سقوط ادامه دار طلای جهانی:

 اگرچه تمام دنیا از انتشار خبر تولید واکسن کرونا، و تایید سازمان بهداشت جهانی، خوشحال شدند، اما حداقل این خبر برای خریداران طلا چندان خوشایند نبود. چرا که قیمت طلا به پایین ترین مقدار خودش در ۴ ماهه اخیر سقوط کرده و بهای هراونس طلا در معاملات روز گذشته بازار نیویورک با ۱.۳ درصد کاهش، در ۱۷۸۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شده. از نظر کارشناسان، این روند کاهشی ادامه دارد و پیش بینی میشود طلا  به سطح حمایتی ۱۷۵۰ دلار هم برسد. برخی کارشناسا این کاهش را به ساخت واکسن های احتمالی کووید ۱۹ ارتباط میدهند و میگویند این بزرگترین مانع بازار طلا است. بعضی هم دلیل این امر را به عوامل فصلی ربط میدهند که معمولا در نزدیکی ماه دسامبر این بازار آرام است و با نزدیک شدن به ژانویه این بازار روند صعودی به خودش میگیرد .

دستور رئیس جمهور به تهیه واکسن:

 رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا، به محدودیت های اخیر اشاره کرده و گفت محدودیت ها راهکار اصلی نیست و علامت و هشدار بزرگ هستن و با اعمال محدودیت­ها، بعد از یک هفته شاهد علامت های مثبت خواهیم بود. مهم ترین نکته جلسه امروز دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی بود که گفت از هرکجا که ممکن است ارز مورد نیاز برای تامین واکسن های تایید شده کرونا را تامین کند و این واکسن را به هرمقدار که لازم هست باید تهیه کنیم. این در حالیست که هنوز ایران به منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای کره جنوبی و عراق، دسترسی ندارد یا حداقل خبر رسمی مبنی بر آزادی منابع بلوکه شده منتشر نشده.

تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین:

 در آبان ماه سال گذشته بود که دولت طی اقدامی قیمت بنزین را از لیتری ۱۰۰۰ تومن به ۳۰۰۰ تومن افزایش داد. حالا پس از یک سال، مرکز پژوهش های مجلس به بررسی این طرح پرداخته؛ طرحی که از نظر بازوی پژوهشی مجلس بی توجه به توصیه کارشناسان مبنی بر افزایش تدریجی قیمت های حامل های انرژی انجام شده. این مرکز برآورد کرده که نرخ تورم ناشی از اجرای این سیاست به طور میانگین حدود ۵.۲ درصد بوده.

 

هشدار کمبود جوجه در ماه های آتی:

بعد از حواشی اخیر افزایش قیمت مرغ و صف های طولانی برای خریدن مرغ دولتی آن هم در شرایط نگران کننده کرونایی حال حاضر، این بار هشدار کمبود جوجه در ماه های آتی خبرساز شده. به گفته دبیر انجمن جوجه یکروزه، یکی از عوامل تاثیر گذار در گرانی گوشت مرغ، بی­توجهی برخی از دستگاه های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر است. واحدهای تولید جوجه یکروزه از ۸ ماه پیش در حاشیه ضرر هستند و واقیعت اینکه گله های مولد دچار آسیب جدی شدند و اگر زودتر فکری به حال تولیدکنندگان این صنعت به عنوان پایه و حلقه اصلی تولید مرغ نشود، درآینده دچار کمبود جوجه و به تبع آن کمبود گوشت مرغ خواهیم شد. محمدرضا صدیق پور همچنین از افزایش قیمت واکسن و ریزمغذی ها هم گلایه کرد و گفت در سال ۹۹ مرغ ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته اما قیمت جوجه یک روزه فقط ۱۰ درصد افزایش پیداکرده.