به گزارش اکوایران، بیست‌وسومین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۰ مهر ماه برگزار شد و بانک مرکزی جزئیات آن را منتشر کرد. در این حراج بانک‌ها نیز حضور داشتند، ولی حجم سفارشات آنها کمتر از یک همت و حتی سفارشات هفته گذشته (۵۰۰ میلیارد تومان) بوده است. حجم قابل توجهی از سفارشات توسط بازار سرمایه ثبت شده بود که بیش از ۱۱ همت بوده و در مقایسه با سفارشات هفته گذشته (۵ همت) افزایش چشمگیری داشته است.

030712

کاهش سفارشات بانک‌ها در حراج بیست‌وسوم

در این حراج چهار اوراق اراد۱۷۱، اراد۱۷۵، اراد۱۷۶ و اراد۱۷۷ منتشر شده است. حجم اوراق اراد۱۷۱ عرضه شده یک هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۸.۶ درصد بوده است. ۱۱ همت اراد۱۷۵ با نرخ سود ۲۸.۶ درصد، ۲ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان اراد۱۷۶ با نرخ سود ۲۸.۲۱ و ۴ همت اراد۱۷۷ با نرخ سود ۲۸.۲ منتشر شده است. به طور کلی، ۱۹ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان اوراق در بیست‌وسومین حراج منتشر شده که بیشترین اوراق منتشر شده با اختلاف اراد۱۷۵ بوده است.

در این حراج دو بانک ثبت سفارش کرده‌اند که از دو اوراق اراد۱۷۶ و اراد۱۷۷ به مجموع ۱۲۵ میلیارد تومان خریداری کرده‌اند. از اوراق اراد۱۷۶ ۳۰ میلیارد تومان و اراد۱۷۷ نیز ۹۵ میلیارد تومان ثبت سفارش شده است. در مقایسه با حجم سفارشات هفته گذشته (۵۰۰ میلیارد تومان) میزان آن یک چهارم شده است.

بازار سرمایه از هر چهار اوراق خریداری کرده است. حجم خرید این بازار از اوراق اراد۱۷۱ برابر با هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان، از اوراق اراد۱۷۵ سه هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان، از اوراق اراد۱۷۶ دو هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان و از اوراق اراد ۱۷۷ سه هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب، بیشترین حجم سفارش بازار سرمایه از اوراق اراد ۱۷۵ بوده است.

مجموع سفارش بازار سرمایه در بیست‌و‌سومین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی ۱۱ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با حجم سفارشات این بازار در هفته گذشته (۵ همت) بیش از دو برابر شده است. همچنین، بیشترین اوراق فروش رفته اراد۱۷۷ با ۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان سفارش ثبت شده بوده است.

به نظر می‌رسد به دلیل افزایش تنش در منطقه و ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، نهادهای بازار سرمایه به سراغ اوراق مالی به عنوان کم ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری رفته‌اند تا از ریسک‌های موجود در بازارهای دیگر دوری کرده باشند.

در این حراج ۱۹ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده بود که ۱۱ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان از آن به فروش رسیده است. در مقایسه با هفته گذشته (۵ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان) حجم اوراق به فروش رفته بیش از دو برابر بوده است.