این تصمیم را مجلس در راستای مقابله با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گرفت. با نزدیک شدن به این موعد رافائل گروسی درخواست سفر به ایران و گفت‌وگو با مسئولان ایرانی را مطرح کرد و چند روز پیش به ایران آمد. نتیجه این دیدار به عنوان یک بیانیه مشترک منتشر شد. بیانیه‌ای که نمایندگان مجلس را به شدت عصبانی کرده تا جایی که در جلسه‌ای که قرار بود در آن به لایحه بودجه پرداخته شود، این موضوع محور گفت‌وگو قرار گرفت و کار به تهدید دولت کشید.

 

تهدید واقعی یا سیگنال دیپلماتیک در آخرین روز ضرب الاجل

در حالی که بحث های هسته ای بین ایران و آمریکا به بالاترین حد خود در چند ماه اخیر رسیده و از فردا با توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران شاهد نقطه عطفی در تاریخ برجام خواهیم بود، به نظر می رسد که دو طرف سعی دارند از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیام خودشان را به گوش طرف مقابل و دیگران برسانند شاید بتوان گفت که پنج شنبه و جمعه نوبت آمریکایی ها بود و شنبه و یک شنبه نوبت به دیپلمات‌های ایرانی رسید تا جایی که محمد جواد ظریف دوباره بر اجرای بی چون و چرای مصوبه مجلس در مورد توقف کامل پروتکل های الحاقی از فردا تاکید کرد اما می توانیم عنوان جنجالی ترین اتفاق امروز را در این مورد به بیانیه مشترک و توافق سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهیم که با واکنش تند رئیس مجلس مواجه شد. حتما در جریان هستید که همزمان با جدی شدن تهدید های ایران برای توقف پروتکل های الحاقی مربوط به بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس این آژانس به ایران آمد تا بتواند با مسئولان ایرانی به یک توافق برسد گویا این سفر منجر به حصول توافق هم شد چرا که دو طرف یک بیانیه مشترک دادند که طبق آن قرار شد اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف بشد و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی  فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گیرد اما راستی آزمایی و نظارت ضروری آژانس طبق پیوست توافق ادامه پیدا می کند آن هم فقط به مدت سه ماه.

این قسمت آخر توافق واکنش های تندی را از طرف جریان اصولگرا و موسوم به انقلابی داشت. حتی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یک توئیت خیلی تند در این مورد کرد و نوشت: « اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیر طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»

نکته ای این توئیت را جنجالی می کند محتوای ماده ۹ قانون است که میگوید باید برای متخلفان مجازات حبس در نظر گرفت، یعنی قالیباف به نوعی تهدید کرده اگر دولت بخواهد قانون مجلس را در مورد توقف پروتکل ها نقض کند و با سازمان بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری کند مجریان این کار ممکن است به زندان بیفتن.

 هنوز چهره های دولتی به این موضوع واکنش نشان ندادند و به همین دلیل هم خیلی از تحلیلگرها میگویند این تهدید مخصوصا به دلیل شکل بیان و بستری که برای بیانش انتخاب شده بیشتر مصرف خارجی دارد و قرار است به طرف های خارجی نشان بدهد ایران کاملا جدیست.

 با این وجود بعضی از فعالان رسانه ای نزدیک به دولت شروع کردند به تفسیر آن بخش از توافق ایران و آژانس که قالیباف و همفکرانش به آن اعتراض کردند. آنها میگویند منظور از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری این است که  ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را ضبط کرده و پیش خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. البته به نظر نمی رسد که این توضیحات معترضان را قانع کرده باشد.