به گزاش اکوایران: نتایج گزارش مدیران خرید نشان دهنده آن است که افت این شاخص بیش از هر چیز نتیجه کاهش میزان فعالیت‌های ناشی از رکود در بخش‌های ساختمان، خدمات و کشاورزی مربوط می شود. براساس نتایج گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران کاهش میزان فعالیت‌های کسب‌وکارها و افزایش رکود عمده دلایلی است که موجب شد تا این شاخص به کمتر از 50 واحد تنزل پیدا کند.

با توجه به گزارش منتشر شده پیش بینی فعالان و بنگاه‌های اقتصادی برای آبان ماه رسیدن به عدد 59.58 بود که نسبت به ماه قبل بیش از 9 واحد رشد در آن دیده شده بود، اما جمع بندی ارزیابی ها نشان داد که پیش بینی فعالان اقتصادی برای این ماه محقق نشد و رکود جایگزین رشد شد.

براساس ارزیابی ها در هشت ماه سال جاری کمترین رقم شامخ در سال جاری در فروردین ماه رقم خورد و عدد شامخ به 37.49 رسید ، این روند اما در اردیبهشت ماه جهش قابل توجهی را تجربه کرد و به 56.17 واحد رسید. به گفته فعالان اقتصادی ترس از جهش قیمت در ماه‌های آینده موجب شد تا در اردیبهشت‌ماه شاهد رشد عدد شامخ باشیم، با ارزیابی روند شامخ در هفت‌ماه می توان گفت رکورد عدد شاخص مدیران خرید در این ماه شکست. اما در خرداد، تیر و مرداد سال جاری مجدد شاهد نزولی شدن عدد شامخ بودیم بطوریکه در مرداد ماه شاخص مدیران خرید مجدد به زیر 50 واحد برگشت و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی انقباضی‌تر شد. روند ارزیابی ها نشان می دهد که شهریور عدد شاخص مجدد به بالای 50 واحد برگشت و این روند در مهر ماه نیز ادامه داشت؛ اما در آخرین گزارش شاخص مدیران خرید شاهد کاهش 2.8 واحدی شامخ بودیم.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است؛ اما اگر رقم کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.  

شامخ کل

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در آبان

طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در آبان ماه 47.39 محاسبه شده است و در مقایسه با ماه قبل کاهش در میزان فعالیت‌های کسب‌وکارها و رکود را نشان می‌دهد. در این ماه به‌جز مؤلفه سرعت انجام و تحویل سفارش و موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده سایر مؤلفه‌های اصلی کمتر از ۵۰ بوده‌اند. همچنین در آبان‌ماه شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات برای پنجمین ماه پیاپی کاهشی بوده و شاخص میزان فروش کالاها و خدمات نیز برای دومین ماه پیاپی افت کرده است.

براساس ارزیابی ها شاخص «میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» در آبان ماه (46.24) کاهش داشته و از شهریورماه 1400 به کمترین میزان 15 ماه اخیر (به‌غیراز فروردین‌ماه) رسیده است. کاهش میزان فعالیت‌ها ناشی از رکود در بخش ساختمان و خدمات و کشاورزی بوده است.

از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» در آبان ماه (43.91) برای دومین ماه پیاپی و با شیب بیشتری کاهش داشته است. این شاخص در هر سه بخش کاهش داشته اما بیشترین کاهش را در بخش خدمات و کشاورزی ثبت کرده است.

اما وضعیت شاخص «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» چگونه بوده است؟ براساس ارزیابی ها در این ماه این شاخص (48.88) واحد کاهش داشته و به کمترین میزان 8 ماه اخیر از فروردین‌ماه رسیده است. این کاهش بیشتر در بخش خدمات و کشاورزی و ساختمان بوده است.

با توجه به ارزیابی های صورت گرفته می توان گفت شاخص «قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز» در این ماه به عدد (78.49)  رسید و با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به بالاترین مقدار 5 ماهه خود از خردادماه رسید. بیشترین افزایش شاخص در بخش خدمات و کشاورزی بوده است. این در حالی است که شاخص قیمت فروش محصولات (55.47) با شیب کمتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه 1401 در مقایسه با ماه قبل 0.5 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 3 واحد درصدی به 67.7 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 0.8 واحد درصدی به 36.9 درصد رسیده است.

از سوی دیگر شاخص «میزان صادرات کالا یا خدمات» در آبان ماه (45.69) همچنان برای پنجمین ماه پیاپی کاهشی است و در آبان با شدت بیشتری نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

در گزارش منتشر شده «شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات» در آبان‌ماه (48.21) برای دومین ماه پیاپی در رکود بوده اما شدت کاهش کمتری را نسبت به ماه قبل ثبت کرده است. این شاخص در بخش خدمات و کشاورزی و صنعت با کاهش همراه بوده اما فعالان بخش ساختمان افزایش فروش را به ثبت رسانده‌اند.

ارزیابی ها همچنین نشان دهنده آن است که «شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی» در ماه آینده (52.62) در مقایسه با ماه قبل با شدت بسیار کمتری افزایش داشته است. علی‌رغم انتظارات خوش‌بینانه به بهبود فعالیت‌ها در بخش صنعت، فعالان اقتصادی در بخش ساختمان، انتظار کاهش شدید فعالیت‌ها را در آذرماه دارند.

کل