به گزارش اکو ایران، روند تورم در فروردین ماه سال 1401 صعودی شده و به 3.3 درصد رسیده است.

بررسی ها در این مقطع نشان می دهد با توجه به رشد 4.9 درصدی خوراکی ها در این ماه بیشترین رشد قیمت در گروه خوراکی ثبت شده و کالاهای غیر خوراکی نیز تورمی 2.5 درصدی داشته اند.

اما در میان کالاهای خوراکی این ماه تورم قند و شکر از سطح بالایی برخوردار بوده و قیاس فروردین امسال با سال های گذشته نشان می دهد هیچ گاه تورم ماهانه قند و شکر در این ماه در بیست سال گذشته انقدر بالا نبوده است.

تورم

رکوردزنی تورم قند و شکر در فروردین 1401

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه قند و شکر در فروردین ماه 1401 در کل کشور برابر با 7.1 درصد به ثبت رسید. 

در بررسی تورم می توان رشد ماهانه هر کالا را در هر موقعیت در سال های متناوب مورد ارزیابی قرار داد تا از این طریق بتوان با حذف اثر فصلی، رشد قیمت ها به صورت واقعی تر مقایسه شود.

در همین رابطه آمارهای تورم مرکز آمار در کل کشور از قند و شکر نشان می دهد تورم این کالا در دهه گذشته بی سابقه بوده است.

این رکوردزنی در نقاط شهری و روستایی بازه وسیع تری را شامل می شود.

تورم

رکوردزنی تورم در نقاط شهری و روستایی

تورم نقاط روستایی این کالا در فروردین ماه 1401 رکوردزنی بالاتری داشته است.

در همین رابطه طبق آمارهای ثبت شده دراین شاخص مشاهده می شود تورم ماهانه فروردین در زیرگروه «شکر، مربا، عسل شکلات و شیرینی(قند، شکر و شیرینی ها)» برابر با 10.3 درصد در نقاط شهری به ثبت رسیده که در تاریخ بیست و پنج سال اخیر سابقه نداشته است.

به عبارت دیگر هیچ گاه تورم ماهانه فروردین در بیست سال اخیر به این اندازه بالا نبوده که نشان از رشد بالای قیمت این کالا در ماه های آغازین سال های گذشته دارد.

در کنار مناطق روستایی در شهر ها نیز تورم ماهانه قند و شکر افزایش قابل ملاحظه ای داشته و رکورد بیست ساله را ثبت کرده است.

در همین رابطه تورم نقاط شهری در قند و شکر برابر با 6.2 درصد بوده که از فروردین بیست سال اخیر بالاتر بوده است.

افزایش توامان قند و شکر در مناطق شهری و روستایی منجر به رکوردزنی تورم این کالا در کل نقاط کشور شده است.

در ادامه با وجود ضریب اهمیت 1.44 درصدی در این کالا تورم قند و شکر در برآورد کل تورم 3.3 درصدی کالاهای کشور سهمی 0.1 درصدی را دارا بوده است.

تورم