به گزارش اکوایران، رای دهندگان آمریکایی برای رونق اقتصادی کشورشان هیچ اعتباری به کاخ سفید دوران بایدن نمی‌دهند. آیا کامالا هریس چوب این بی‌اعتباری را می‌خورد؟ پس از ثبت رشدهایی که مورد غبطه جهان ثروتمند بود، اقتصاد آمریکا حالا به نظر آرام گرفته است. سرمایه‌گذاران نگران رکودی هستند که در گوشه‌ای کمین کرده است. در دوم آگوست و بعد از گزارش ناامیدکننده بخش تولید و همچنین افزایش ادعاها برای دریافت مزایای بیکاری، وحشت در رسانه‌های خبری ایجاد شد که نرخ بیکاری آمریکا در ماه جولای به 4.3 درصد رسیده، بالاترین مقدار از سال 2021. در 5 آگوست بازار سهام جهان سقوطی سنگین را تجربه کرد اگر چه روز بعد مجددا به مدار عادی برگشت. 

به گزارش اکونومیست، اقتصاد نتیجه انتخابات آمریکا را تعیین نمی‌کند ولی اهمیت دارد. روند آن در 90 روز آینده بر شانس دموکرات‌های فعلی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر تأثیر خواهد گذاشت. یک رکود آشکار احتمالاً برای خانم هریس عذاب خواهد بود. اما حتی اگر اقتصاد فقط در حال سرد شدن باشد، به احتمال زیاد، می تواند به او ضربه بزند و به دونالد ترامپ کمک کند.

آیا آمریکا واقعا در آستانه رکود است. برخی شاخص‌ها برای اقتصاد آمریکا شوم به نظر می‌‎رسند. نرخ بیکاری از کف اخیر خود مجددا اوج گرفته، حرکتی که در گذشته سیگنالی برای رکود بود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد، نرخ‌های بهره احتمالا یک یا دو واحد درصد بالا هستند. در واقع بازده اوراق خزانه بلندمدت به زیر اوراق قرضه کوتاه مدت رسیده که این موضوع یک اقتصاد ضعیف و کاهش شدید نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو را پیش‌بینی می‌کند. 

با این حال، بر اساس بسیاری از معیارها، به نظر می رسد که آمریکا نه یک فرود همراه با حادثه، بلکه یک افت تدریجی را تجربه می کند. از زمانی که نرخ بیکاری در آوریل 2023 به پایین‌ترین حد خود رسید، نرخ‌های بهره بالا به تدریج بازار کار را سرد کرده است. این به نوبه خود رشد دستمزدها را سرکوب کرده و اعتماد خریداران را کاهش داده است. برخی از شرکت‌های مصرف کننده، مانند مک دونالد، فروش ناامیدکننده‌ای را گزارش کرده‌اند. اما دیگران بسیار بهتر عمل کرده و تولید ناخالص داخلی همچنان در حال افزایش است.  GDP در سه ماهه دوم سال با نرخ سالانه 2.8 درصد رشد کرد که بالاتر از روند بلندمدت آن است. برآوردها از رشد اقتصادی در سه ماهه جاری به راحتی بالای 2 درصد است. رزرو رستوران، سفر هوایی و جمع آوری مالیات همگی نشان می دهد که رشد همچنان قوی است.

علاوه بر این، نرخ‌های بهره بلندمدت پایین‌تر در حال حاضر به اقتصاد کمک می‌کند – و با هجوم سرمایه‌گذاران بی‌پروا به اوراق قرضه، اقتصاد قدرتمندتر شده است. بررسی‌ها از بانک‌ها حاکی از کاهش برخی شرایط اعتباری است. فدرال رزرو برای برآورده ساختن انتظارات سرمایه‌گذاران باید نرخ بهره خود را در ماه سپتامبر کاهش دهد، اما این یک امر رسمی است. نرخ‌های وام‌های مسکن و بدهی‌های کارت اعتباری در انتظار کاهش هستند. 

پیامدهای کندی اقتصاد

پس پیامدهای سیاسی یک کندی اقتصادی و نه یک رکود چیست؟ خانم هریس هنوز مشکل دارد. حتی اگر رای دهندگان هیچ اعتباری را برای رونق اقتصادی به دموکرات ها ندهند، با این وجود ممکن است در صورت از بدترشدن وضعیت اقتصاد، آنها را مقصر بدانند.

