به گزارش اکو ایران، بر اساس بند (هـ) این تبصره که دیروز به تصویب رسید، وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه دارند سال آینده، ماهانه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ 200 تومان، از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ 100 تومان و از هر یک از واحدهای تجاری مشترک گاز و برق مبلغ یک هزار تومان أخذ کنند. این مبالغ برای مشترکان روستایی، معادل ۵۰درصد است و مشترکان فاقد گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

جریمه برای مشترکان پر مصرف آب

همچنین امروز نمایندگان مجلس در ادامه بررسی تبصره 6 لایحه بودجه، با پیشنهاد یکی از نمایندگان موافقت کرد که در صورت تایید از سوی شورای نگهبان، نرخ آب بها برای مشترکان پرمصرف در سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد. بر اساس این پیشنهاد مصوب، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین‌شده توسط هیأت وزیران تا ۲ برابر بیش از الگو، ۱۵ درصد نرخ آب بها را افزایش داده و از مشترکان که بیش از دو برابر الگو مصرف کردند به میزان هر متر مکعب مازاد، ۳۵ درصد نرخ را افزایش و از آنها دریافت و به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی دیروز عوارض صنعت برق کشور را به میزان ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۰ هزار میلیارد ریال تعیین کردند. از سوی دیگر با رای موافق نمایندگان مجلس، مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف شدند.

جریمه بازی های یارانه ای خارجی

مجلسی ها همچنین عوارض بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول را تعیین کردند. آنها در بند (م) و (ن) تبصره (6) لایحه بودجه 1401 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کردند که از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد(10%) قیمت فروش را أخذ کند.

جریمه سنگین وکلای فراری از مالیات

همچنین نمایندگان در همین تبصره، سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند که در صورت اثبات خلاف گویی وکلا علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام کند.