به گزارش اکوایران بنا به آخرین گزارش منتشر شده از بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت 1401 به رقم 4 هزار و 943 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به فروردین ماه 120 هزار میلیارد تومان افزایش را تجربه کرده است، بر این اساس رشد ماهانه نقدینگی در دومین ماه از سال جاری حدود 2.4 درصد برآورد می شود. این رشد در حالی رقم خورده که در ماه گذشته رشد ماهانه نقدینگی از سوی بانک مرکزی منفی اعلام شده بود، این خبر سر و صدا و جنجال زیادی را نیز در میان کارشناسان و رسانه به همراه داشت. با توجه به اینکه رشد ماهانه در فروردین برای این متغیر تورم ساز منفی بوده است، رشد دو ماهه نقدینگی حدود 0.1 درصد کمتر از رشد ماهانه آن است.

آمار ها نشان می دهد رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه 37.3 درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر در یکسال منتهی به اردیبشهت 1401 بالغ بر یک هزار و 342 هزار میلیارد تومان خلق اعتبار در اقتصاد ایران رخ داده است، که برابر است با روزانه 13.5 هزار میلیارد تومان خلق اعتبار توسط نظام بانکی در کشور.

photo_2022-07-05_17-07-27

رشد ماهانه پایه پولی در دولت جدید رکورد زد

حجم پایه پولی در اقتصاد ایران در پایان دومین ماه از سال جاری به رقم 643 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ماه گذشته خود 5.1 درصد رشد داشته است، این رشد به ارزش 32 هزار میلیارد تومان بوده است. به بیان ساده تر در اردیبهشت ماه به طور متوسط روزانه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی پول چاپ یا خلق اعتبار شده است. نرخ رشد ماهانه پایه پولی در اردیبهشت ماه در دوازده ماه گذشته بی سابقه بوده است و همچنین می توان گفت که این نرخ بالاترین رشد ماهانه این متغیر پولی در دولت رئیسی است. رشد دو ماهه این هسته تورم ساز نیز 6.5 درصد برآورد شده است.

رشد نقطه به نقطه پایه پولی در اردیبهشت ماه 30.5 درصد گزارش شده است، بر این اساس می توان گفت که پایه پولی در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت امسال 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد رشد نقطه به نقطه پایه پولی نسبت به ماه های گذشته روند نزولی داشته است.

بانک مرکزی بر خلاف روال گذشته گزارشات تحلیل تحولات اقتصاد کلان، آمار های مربوط به رشد و تغییرات حجم پول و شبه پول را اعلام نکرده است.

photo_2022-07-05_17-07-15