به گزارش اکو ایران، روند نرخ بیکاری در زمستان امسال اندکی صعودی تر شده است. تفکیک این نرخ به استان های کشور نشان می دهد با اینکه به طور میانگین شاخص بیکاری جمعیت فعال ایران در سطح 9.4 درصد قرار داشته اما این متغیر در استان های کشور دامنه تغییرات به مراتب بالاتری را به ثبت رسانده است.

در این مقایسه مشاهده می شود در زمستان امسال بازه تغییرات نرخ بیکاری از 6 تا 18.3 درصد متغیر بوده است.  ادامه بررسی ها نشان می دهد کدام استان ها بییشترین نرخ بیکاری را داشته و میزان تغییرات نرخ بیکاری در استان ها به چه شکل بوده است؟

رکوردهای نرخ بیکاری در زمستان 1400

به طور کلی نرخ بیکاری معادل با نسبت بیکاران از کل جمعیت فعال است. مقایسه این نرخ به تفکیک استانی در زمستان 1400 نشان می دهد آذربایجان غربی در آخرین فصل سال بیشترین میزان نرخ بیکاری را در کشور داشته است.

این نرخ برابر با 18.3 درصد به ثبت رسیده است.

دومین رکورد زمستانی نرخ بیکاری نیز برابر با 17.9 درصد بوده که به استان کرمانشاه تعلق داشته است. استان کردستان نیز با نرخ بیکاری 16.7 درصدی دومین رکورد را در نرخ بیکاری  استان ها در زمستان 1400 به ثبت رسانده است.

در مقابل اما استان های تهران و خراسان رضوی در این فصل کمترین نرخ بیکاری را در کشور به ثبت رسانده اند.

نرخ بیکاری خراسان روی برابر با 6.8 درصد و نرخ بیکاری تهران معادل با 6 درصد کمترین میزان این متغیر در مقطع زمستانی کشور در سال 1400 بوده است.

اما باتوجه به مقایسه نرخ بیکاری زمستان 1400 با سال گذشته مشخص می شود یزد در یک سال گذشته در راستای کاهش نرخ بیکاری موفق تر عمل کرده است.

نرخ بیکاری

بیشترین کاهش نرخ بیکاری زمستان 1400 در یزد

مقایسه نرخ بیکاری در زمستان امسال با سال گذشته نشان می دهد این نرخ به طور متوسط در کشور در زمستان 1400 برابر با 9.4 درصد گزارش شده و از زمستان سال قبل 0.3 واحد درصد کمتر شده است.

دلیل مقایسه با سال قبل آن است که این متغیر در بسیاری از مطالعات دارای رفتاری فصلی است. بنابراین مقایسه نرخ بیکاری هر فصل با موقعیت مشابه خود در سال گذشته خروجی های قابل اعتمادتری را در پی خواهد داشت.

در همین رابطه قیاس نرخ بیکاری زمستان 1400 با سال گذشته خود نشان دهنده آن است که اردبیل در یک سال گذشته بیشترین میزان افزایش را در نرخ بیکاری داشته است.

نرخ بیکاری این استان در زمستان 1399 برابر با 8.7 درصد بوده که با 5.3 واحد درصد افزایش به 14 درصد رسیده است.

اختلاف شاخص بیکاری در استان های کشور نشان می دهد این بیشترین میزان رشد نرخ بیکاری در استان های کشور بوده و آذربایجان غربی نیز دومین رکورد را در این زمینه ثبت کرده است.

آذربایجان غربی با 3.6 واحد درصد افزایش در این مقطع نیز دومین رکورد را دراین محاسبه ثبت کرده است.

در مقابل استان یزد نیز با کاهش 4.5 واحد درصدی در زمستان بیشترین کاهش را در نرخ بیکاری داشته است. نرخ بیکاری این استان برابر با 13.5 درصد بوده که در سال بعد به 9 درصد تقلیل پیدا کرده است.

نرخ بیکاری