به گزارش اکوایران، نوزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ 13 شهریور ماه 1403 برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، حجم اوراق عرضه شده تقریبا در سطح هفته گذشته بوده است. در این حراج بانک‌ها مشارکتی نداشتند و خریدار اصلی بازار سرمایه بوده است.

030619

فروش 1.5 همتی اوراق به بازار سرمایه

در نوزدهمین حراج دولت، دو اوراق اراد 171و اراد 172 منتشر شده است. حجم عرضه اولین اوراق 11 هزار  میلیارد تومان و با نرخ سود 28.6 درصد است. اراد 172 نیز به حجم 4.8 همت و با نرخ سود 28.19 درصدی عرضه شده است. در مجموع، 18 هزار و 861 میلیارد تومان اوراق دولتی در حراج نوزدهم عرضه شده است.

هیچ بانکی در این حراج شرکت نکرده و تنها خریدار این حراج بازار سرمایه بوده است. این بازار نیز تنها خریدار اراد 172 آن هم به میزان یک هزار و 556 میلیارد تومان بوده است. بنابراین نه تنها هیچ بانکی در این حراج شرکت نکرده بلکه بازار سرمایه به عنوان تنها شرکت‌کننده آن نیز خریدار اراد 171 که نرخ سود بالاتری داشته، نبوده است.

بر این اساس، در حراج نوزدهم یک هزار و 556 میلیارد تومان اوراق دولتی به فروش رسیده است.   

به باور برخی از تحلیل‌گران، عدم شرکت بانک‌ها در حراج اوراق دولت می‌تواند حکایت از وضعیت نامطلوب نقدینگی بانک‌ها داشته باشد. به عبارت دیگر، ممکن است این عدم مشارکت به دلیل کمبود نقدینگی بانک‌ها باشد. همچنین، به باور گروهی از تحلیل‌گران این مسئله که بازار سرمایه از بین دو نوع اوراق منتشر شده، اوراقی با نرخ سود پایین‌تر را انتخاب کرده می‌تواند نشان از چشم‌انداز نسبتا مثبت این بازار به آینده اقتصاد باشد.