به گزارش اکوایران، حاکمان امارات متحده عربی به‌زودی به تمایز و افتخاری دست خواهند یافت که از مدت‌ها قبل به دنبال آن بودند.

به نوشته بلومبرگ، بازارهای سهام این کشور که زمانی حرفی برای گفتن نداشتند، میزبان شرکت‌هایی به ارزش یک تریلیون دلار خواهند بود. این موفقیت بزرگ و قابل توجه -‌بازارهای سهام امارات تا پایان مارس 2024، در رتبه 17 جهان و بالاتر از برزیل و اسپانیا قرار خواهد گرفت- بر عملکرد درخشان بورس ابوظبی که توسط بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهر امارات اداره می‌شود، متکی است.

نمودار 2

با این حال، سرمایه‌گذاران جهانی که نسبت به انتقال سرمایه خود به بازارهای سهام امارات ترغیب می‌شوند، با یک ویژگی قابل توجه از بازار سهام ابوظبی روبه‌رو هستند؛ «شیخ طهنون بن زاید آل نهیان» که برادر رئیس امارات متحده عربی است و یکی از دو معاون حاکم ابوظبی و مشاور امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود، تقریبا بر هر بخش از تجارت در بورس ابوظبی تسلط دارد. تا 31 مارس (12 فروردین)،‌ شرکت‌های شیخ طهنون بن زاید آل نهیان یا شرکت‌هایی که او بر آن‌ها نظارت دارد، دست‌کم 65 درصد از وزن شاخص بازار سهام ابوظبی را تشکیل داده‌اند.

طهنون

شیخ طهنون بن زاید آل نهیان در سال 2019

در این میان، شرکت هلدینگ بین‌المللی او که در بخش‌های متنوع و بسیاری از جمله شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک سرمایه‌گذاری کرده است، بزرگ‌ترین شرکت شیخ طهنون محسوب می‌شود. از سال 2019 به این سو، ارزش شرکت یادشده بیش از 400 برابر افزایش یافته است. ارزش شرکت هلدینگ بین‌المللی اکنون حدود 240 میلیارد دلار است که بالاتر از ارزش شرکت‌های والت دیزنی و مک‌دونالد قرار دارد.

این شرکت بزرگ همچنین از تجارت در همان بورسی که در آن لیست شده، کسب درآمد می‌کند. شرکت هلدینگ بین‌المللی صاحب شرکتی است که بیشترین معاملات را در بورس ابوظبی انجام می‌دهد. در این میان، صندوق ADQ که شیخ طهنون ریاست آن را بر عهده دارد، بر بورس ابوظبی نیز نظارت می‌کند.

نفوذ شیخ طهنون بن زاید آل نهیان بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است؛ او رئیس اصلی بازرگانی در خانواده آل نهیان است. شیخ طهنون مدیریت سرمایه‌ای به ارزش 1/5 تریلیون دلار را بر عهده دارد که عمده این سرمایه به صندوق‌های دولتی مربوط می‌شود که او هدایت می‌کند. به عبارت دیگر، شیخ طهنون را می‌توان مانند فردی قلمداد کرد که هدایت بورس نیویورک و دو-سوم از شرکت‌های شاخص اس‌اندپی 500 را بر عهده دارد.

بسیاری از بانکداران و اقتصاددانان می‌گویند که ساختار غیرمعمول بازار سهام ابوظبی برای مدیران سرمایه‌گذاری خارجی مشکلاتی ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌خواهند در این بازار سود کنند چراکه شاخص اصلی بورس ابوظبی از آوریل 2020 تاکنون حدود سه برابر بیشتر شده است. این موفقیتِ بورس ابوظبی، عنوان بهترین عملکرد در میان بازارهای اصلی از سال 2020 تاکنون را به خود اختصاص داده است.

