به گزارش اکوایران؛ براساس داده های به دست آمده از مدیران اقتصادی شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در خردادماه عدد 59.65 بوده که هر چند نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، اما این شاخص یکی از مقادیر بالای خود را به ثبت رسانده است در مقایسه با خرداد سال‌های قبل بالاترین مقدار خود را داشته است.

براساس ارزیابی در خردادماه همه مولفه های اصلی شامخ بخش صنعت بالای ۵۰ ثبت شده‌اند، اما موجودی مواد اولیه کمترین رشد را نسبت به سایر مؤلفه‌ها داشته است. فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به اهمیت این شاخص می توان اثر آن را در ماه‌های آینده در بخش صنعت ملاحظه کرد. در این خصوص فعالان اقتصادی بر این نکته تاکید می کنند که افزایش نرخ ارز باعث کمبود نقدینگی فعالان اقتصادی شده و بسیاری از فعالان با موجودی‌های قبلی تولید و خدمات را ارائه داده‌اند.

از طرفی فعالان اقتصادی  براین نکته نیز تاکید می کنند که با افزایش شدید قیمت‌ها، تولید قادر به ارائه خدمات با قیمت‌های دستوری نخواهد بود. به خصوص که افزایش پی در پی نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مشتریان، سفارشات را در بخش خدمات و کشاورزی و ساختمان کاهش داده‌ است.  

اما در میان رشته فعالیت‌های صنعتی، به ترتیب صنایع وسایل نقلیه و قطعات وابسته، ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی و صنایع کانی غیرفلزی بیشترین افزایش را داشته در مقابل صنایع پوشاک و چرم و صنایع غذایی با کاهش شاخص کل روبرو بوده‌اند.

از نکات جالب شامخ خرداد می توان به این نکته اشاره کرد که به جز شاخص «موجودی مواد اولیه خریداری شده» سایر شاخص های اصلی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه رشد نداشته اند و حتی شاخص «انتظارات تولید در ماه آینده» نیز که همواره عددی خوشبینانه از مدیرات خرید دریافت می کرد، این ماه نتوانست نسبت به اردیبهشت ماه عدد قبال توجهی را ثبت کند. به نظر می‌رسد با کاهش قدرت خرید و سفارشات و کاهش نقدینگی بنگاه‌ها و همچنین قطعی‌های برق، انتظارات خوش‌بینانه فعالان اقتصادی رشد کمتری نسبت به ماه قبل پیدا کرده است.  

وضعیت شامخ صنعت

از سوی دیگر شاخص مقدار تولید محصولات بخش صنعت در خردادماه (۶۲,۶۵) افزایش داشته است، اما نرخ افزایش آن نسبت به ماه قبل کمتر بوده است. به نظر می‌رسد کمتر بودن نرخ رشد سفارشات مشتریان در مقایسه با ماه قبل باعث کمتر شدن نرخ رشد تولید در برخی از رشته فعالیت‌ها شده است.

براساس ارزیابی های صورت گرفته در شاخص «مقدار تولید محصولات» در خردادماه دو صنعت « وسایل نقیله و قطعات وابسته» با عدد 80.4 و «ماشین سازی و لوازم خانگی» با عدد 77.1 توانستند در این شاخص بالاترین رتبه را به خود اختصاص دهند.

از سوی دیگر «صنایع غذایی» و «پوشاک و چرم» نیز با کاهش شدید سفارشات در این ماه روبرو بوده‌اند. به گفته فعالان اقتصادی به دلیل افزایش شدید قیمت مواد اولیه (حذف ارز ترجیحی) و به دنبال آن افزایش قیمت فروش این صنایع در ماه گذشته، علیرغم اهمیت این اقلام تولیدی، با کاهش تقاضا روبرو بوده است.

شاخص مدیران خرید صنعت

اما وضعیت شاخص مدیران خرید در بخش صنعت در خرداد ماه چگونه بوده است؟ ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در شاخص «میزان سفارشات جدید » نیز «وسایل نقلیه و قطغات وابسته» با عدد 76.8 و «صنایع کانی غیرفلزی» با عدد 71.6 توانستند رتبه خود بالاترین رتبه را در این شاخص به خود اختصاص دهند.

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی گروه «صنایع نساجی» با کسب عدد 92.9 بالاترین عدد در میان 11 گروه صنعتی مورد ارزیابی در شاخص مدیران خرید را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر شاخص «موجودی مواد اولیه» در خردادماه (۵۱,۸۸) نسبت به اردیبهشت افزایش داشته است اما در بسیاری از رشته فعالیت‌ها مانند صنایع فرآورده‌های نفت و گاز، پوشاک و چرم و لاستیک و پلاستیک، شاخص با کاهش شدید روبرو بوده است.

شاخص های صنعت در خرداد

براساس گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران؛ «شاخص قیمت خرید مواد اولیه» در خرداد با عدد 82.94 همچنان در مقادیر بالای خود قرار دارد. اما نرخ افزایش آن در مقایسه با تورم شدید ماه قبل کمتر بوده است. افزایش این شاخص در صنایع غذایی در مقایسه با سایر صنایع بیشتر بوده است. بر اساس گزارش خردادماه مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد به ۵۲.۵ رسیده است که این عدد برای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۸۱.۶ رسیده است. نرخ تورم ماهانه نیز ۸.۷ افزایش داشته است که این افزایش برای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۲۵.۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر شاخص «قیمت محصولات تولید شده» در خردادماه نیز ۶۳,۲۹ در ثبت شده است. اگرچه نرخ افزایش آن نسبت به ماه قبل کمتر بوده است. افزایش پیاپی قیمت مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید باعث افزایش شاخص قیمت فروش محصولات تولیدی شده است هرچند هنوز در برخی از رشته فعالیت‌ها این شاخص به میزان افزایش هزینه‌ها افزایش نیافته است.

در میان شاخص های ارزیابی شده اما موجودی محصول (انبار) در خردادماه (۴۸,۹۴) نسبت به اردیبهشت کاهش داشته است، به نظر می‌رسد به دنبال نابسامانی و افزایش قیمت ارز، در برخی از رشته فعالیت‌ها، تولید کاهش یافته و برای جبران تقاضای بازار، افزایش فروش (۶۰.۹۸) از محل موجودی محصول در انبارها تأمین شده است.