به گزارش اکوایران، دومین نشست خبری سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه امروز با محوریت مصوبات مربوط به بخش های درآمدی تبصره های 6 تا 8 لایحه بودجه 1401 برگزار شد. رحیم زارع سخنگوی این کمیسیون در بخشی از این نشست خبری به حقوق گمرکی برخی کالاها اشاره کرد و از کاهش نرخ حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی خبر داد. او درباره تصمیم کمیسیون تلفیق در این زمینه گفت: نرخ 4درصد حقوق گمرکی برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو، تجهیزات، ملزومات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی که در بودجه سال آینده، 4 درصد بود به یک درصد تقلیل یافت زیرا مأخذ نرخ ورودی ارز 23 هزار تومانی تعیین شده است.

واردات خودرو مجوز میگیرد؟

موضوع دیگر در این نشست خبری به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق، مجوز واردات برای 50 هزار خودروی سواری است؛ مجوزی که البته پیش از الحاق به لایحه بودجه سال 1401، به عنوان یک طرح در مجلس یازدهم مطرح شده بود اما حتی با چند بار رفت و برگشت از صحن علنی و شورای نگهبان، همچنان نتوانسته تایید این شورا را کسب کند. بر اساس آنچه زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره این پیشنهاد مصوب توضیح داد، اگر نمایندگان در صحن علنی موافقت کنند و شورای نگهیان نیز مهر تایید بر این مصوبه بودجه ای بزند، واردات 50 هزار خودروی سواری و 10 هزار ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی آزاد می شود. بر اساس این مصوبه، واردات خودرو با تعرفه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، با ارز غیر صادراتی صورت خواهد گرفت. البته برخی نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق هم تردید دارند که این مصوبه بتواند تایید شورای نگهبان را به دست آورد حتی اگر نمایندگان در صحن علنی نیز به رای موافق دهند. جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، در گفت و گو با «اکوایران» تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان را بعید دانست و با اشاره به طرح ساماندهی بازار خودرو که با وجود تصویب چندباره در مجلس با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد، گفت: شورای نگهبان در طرح ساماندهی بازار خودرو که واردات خودرو را در ازای صادرات قطعه بلامانع می کرد، ایراد گرفته و آن را مغایر قانون اساسی و همچنین سیاست های کلی حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی اعلام کرده است و از این رو بعید است که این مصوبه کمیسیون تلفیق، در صورت تصویب در صحن علنی نیز به تایید شورای نگهبان برسد.

شورای نگهیان در آخرین اعلام نظر خود درباره طرح ساماندهی بازار خودرو به گزارش هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و به دلیل اعلام مغایرت این طرح با سیاست های کلی حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی از سوی مجمع، آن را واجد تایید ندانست.

مالیات ستانی از لوکس بازها

مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق در زمینه مالیات است؛ مالیاتی که لوکس سواران و لوکس نشینان باید در سال آینده بپردازند. به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق که درباره میزان مالیات خودروهای لوکس در سال 1401 توضیح می داد، خودروهای سواری و وانت دو کابین که ارزش ریالی آنها کمتر از یک میلیارد تومان است از پرداخت مالیات معاف هستند. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق اما وضعیت مالیات برای خودروهای سواری و وانت دو کابین با ارزش بیش از یک میلیارد تومان  متفاوت است. این خودروها که ارزش ریالی‌شان تا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیارد تومان است، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد باید مالیات بپردازند. همچنین مالیات خودروهای سواری و وانت دو کابین تا مبلغ 3میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و 500 میلیون تومان، 2 درصد،  مالیات خودروهای سواری و وانت دو کابین تا مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3 درصد و نسبت به مازاد 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، 4 درصد است.

او وضعیت مالیات برای واحدهای مسکونی را نیز اعلام کرد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت تا سقف 10 میلیارد تومان معاف از مالیات هستند اما واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد، یک در هزار، نسبت به مازاد 15 تا 25 میلیارد تومان، 2 در هزار، نسبت به مازاد 25 تا 40 میلیارد تومان ، 3 در هزار، نسبت به مازاد 40 تا 60 هزار میلیارد تومان، 4 در هزار، نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان ، 5 در هزار مالیات پرداخت می کنند.

با این حال باید منتظر تعیین تکلیف این مصوبات در صحن علنی نیز ماند. اگر نمایندگان در جلسات علنی پارلمان به این مصوبات رای موافق دهند، نوبت به شورای نگهبان می‌رسد تا با اعلام نظر خود، مغایرت یا عدم مغایرت مصوبات بودجه ای با شرع یا قانون را اعلام کند.