به گزارش اکوایران، بانک مرکزی روسیه همچنین در تلاش دیگری برای حفظ ارزش روبل به شرکت‌های صادرکننده روسی دستور داده شده است که 80 درصد از درآمد ارزی خود را در بازار بفروشند.

این افت ارزش به دنبال مجموعه ای از تحریم ها و مجازات های جدید است که توسط اروپا و آمریکا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین علیه روسیه وضع شده است. اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا درباره قطع دسترسی بعضی از بانک‌های روسی به سیستم اصلی پرداخت‌های بین‌المللی-سوئیفت که بیش از 11000 بانک و موسسه مالی را در بیش از 200 کشور و منطقه به هم متصل می کند، - توافق کرده‌اند. همچنین دارایی‌های بانک مرکزی این کشور مسدود خواهد شد که با این اقدام دسترسی روسیه به منابع ارزی خارج از این کشور محدود خواهد شد.

در بیانیه‌ای که این کشورها منتشر کرده‌اند هدف "منزوی کردن بیشتر روسیه از سیستم مالی بین‌المللی" اعلام شده است. اتحادیه اروپا همچنین روز یکشنبه اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه می بندد.

بانک روسیه اعلام کرده است که برای کمک به کاهش تأثیر کاهش روبل بر قیمت ها، نرخ را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داده است.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است که افزایش نرخ‌ها از 9.5 درصد خطرات ناشی از کاهش سریع ارزش روبل و تورم را جبران می‌کند، از ثبات مالی و قیمت‌ها حمایت می‌کند و از پس‌انداز روس‌ها در برابر نابودی محافظت می‌کند.

این بانک همچنین اعلام کرد که 733 میلیارد روبل (8.78 میلیارد دلار) از ذخایر بانک های محلی را برای افزایش نقدینگی آزاد می کند.

روسیه در چند سال گذشته صندوق جنگی بالغ بر 630 میلیارد دلار ذخایر خارجی جمع آوری کرده است که بالاترین میزان آن تاکنون بوده است که به گفته تحلیل گران به این کشور کمک می کند تا در برابر تحریم ها و ضرر در درآمد صادراتی مقاومت کند. اما اگر برخی از این دارایی‌ها مسدود شوند، محاسبات روسیه را تغییر می‌دهد.