«استفن هرتوگ» از مدرسه اقتصاد لندن به بلومبرگ اعلام کرده: «میزان دارایی‌هایی که در اختیار شیخ طهنون قرار دارد با وجود اینکه او نه حاکم است و نه ولیعهد، حتی با در نظر گرفتن استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز غیرمعمول است. این روابط به وسیله هماهنگی سرمایه‌گذاران و ادارات دولتی، مزایای اقتصادی به وجود می‌آورد. این مزایا همچنین سوالاتی به وجود آورده که از جمله آن‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آیا یک زمین بازی برابر برای سرمایه‌گذاران خصوصی و سهام‌داران حداقلی نیز وجود دارد تا از منافع آن‌ها محافظت شود یا خیر.

نمودار 1

امارات متحده عربی همواره از آثار پر زرق‌‌وبرق برای برجسته کردن اهمیت بین‌المللی خود استفاده کرده است. این کشور دارای بلندترین آسمان‌خراش (برج خلیفه واقع در دبی) و سریع‌ترین ترن هوایی جهان است (این ترن هوایی با نام «فرمول روسی» شناخته می‌شود و طی 4/9 ثانیه به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت می‌رسد). بازار سهام امارات نیز منعکس‌کننده جاه‌‌طلبی‌های خانواده آل نهیان است. خانواده آل نهیان انتظار دارد ارزش رو به افزایش بازارهای سهام این کشور منجر به جذب سرمایه‌های بین‌المللی شود و سرمایه‌گذاران محلی را تشویق کند پول خود را در کشور نگه دارند.

از سال 2020 تا پایان مارس 2024، ارزش شرکت‌هایی که در بورس‌های امارات حضور دارند حدود چهار برابر افزایش یافته و به 950 میلیارد دلار رسیده است. (ارزش شرکت‌های حاضر در بازارهای سهام عربستان سعودی در سطح 3 تریلون دلار قرار دارد که از این حیث، بزرگ‌ترین بازار سهام منطقه محسوب می‌شود.) ارزش بورس ابوظبی نیز در سطح 711 میلیارد دلار قرار دارد و باقی آن مربوط به بورس دبی است.

امارات متحده عربی در سال 2019 اعلام کرد که اجازه می‌دهد خارجی‌ها مالکیت 100 درصد از کسب‌وکارهای خود در صنایع مختلف را داشته باشند. از اواخر سال 2021، سهام شرکت‌های دولتی امارات به فروش رفته است تا بورس‌های امارات تقویت و سرمایه‌گذاران بیشتری جذبِ این کشور شوند.

به نظر می‌‌رسد عرضه اولیه سهام مرتبط با شیخ طهنون یک راه مطمئن برای کسب درآمد است. از میان 10 عرضه اولیه سهام با بهترین عملکرد در امارات از اوایل سال 2021 میلادی، 5 مورد به شرکت‌هایی مربوط می‌شود که در امپراتوری شیخ طهنون قرار دارند یا اینکه در کنترل صندوق‌های ثروت ملی است که از سوی او مورد نظارت قرار می‌گیرند.

بانک‌های وال‌استریت سفرهایی را برای مدیران صندوق‌ها به منطقه ترتیب می‌دهند تا با کاندیداهای عرضه اولیه سهام دیدار کنند. اما دشواری مربوط به دریافت تخصیص مناسب در عرضه اولیه سهام، باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده و طبق گزارش‌ها، آن‌ها حتی فرصت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های شیخ طهنون را نیز پیدا نمی‌کنند. در سال‌های اخیر، صندوق‌های مربوط به بازارهای نوظهور جهانی، سرمایه‌گذاری خود در امارات متحده عربی را افزایش داده‌اند.

حدود 90 درصد از سهام شرکت هلدینگ بین‌المللی در اختیار شهروندان اماراتی قرار دارد و شهروندان این کشور عمده سهام شرکت‌های اداره برق و آب دبی و شرکت حفاری ادناک را نیز در اختیار دارند؛ موضوعی که انجام معاملات بزرگ را برای موسسات خارجی دشوارتر کرده است.

علاوه بر این،‌ شرکت هلدینگ بین‌المللی ارزش‌گذاری‌ها را پیچیده کرده است و مالکیت شرکت‌های خصوصی توسط ابوظبی به این شرکت منتقل شده است. ذخایر نقدی هلدینگ بین‌المللی از 80 میلیون دلار در سال 2018 به 20 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسیده است.