در ظاهر، خانم هریس باید بتواند از سوابق اقتصادی دولت بایدن حمایت کند. میانگین درآمد واقعی کارگران 9.4 درصد بیشتر از زمانی است که آمریکایی ها در سال 2016 به پای صندوق های رای رفتند. حتی در بین مردان بدون دیپلم دبیرستان، نرخ بیکاری تنها 5.1 درصد است. همانطور که در هفته گذشته گزارش شد، ایالت‌های چرخشی (swing states) مانند پنسیلوانیا عمدتاً از تورم و بیکاری کمتر از میانگین ملی برخوردار بوده اند. 

تصورات جمهوری‌خواهان از اقتصاد توسط سیاست‌هایشان منحرف می‌شود؛ همانطور که دموکرات‌ها در جهت دیگر. اما رای دهندگان به طور کلی به مدیریت اقتصادی دموکرات ها رتبه بدتری نسبت به آقای ترامپ می دهند و یک دلیل ممکن است این باشد که هر بار که به خرید می روند، از برچسب قیمت‌ها شوکه می‌شوند. حتی اگر تورم در حال کاهش باشد، قیمت ها تقریبا 20 درصد بیشتر از زمانی است که آقای بایدن وارد قدرت شد.

بعید است که نوسانات بازار سهام امروز به خودی خود این وضعیت را بدتر کند. آنها سزاوار این نیستند - حتی اگر آقای ترامپ، با هذیان‌گویی قابل پیش‌بینی، نام آنها را «سقوط کامالا» گذاشته باشد. شاخص سهام S&P 500  حدود 8 درصد کمتر از اوج خود بود، با این حال بازار سهام باید اصلاح می‌شد، زیرا نسبت قیمت به درآمد شرکت ها بسیار بالا بود. این شاخص در سال جاری همچنان 9 درصد افزایش یافته است و شرکت های آمریکایی به طور متوسط بهتر از پیش بینی های سود خود عمل کرده‌اند. بزرگترین رکود نه در وال استریت بلکه در ژاپن اتفاق افتاده است.

تهدید واقعی برای دموکرات ها، کندی زیربنایی است که به بی قراری بازارها کمک کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که رای‌دهندگان به رویدادهای اقتصادی اخیر بیشترین اهمیت را می‌دهند، به این معنی که عملکرد اقتصاد در آستانه انتخابات بیشترین اهمیت را در نتیجه‌گیری آنها دارد. رشد درآمدهای واقعی پس از کسر مالیات به ازای هر فرد تنها در دو سه ماهه قبل از نظرسنجی، همراه با زمانی که یک حزب در قدرت بوده است، با نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط نزدیکی دارد.

اینجاست که دموکرات‌ها باید نگران باشند. در آغاز سال، درآمد واقعی با سرعت سه ماهه سالانه حدود یک درصد افزایش یافت. با سرد شدن اقتصاد، این میزان تقریباً به نصف کاهش یافته است. با توجه به رشد قوی و رونق مشاغل، اعتماد مصرف کننده قبلاً به طور غیرعادی پایین بود. با کاهش رشد، امروز حتی کمتر از ژانویه است و ممکن است یک ضربه دیگر از سقوط بازار سهام، یا افزایش قیمت نفت در صورت گسترش جنگ در خاورمیانه رخ دهد.

سرنوشت تعیین نشده است

هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که سرنوشت آقای ترامپ برنده‌شدن است. باراک اوباما در سال 2012 با وجود اقتصاد ضعیف به کاخ سفید بازگشت و آقای ترامپ در مسائل دیگر آسیب پذیر است. در یک مسابقه فشرده، عوامل زیادی می تواند تفاوت بین پیروزی و شکست باشد.

موجی از شور و شوق برای خانم هریس باعث شد تا او در ردیاب نظرسنجی اکونومیست در این هفته پیشتاز باشد – اگرچه هنوز برای حفظ کالج انتخاباتی کافی نیست. او همچنین کاندیدای مورد علاقه رأی دهندگانی است که به موضوعاتی مانند سقط جنین و مراقبت های بهداشتی اهمیت می‌دهند. اما اگر او برنده شود، به این دلیل نخواهد بود که اقتصاد به او کمک کرده است.