گشوده شدن بازارها به روی نفت ایران:

خیلی ها موفقیت بایدن در ورود به کاخ سفید را مساوی به گشوده شدن بازارها به روی نفت ایران و برطرف شدن موانع فروش نفت می دانستند و هنوز هم همینقدر خوش بین هستند اما عده دیگری هشدار میدهند که نباید همه چیز را برای ایران تا این اندازه ساده دانست، نشریه اکونومیست هم در تازه ترین گزارشش همین هشدار را داده و گفته که رشد درآمد نفتی ایران در دولت بایدن احتمالا محدودتر از پیشبینی خوش بین ها خواهد بود. چرا که انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا طولانی باشد و فرایند برداشتن تحریم نفتی ایران کند پیش برود. اکونومیست اضافه کرده که انتظار می رود درآمد نفتی ایران در سال آینده افزایش اندکی داشته باشد، اما کسری بودجه دولت بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

 

تلاش برای افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران:

 همزمان با نزدیک شدن به یک چهارم انتهایی سال و شنیده شدن خبر افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارکانان دولت برای سال آینده، حرف و حدیث ها درباره مقدار افزایش حقوق کارگران هم داغ شد . قبلا شنیده شده بود که شاید طرفین شورای عالی کارگری روی ۲۵ درصد توافق کنند اما امروز علی بابایی رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته که به طور قطع میزان افزایش حقوق کارگران بیشتر از افزایش حقوق کارکنان خواهد بود و ما حتی دنبال گرفتن موافقت با افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران هستیم و به کمتر از آن رضایت نمی دهیم. این حرف در حالی زده میشه که بنگاه های اقتصادی که با بحران کرونا مواجه بوده اند از همین حالا گارد خود را برای افزایش بالای حقوق کارگران بسته نگه داشته اند و آماده جنگیدن با تمام قوا به نظر میایند.

 

سرنوشت اوراق تسه:

 چه چیزی در انتظار قیمت اوراق خرید مسکن تا همین یک ماه پیشروند صعودی داشت و از مرز ۹۹ هزار تومان هم گذشت اما انتظار خریداران در سه هفته اخیر برای ارزان شدن خانه باعث بی میل شدن آنها به خرید  اوراق و در نتیجه شکسته شدن قیمت آن شده و الان بین ۶۱ تا ۶۳ هزار تومان در نوسان به نظر می رسد، پیش بینی میشود که قیمت اوراق به کمتر از این نرسد اما بعضی از کارشناس هم میگویند با توجه به روند حرکتی قیمت اوراق در سال گذشته ممکن است قیمت تا ۴۰ هزار تومان هم پایین بیاید.

 

ابهامات تازه از قانون صدور چک:

آمنه نادعلی زاده، معاون اداره «نظام‌های پرداخت» بانک مرکزی با حضور در برنامه صبح‌ بخیر ایران، اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای اجرای قانون جدید چک را شرح و توضیح داد که چطور این قانون میتواند نه تنها جلوی جعل را بگیرد بلکه مانع کشیدن چک های بی محل بشود اما آن بخش از حرف های نادعلی زاده که بیشتر مورد توجه رسانه های قرار گرفت آنجایی بود که یادآوری کرد که طبق قانون جدید چک از ۲۲ آذرماه صدور چک در وجه حامل به طور کلی ممنوع است و چک حتما باید در وجه ذی نفع نوشته شود و اسم دریافت کننده هم در سامانه صیاد قید بشود.

 

تسهیلات کرونایی برای کمک به صاحبان کسب و کار:

 ستاد کرونا تصویب کرده بود که برای کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع  بیماری کرونا در فعالیت خود دچار مشکل شده‌اند تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد پرداخت بشود حالا بانک مرکزی اعلام کرده که  از مجموع ۵۳۳ هزار و ۷۵۲ واحد معرفی شده به بانک ها به منظور دریافت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا، ۳۶۵ هزار و ۸۴۱ واحد تسهیلات مذکور را دریافت کرده و پرونده مابقی واحدها نیز در دست بررسی و تکمیل مدارک و راستی آزمایی است.