مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی در برخی استانها هشدار دادندکه اگر پروتکل ها رعایت نشود، احتمالا اکثر شهرها در وضعیت نارنجی و قرمز قرار می گیرند.تهران نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته و مسافران باید هرچه زودتر این شهر را ترک کنند. اما چه شهرهایی در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند؟

 

افزایش تعداد شهر های نارنجی و قرمز

بر اساس جدیدترین به روز رسانی شهرها، تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور افزایش یافته و مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی در برخی استانها هشدار دادند اگر پروتکل ها رعایت نشود، احتمالا اکثر شهرها در وضعیت نارنجی و قرمز قرار می گیرند.

در ۲۴ ساعت گذشته آبدانان در استان ایلام و ازنا در استان لرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند و همچنین شهرستان های شبستر و میانه در آذربایجان شرقی، نجف آباد در استان اصفهان، ساوجبلاغ، فردیس و نظر آباد در استان البرز، دشتستان در استان بوشهر، شهریار در استان تهران، بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرمانشاه، دلفان و سلسله در استان لرستان، ساوه و اراک در استان مرکزی شهرستان هایی بودند که در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و استان اصفهان و بندرعباس هم که پیش از این در لیست استان های نزدیک به وضعیت نارنجی قرار داشتند در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. اما احتمال نارنجی شدن در بسیاری از نقاط کشور از جمله ، نیشابور ، شیراز، جهرم، زنجان و رفسنجان وجود دارد چراکه روند ابتلا در این شهرها صعودی شده.

موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکز کشور قطعی  و در حال پیشروی به سمت شرق کشور است.

هم‌اکنون ۲۵ شهرستان قرمز، ۵۶ شهرستان نارنجی، ۲۷۷ شهرستان زرد و ۹۰ شهرستان آبی هستند.  در صورتی که قبل از تعطیلات نوروزی ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ نارنجی، ۲۹۵ زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی بودند.در واقع مجموع شهرهای قرمز و نارنجی طی تعطیلات نوروز ۲ برابر شده .

 همچنین تردد خودرو غیر بومی درشهرهای قرمز ۱میلیون تومان، در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزارتومان و جریمه تردد در محدودیت شبانه که از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و اما از وضعیت تهران هم بگوییم.

 با توجه به اینکه تهران در وضعیت نارنجی قراردارد و شرایط ویژه ای که تهران و کرج دارند این دو شهر مثل قبل یکپارچه در نظر گرفته شده اند، بنابراین تردد بین تهران و کرج منعی ندارد و پلیس اعلام کرده کسانی که در تهران ساکن یا شاغل هستند و خودروهاشون پلاک غیر بومی دارند اما الان درخارج از تهران هستند، برای برگشت به این شهر می توانند سند و یا مدرکی دال بر اشتغال و اسکان در این شهر نشان بدهند و وارد شوند.

پلیس راه راهور ناجا هم خواسته مسافران حداکثر امروز از تهران و البرز خارج بشوند.