طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور در پاییز امسال معادل 478 میلیارد تومان بوده که در مجموع نشان از درآمد 1563 میلیارد تومانی دولت طی 9 ماهه نخست سال جاری و تحقق درآمد پیش‌بینی شده آن هم سه ماه زودتر از مهلت مقرر شده دارد.

میزان مالیات دریافت‌شده از سوی دولت از محل عوارض خروج از کشور طی ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال، نسبت به سال 1400 حدود 30 درصد افزایش یافته که با توجه به ثابت ماندن نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1401 نسبت به سال قبل، ناشی از افزایش میزان خروج از کشور (شامل مهاجرت و سفرهای خارجی) است.

بر اساس گزارش ایسنا، عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور طی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میزان عوارض دریافت‌شده از محل خروج ایرانیان از کشور در سال گذشته ۱۲۰۴ میلیارد تومان بود.

مطابق قانون بخشی از این درآمد باید برای ایجاد زیرساخت‌ها به صنعت گردشگری اختصاص داده شود که طی سال‌های اخیر عدم تحقق تعهدات دولت نسبت به این امر مورد اعتراض فعالان حوزه گردشگری بوده است.

میزان عوارض خروج از کشور از سال 1396 به بعد به میزان قابل توجهی افزایش یافته و پیش‌تر محمدباقر نوبخت - سخنگوی دولت یازدهم - از افزایش این نرخ با عنوان مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری دفاع کرده بود.