به گزارش اکوایران و بنا به گزارش منتشر شده مرکز آمار از تورم تولید کننده، تورم نقطه به نقطه بخش صنعت در بهار سال جاری 46.2 درصد برآورد شده، به بیان دیگر قیمت اقلام صنعتی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته به طور میانگین بالغ بر 46 درصد افزایش یافته، این در حالیست که همین شاخص در زمستان گذشته حدود 40 درصد بوده است. تورم فصلی تولید کننده بخش صنعت نیز 12.5 درصد به ثبت رسیده، این شاخص نیز نسبت به تورم فصلی این بخش در زمستان سال گذشته حدود 5 درصد بالاتر بوده است. همچنین تورم فصلی بهار در شش فصل گذشته یعنی از زمستان 99 تا کنون بالاترین نرخ محسوب می شود. بر این اساس می‌توان عنوان کرد برای بار دیگر شاخص های تورمی در بخش صنعت روندی صعودی به خود گرفته اند.

در مورد تورم سالانه کمی اعداد متفاوت رقم خورده است. تورم سالانه یا به عبارتی 12 ماهه، برای محاسبه تورم بازه زمانی بلتد تری را مورد بررسی قرار می دهد، از همین رو عموما اثر تغییرات قیمت در شاخص تورم نقطه به نقطه نسبت به شاخص سالانه زود تر دیده می شود. به تبعیت از این مسئله تورم سالانه تولید کننده صنعت در فصل بهار امسال 48 درصد رقم خورده در حالی که در زمستان سال گذشته این شاخص 56 درصد بوده است. اما با توجه به روندی صعودی که تورم فصلی در این بخش به وجود آمده، در ماه آتی شاهد افزایش تورم سالانه صنعت خواهیم بود.

اهمیت تورم تولید کننده(ppi) در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده(cpi) محسوب می‌شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصله زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدأ تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود. هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است. اکوایران طی گزارش های بعدی به بررسی دقیق تورم تولیدکننده بخش صنعت در بهار 1401 خواهد پرداخت.

photo_2022-08-15_12-48-23