به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست های دولت از هر عملی برای کاهش نرخ سود بین بانکی فروگذار نکرده است. در هفته های پاییزی بازار باز در سال جاری و در اولین ماه زمستان بسط پول دراین بازار جهش بی سابقه ای داشته است و با عدم تغییر در دالان نرخ سود بازار شبانه سعی شده تا با اعمال فشار نرخ بهره را در سطح پایینی قرار بگیرد.

این بازارها به طور کلی در  هر هفته برگزار شده و هدف از برگزاری آن مدیریت نرخ سود بهره و بهبود وضعیت نقدینگی در نهادهای مالی است.

بانک مرکزی در هر دو بازار نقش مهمی را داشته و نتایج این بازارها نقش تعیین کننده ای را در وضعیت رفاه در جامعه خواهد داشت.

بسط بی سابقه پول در بازار باز با وجود کاهش در نرخ سود

بانک مرکزی در هفته اخیر در بازار باز 78 هزار میلیارد تومان بسط داده است. با احتساب کسر توافق بازخرید عملیات ریپو در این بازار  مشاهده می شود مانده حساب جاری بانک ها دراین مقطع به بیش از 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این یعنی افزایش پایه پولی در کشور اگر به رشد نقدینگی توام با عدم رشد حقیقی اقتصاد منجر شود می‌تواند نرخ تورم را افزایش چشمگیری دهد.

پذیرش صد درصدی خواسته بانک ها در این بازار از سوی بانک مرکزی و نرخ سود پایین 19.3 درصدی موجب ترغیب نهادهای مالی در این بازار شده و در نهایت موجب شد تا عملیات بازار بین بانکی از رونق کمتری برخوردار باشد.

نرخ سود

کاهش سطح عملیات در بازار بین بانکی و کاهش نرخ بهره

نهادهای مالی دارای بدهی می توانند در بازار شبانه با نرخ سود مشخص و تاریخ سررسید کوتاه مدت از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کنند. دالان نرخ سود در این بازار از 14 تا 22 درصد است که بانک مرکزی آن را تعیین می کند. بانک مرکزی نیز طی دستور اخیر دولت برای نجات بورس سعی دارد تا نرخ سود را در سقف 20 درصد نگه دارد.

در همین رابطه اعتبارات قاعده مند با کاهش قابل توجه در این بازار به سطح 740 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بسط اعتبارات در این بازار در هفته های پایانی تابستان در محدوده 40 هزار میلیارد تومان قرار داشته است. 

عدم تغییر در دالان نرخ بهره از سوی بانک مرکزی و روند فزاینده بسط پول در بازار باز موجب شده تا نرخ بهره روندی نزولی داشته باشد. این نرخ در هفته پایانی دی ماه با 0.02 واحد درصد کاهش به 20.48 درصد رسیده و در کف سه ماهه قرار گرفته است.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند زمانی که نرخ بهره که در ادبیات اقتصاد "قیمت پول" نامیده می شود به صورت دستوری در کمتر از میزان واقعی آن تعیین شود ایجاد مازاد تقاضا برای بانک ها کرده و این رویداد موجب می شود تا از این کانال نقدینگی بیشتری در جامعه خلق شود.

در همین رابطه بررسی عملیات بازار باز نیز نشان می دهد مانده دارایی بانکها از داد و ستد در بازار باز در طی هفته های اخیر به 76 هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین میزان در طی مراحل گذشته بوده است.

این روند افزایشی ممکن است موجب رشد بی رویه نقدینگی در کشور شده و تورم را در شرایطی که در سطح 35 درصد قرار دارد باز هم افزایش دهد.

نرخ سود