به گزارش اکوایران، یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای ساماندهی نیاز مالی بانک‌ها، اجرای عملیات بازار باز است. در این عملیات، بانک‌ها اعتبار موردنیاز خود را با قراردادن اوراق به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی، از این نهاد دریافت می‌کنند. ابتدا بانک‌ها مبالغ موردنیاز خود را اعلام کرده و سپس بانک مرکزی مشخص می‌کند که بانک‌ها اعتبار دریافت شده را در چه سررسیدی و با چه نرخ سودی باز می‌گردانند.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 4 تیر ماه، تقریبا 50 همت از سوی 14 بانک درخواست شده و تمامی این مبالغ در ازای دریافت وثیقه به آن‌ها اعطا شده است. در این حراج نیز مانند حراج هفته گذشته، دو نوع سفارش با دو سررسید متفاوت (کوتاه‌مدت و بلند‌مدت) عرضه شده است.

همچنین، از حراج مرحله قبل همچنان 194 همت باقی‌ مانده و سررسید نشده است. ارزش خریدهای سررسید شده نیز به بالای 30 همت رسیده است.

همچنین، حجم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در 8 روز منتهی به 4 تیر ماه به 42 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

030409

تزریق اعتبار 50 همتی بانک مرکزی به بانک‌ها

سیاستگذار پولی می‌تواند برای تحریک تقاضا و پاسخ به کمبود منابع مالی در میان بانک‌ها، منابعی مالی در ازای گرو گرفتن اوراق بهادار (با نام ریپو اوراق نیز شناخته می‌شود) در اختیار بانک‌های متقاضی قرار دهد. معکوس این عملیات نیز قابل تصور است که در برخی مقاطع در ایران به اجرا درآمده است که طی آن بانک مرکزی اقدام به فروش موقت اوراق بهادار خود به شبکه بانکی می‌کند (ریپو معکوس) و در ازای آن از بانک‌ها منابع مالی استقراض می‌کند.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در حراج 4 تیر ماه، 14 بانک متقاضی دریافت اعتبار به ارزش 49 هزار و 580 میلیارد تومان از بانک مرکزی بوده‌اند. مانند سایر استقراض‌ها، این اعتبارگیری نیز نیازمند وثیقه است و نرخ سودی دارد که بانک مرکزی آن را مشخص می‌کند. در حراج جدید، دو نوع سررسید کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است.

به بیان دقیق‌تر، درخواست‌هایی با ارزش 33 هزار و 710 میلیارد تومان با سررسید 7 روزه و درخواست‌هایی به ارزش 15 هزار و 870 میلیارد تومان با سررسید 84 روزه ارسال شده است. نرخ سود نیز 23 درصد و مانند دوره‌های قبل تعیین شده است. بانک مرکزی در ازای دریافت وثیقه بانک‌ها با درخواست ارسال شده از سوی آن‌ها موافقت کرده و 49 هزار و 580 میلیارد تومان اعتبار به این نهادها تزریق کرده است.

ارزش توافق بازخرید سررسید شده نیز به 34 هزار و 550 میلیارد تومان رسیده است. در مقابل، همچنان 194 هزار و 250 میلیارد تومان از اعتبار بانک‌ها برای پرداخت به بانک مرکزی باقی مانده است.

030409

افزایش اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها

اعتبارگیری قاعده‌مند نیز یکی از دیگر از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت عملکرد بین بانک‌هاست. نرخ بهره این روش استقراض معادل 24 درصد درحال حاضر تعیین شده و قرارداد آن نیز در پایان 24 تا 48 ساعت منقضی می‌شود و اصل پول به همراه بهره آن باید به بانک مرکزی بازگردد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 8 روز منتهی به 4 تیر ماه، 5 بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی به مبلغ 42 هزار و 850 میلیارد تومان اقدام به اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی کرد‌‌ه‌اند که این رقم نه تنها 23 هزار و 570 میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود، بلکه بالاترین میزان ثبت شده از 22 فروردین ماه محسوب می‌شد.

همچنین، بازپرداخت اعتبارات قبلی سررسید شده نیز به 42.78 هزار میلیارد تومان رسیده است.