به گزاش اکوایران، در سخنرانی هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره در واشنگتن دی سی، بسیاری از چهره‌های قابل توجه غایب بودند، اما یک نام به طور خاص برجسته شد: معاون رئیس جمهور کامالا هریس.

هریس، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر، در 25 ژوئیه با نتانیاهو ملاقات کرد و از او خواست تا به توافق آتش‌بس با حماس دست یابد.

پس از این دیدار، هریس بیانیه‌ای تلویزیونی صادر کرد که در آن تلاش کرد روی مرز بین ابراز حمایت از اسرائیل و همدردی با فلسطینیان حرکت کند - همدردی که فراتر از آنچه جو بایدن تاکنون ابراز کرده بود، تلقی می‌شد.

پس از ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ایران در روز چهارشنبه، حرکت روی این مرز باریک ممکن است برای هریس سخت‌تر شود.

یک روز قبل از این ترور، اسرائیل حمله‌ای به بیروت انجام داد که در آن فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب الله ترور شد.

به نوشته نیوزویک، همزمان که این ترورها احتمالاً وضعیت را بیشتر شعله ور می‌کند و شاید هر گونه امیدی برای دستیابی به آتش بس دائمی در غزه را از بین می‌برد، همچنین ممکن است تظاهرات برنامه ریزی شده در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها تشدید شود و زمانی که هریس تلاش دارد موقعیت خود را در رقابت‌های 2024 مستحکم کند، به محیطی مسموم در بزرگ‌ترین مجمع حزب دموکرات دامن بزند.

آزمون اسرائیلی هریس

هریس با یک فشار گازانبری از سوی منتقدان مواضع خود در قبال اسرائیل مواجه است. از یک طرف، جمهوری خواهان می‌گویند که او نتوانسته است حمایت آهنینی را که اسرائیل برای هدف نابودی حماس به آن نیاز دارد، به آن بدهد.

از سوی دیگر، حامیان فلسطین - چه در داخل و چه خارج از حزب دمکرات – می‌گویند که او به اندازه بایدن در حملات اسرائیل شریک بوده است.

هریس باید دوباره نظر رای دهندگان خشمگین از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت بایدن را جلب کند، زیرا حضور آن‌ها در نوامبر می‌تواند بسیار مهم باشد، به ویژه در ایالت‌های میدان نبرد. در اوایل سال جاری، رای دهندگان در جریان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها خشم خود را نسبت به موضع دولت ابراز کردند. در ایالت میدان نبرد میشیگان، که دارای یک جامعه بزرگ عرب آمریکایی است، بیش از 100،000 نفر رای اعتراضی مشروط دادند.

بسیاری از حامیان دموکرات که از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت بایدن خشمگین هستند، از نسل‌های جوان‌تر هستند - جمعیتی که کمپین هریس به دنبال جذب آن بوده است. اوایل این ماه، معاون رئیس‌جمهور یک حساب کاربری تیک تاک راه‌اندازی کرد و کمپین او ظاهراً مورد حمایت ستاره پاپ Charli XCX قرار گرفته است- که 3.6 میلیون دنبال‌کننده در اکس دارد.

در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، که قرار است بین 19 تا 22 آگوست در شیکاگو برگزار شود، انتظار می‌رود هریس با معترضانی رودررو شود که او را به همدستی در جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

اتئلاف سازمان‌های غیر انتفاعی «اقدام برای توقف جنگ و پایان نژادپرستی»، پیش‌تر به نیوزویک گفته بود که سازمان دهندگان قصد دارند در این کنوانسیون حزب تظاهرات کنند، جایی که انتظار می‌رود هریس به عنوان نامزد ریاست جمهوری 2024 دموکرات معرفی شود.

هماهنگ کننده رسانه‌ای این ائتلاف گفت: «ما قصد داریم برای پیوستن به اعتراضات در جریان کنوانسیون ملی دموکرات‌ برای درخواست پایان نسل کشی در غزه بسیج شویم. ما در حال پیوستن به ائتلافی هستیم که قبلاً در شیکاگو تشکیل شده است تا تظاهرات کنیم. ما معتقدیم که اکنون که کامالا هریس جایگزین جو بایدن نامزد دموکرات‌ها شده است، اعتراض به همان اندازه مهم است.»

هریس

این فشار در یک لحظه مهم برای کمپین هریس اتفاق می‌افتد. این جنجال تایید معاون رئیس جمهور به عنوان نامزد دموکرات ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد و حزب را بیشتر تقسیم می‌کند.

اندرو پین، مدرس سیاست خارجی و امنیت در دانشگاه لندن، می‌گوید: «در ابتدا، هریس احتمالاً با توجه به خطرات تشدید تنش، خواستار آرامش خواهد شد.»

او به نیوزویک گفت: «اما در بلندمدت، این رویدادها احتمالاً فشار بر هریس را برای تغییر مسیر از سیاست بایدن در مورد جنگ را افزایش می‌دهد. او از قبل در انتقاد از رفتار اسرائیل در جنگ یک قدم جلوتر از بایدن بوده است. اما ترورهای اخیر - و هر تشدید پس از آن – برجستگی موضوع جنگ را افزایش خواهد داد و بر شکاف‌های درون حزب دموکرات نور می‌تاباند. این می‌تواند از نظر انتخاباتی تعیین کننده باشد.»

