به گزارش اکوایران، درحالی که رونق هوش مصنوعی به رشد بازار سهام در شش ماهه نخست سال دامن زد، انتظار معامله گران این است که در نیمه دوم سال نیز همین روند ادامه داشته باشد.

به نوشته بلومبرگ، شاخص S&P 500 از ماه ژانویه 14 درصد افزایش یافته است، به‌طوری که به لطف تاب آوری اقتصاد، بهبود درآمد شرکت‌ها و تقاضای بسیار بالا برای شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، دومین رکورد خود را برای شروع سال در قرن جاری به ثبت رساند. حتی با وجود نشانه‌هایی از کاهش رونق اقتصاد، فدرال رزرو نیز در این رشد دخیل بوده است.

یک شش ماهه اول قوی در بازار سهام به لحاظ تاریخی برای باقی سال نوید دهنده است. باوجود عوامل ناشناخته که در افق قرار دارند سرمایه گذاران گمانه زنی می‌زنند که آیا این روند تکرار خواهد شد یا خیر. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، که ممکن است سهام را متزلزل کند، یکی از آنهاست. عدم اطمینان در مورد مسیر کاهش نرخ بهره نیز یکی دیگر از موارد است.

براساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، شاخص S&P 500 در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن در زمان بسته شدن شاخص 31 بار رکورد ثبت کرده است.

پس از اینکه شاخص در 12 اکتبر 2022 در پایین‌ترین سطح  3577.03 بسته شد، روند صعودی فعلی S&P 500 بیش از 16 تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کرده است. و اکنون در فاصله قابل توجه از آن حدود 5500 معامله می‌شود.

شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی عمدتا سبب این افزایش در شاخص شدند. این بخش‌ها تعداد انگشت شماری از غول‌های فناوری از جمله انویدیا، مایکروسافت و پلتفرم های متا را در خود جای داده‌اند. سهام فناوری اطلاعات 28 درصد در سال 2024 و سهام خدمات ارتباطی 26 درصد افزایش یافته است.

سهام شرکت‌های خدماتی نیز 7.6 درصد افزایش یافته است زیرا انتظار سرمایه گذاران این است که با تامین انرژی برای مراکز داده مرتبط با رشد هوش مصنوعی سود خواهند برد. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که املاک و مستغلات تنها بخش زیان دیده در سال 2024 است که بدترین نیمه اول خود را نسبت به شاخص کل، از زمان ایجاد آن در اواخر دهه 1990 به ثبت رسانده است. نرخ بهره بالا عامل آسیب به این بخش بوده است.

«انویدیا»، سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی، بیشترین سهم را در صعود S&P 500 در سال 2024 داشته است، بطوری که حتی باوجود عقب نشینی اخیر، بر اساس بازده کل تقریباً 150 درصد افزایش یافته است. شرکت «کانستلیشن انرژی» نیز نزدیک به 72 درصد رشد کرده است، پس از آن «جنرال الکتریک»، شرکت داروسازی «ایلای لی‌لی اند کامپنی»، و شرکت «میکرون تکنولوژی» قرار دارند.

برخی استراتژیست ها می‌گویند باتوجه به ارزشگذاری بالا، افزایش در سهام فناوری بیش از حد به نظر می‌رسد.

نسخه هم وزن S&P که هیچ تمایزی بین اندازه شرکت‌ها قائل نمی‌شود، از ابتدای ژانویه 10 درصد از نسخه‌ای که براساس ارزش بازار وزن دارد، عقب‌تر بوده است. و این بزرگترین عملکرد ضعیف در شش ماه اول سال است.

جیم پاولسن، استراتژیست شناخته شده سهام که به درستی رشد دو رقمی S&P را در سال گذشته  پیش بینی کرد معتقد است شرکت‌های خارج از فناوری ممکن است قدم بعدی افزایش سهام ها را رقم بزنند. طبق گفته پاولسن، از سال 1990، در چهار دوره صعودی قبلی شاهد بودیم که شاخص هم‌وزن به‌طور متوسط ​​تا بیستمین ماه به میزان 15 درصد از معیار اصلی پیشی گرفته است. درحال حاضر، شاخص هم وزن در این بازه 16 درصد کمتر از S&P عمل کرده است.

معمولا زمانی که شاخص S&P نیمه اول سال را قوی پشت سر گذاشته است منجر به عملکرد خوب دیگری در شش ماه باقی مانده شده است. داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که از اوایل دهه 1950، زمانی که شاخص تا ژوئن بیش از 10 درصد صعود کرد، در نیمه دوم تقریباً 10 درصد افزایش یافته است.

بر اساس تحقیقات ند دیویس، درحالی که بازار از نظر تاریخی در نیمه اول سال های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ضعیف‌تر است، این دومین دوره رشد ژانویه تا ژوئن از سال 1928 است. جفری هیرش، سردبیر سالنامه معامله گران بورس که به درستی رشد را پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 پیش بینی کرد، معتقد است با افزایش الگوهای فصلی سهام، فضایی برای S&P ایجاد می‌شود تا از هفته‌های آینده بین 5 تا 8 درصد عقب نشینی کند.