به گزارش اکو ایران، روند اوراق بدهی دولتی در سال جاری به مرحله یازدهم خود رسید. در این معاملات در مجموع 26 هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده و دو اتفاق مهم به ثبت رسید. مهمترین اتفاق آن کاهش نرخ سود موزون در این بازار و ثبت کف نرخ سود در هفته یازدهم بوده است.

کف نرخ سود موزون در بازار اولیه

دولت در بازار اولیه اوراق خود را به مشتریان خود می فروشد. این مشتریان بانک ها و بورسی ها بوده که متناسب با نیازهای خود از این بازار خرید می کنند. در هفته اخیر رکورد سومین خرید اوراق بدهی دولتی، به ثبت رسیده که برابر با 3 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

از این میزان سهم 96 درصدی را بانکی ها در خرید اوراق داشته و بورسی ها نیز 4 درصد باقی مانده را خریداری کرده اند.

در همین رابطه بانک ها در این بازار، 3 هزار و 50 میلیارد تومان اوراق اراد 106 از دولت خریداری کرده اند که نرخ سود آن 21.5 درصد بوده و تاریخ سررسید یک ساله دارد. همین موضوع موجب شد تا تراکم اوراق خریداری شده با نرخ سود پایین تربیشتر شده و در نهایت نرخ سود موزون به کمترین سطح خود در سال جاری برسد. این نرخ طبق محاسبات تقریبا برابر با 21.52 درصد بوده است. سهم بالای مشارکت بانک ها دراین هفته درنهایت وزن نهادهای مالی را در تامین کسری بودجه بالا برد.

اوراق بدهی دولتی

سهم 40 درصدی بانک ها در خرید اوراق دولتی

به طور کلی در مجموع یازده هفته سپری شده از بازار اولیه سال جاری، 26 هزار و 720 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده است. در این میان 10 هزار و 900 میلیارد تومان از اوراق را بانک ها و 15 هزار و 820 میلیارد تومان باقیمانده را نیز نهادهای تامین سرمایه خریداری کرده اند.

در همین رابطه نسبت سهم اوراق خریداری شده نشان می دهد سهم نهادهای مالی برابر با 40.8 درصد بوده و سهم بورسی ها در تامین کسری برابر با 59.2 درصد بوده است.

اوراق بدهی دولتی