در حالی که در طول انتخابات مقدماتی اهمیت بالقوه نارضایتی رای دهندگان از غزه در ایالت‌های چرخشی آشکار شد، پین گفت که در سطح ملی، «خطر چرخش بیش از حد به چپ نیز وجود دارد.»

پین افزود، تجزیه و تحلیل موسسه بروکینگز نشان داد که تنها 2 درصد از نامزدهای کنگره که در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در سال جاری پیروز شدند، «موضع افراطی را در مورد غزه داشتند که در میان معترضان وجود دارد. این امر بر کار دشوار هریس برای ایجاد توازن در مسئله غزه تأکید می‌کند و آخرین تحولات در خاورمیانه فقط این کار را چالش‌برانگیزتر می‌کند.»

هفته گذشته، هریس اقدامات برخی از معترضان را که علیه سفر نتانیاهو تظاهرات کردند، به شدت محکوم کرد.

او گفت: «دیوارنویسی‌ها و شعارهای طرفدار حماس شنیع است و ما نباید آن را در کشور خود تحمل کنیم». هریس افزود که از حق اعتراض مسالمت آمیز حمایت می‌کند، اما «سوزاندن پرچم آمریکا» را محکوم می‌کند.

قبل از ترور هنیه، کمپین هریس بر انتقاد از دونالد ترامپ و معاونش، جی دی ونس متمرکز بود و آن‌ها را «عجیب و غریب» خواند.

پین گفت که این «می تواند باعث تشدید لفاظی معاون رئیس جمهور با شروع کمپینش شود. حتی ممکن است او را وادار کند که بین موضع خود و دولتی که در حال حاضر در آن خدمت می کند، اختلاف بیشتری ایجاد کند. به عنوان مثال، با حمایت از پیش شرط‌های بشردوستانه سختگیرانه‌تر برای ارائه کمک به اسرائیل.»

وی افزود که هریس «باید پل ارتباطی بین رهبران دموکرات از نسل بایدن - که پیوند شخصی عمیقی با مفهوم اسرائیل دارند - و گروهی جوان‌تر از ترقی خواهان باشد که تمایل بیشتری به انتقاد از سیاست‌های اسرائیل دارند.»

1968: هشداری برای هریس

این اولین بار نیست که یک جنگ خارجی بر کنوانسیون ملی دموکرات‌ها سایه می‌افکند که در آن معاون رئیس جمهور امیدوار است به کاخ سفید راه پیدا کند.

کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در سال 1968، لحظه‌ای مهم در تاریخ سیاسی آمریکا بود که پس از تصمیم رئیس‌جمهور لیندون بی. جانسون مبنی بر عدم رقابت مجدد در انتخابات اتفاق افتاد.

این کنوانسیون در پس زمینه‌ای از آشفتگی برگزار شد. جنگ ویتنام به طور فزاینده‌ای منفور شده بود و ترور مارتین لوتر کینگ جونیور و رابرت اف کندی در اوایل همان سال تنش‌ها را در سراسر کشور شعله ورتر کرده بود.

معاون رئیس جمهور، هوبرت همفری به عنوان نامزد پیشتاز ظاهر شد و تا حد زیادی بدون شرکت در انتخابات مقدماتی، حمایت کافی برای نامزدی را کسب کرد. با این حال، او با مخالفت شدید نامزدهای ضد جنگ، یوجین مک کارتی و جورج مک گاورن، که حمایت قابل توجهی از جناح لیبرال حزب به دست آورده بودند، مواجه شد.

خود کنوانسیون با درگیری‌های خشونت آمیز بین معترضان ضد جنگ و پلیس شیکاگو که در تلویزیون ملی پخش شد، لکه دار شد.در داخل سالن همایش، بحث‌های تلخی بر سر برنامه حزب، به ویژه در مورد جنگ ویتنام، درگرفت. این صحنه های هرج و مرج و تفرقه به شدت به وحدت دموکرات‌ها لطمه زد.

همفری نامزدی خود را تضمین کرد، اما کنوانسیون او را برای انتخابات عمومی در موقعیت ضعیفی قرار داد.

در نتیجه، همفری در یک انتخابات نزدیک به ریچارد نیکسون، نامزد جمهوری خواه شکست خورد. فاصله کم این شکست نشان می‌دهد که آسیب وارد شده به کمپین انتخاباتی همفری ممکن است عامل تعیین کننده‌ای در نتیجه بوده باشد. وقایع سال 1968 منجر به اصلاحات قابل توجهی در روند نامزدی حزب دمکرات شد.»

پین گفت: «مطمئناً تشابهاتی وجود دارد، اما این قیاس فقط تا همینجا صادق است. در سال 1968، موضوع جنگ در ویتنام مسئله اصلی کشور بود.»

وی ادامه داد: «امروز، در مقابل، اهمیت سیاسی جنگ در غزه متفاوت است. بایدن در موضوع غزه مشکل داشت، اما دلیل کناره گیری او نبود. غزه یک مانع در مسیر شتاب گیری هریس خواهد بود، این ناقوس مرگ سیاسی که ویتنام برای جانسون بود نیست.»