین تبعاتی همچون ناامیدی، مهاجرت و ازدست‌رفتن اعتماد سرمایه‌گذار را در پی خواهد داشت.

بسیاری از مدیرعاملان پلتفرم‌های فعال در کشور، اینماد را به ابزاری کنترل‌گر در برابر پلتفرم‌ها توصیف کردند؛ حمیدرضا ذوالفقار، بنیان‌گذار و مدیر پِی زیتو، در واکنش به اتفاق رخ داده، گفت:«این ماجرای اینماد که در سکوت خبری از چند ماه پیش شروع شد و گفتم که پایان ماجرا نیست، به دیجی کالا هم رسید و همه درگاه‌های دیجی کالا بسته شد. ظاهرا بعضی‌ها فکر می‌کنند مشکل فقط برای دیگری است و برای خودشان نیست و بازهم این پایان ماجرا نیست و پیشروی ادامه خواهد داشت!»

در این میان مریم نجفی، دبیر انجمن تجارت الکترونیک تهران، این اقدام را نشان از برخورد غیرکارشناسانه با اقتصاد دیجیتال کشور دانست. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «چنین تصمیماتی، به جای تشویق نوآوری و رشد، فعالان این حوزه را دلسرد می‌کند. آینده اقتصاد دیجیتال نیازمند همفکری و حمایت است، نه محدودیت و فشار.»

مدیرعامل صباایده نیز در توییتر خود نوشت: «اختلال در درگاه بانکی به مراتب سهمگین‌تر، آسیب‌زاتر، خسارت‌بارتر از فیلترینگ یک سرویس با کسب‌و‌کار است. این درحالی است که برای فیلتر یک دامنه باید 9 دستگاه دولتی،‌ امنیتی و قضایی تصمیم بگیرد و برای قطع درگاه بانک،‌ یک سازمان و با یک کلیک ساده. این یک فانتزی در حکمرانی فضای مجازی کشور است. باید چاره اندیشید.»

گفتنی است که در یکم مرداد سال گذشته نیز دیجی کالا به طور موقت توسط اماکن فراجا پلمپ شد. گفته می‌شد این پلمپ موقت نیز به دلیل مساله حجاب بوده است و قوه قضاییه در این رابطه خبر از تشکیل پرونده قضایی برای کارمند زن این پلتفرم خبر داده بود.