به گزارش اکوایران، سکه طلا در آخرین روز از هفته جاری نتوانست در بورس کالا نوسان قیمت قابل توجهی داشته باشد و در حالی به معاملات خود پایان داد که تنها 1.25 درصد رشد کرد.

معاملات گواهی سپرده سکه کالایی در روز چهارشنبه 18 مرداد 1402 نمایانگر اوضاع آرام دادوستدهای سکه در هفته گذشته بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پایداری قیمت دلار پشت سنگر روانی 50 هزار تومانی طی یک هفته اخیر سبب شده تا بازار دارایی‌های مختلف هم از تکاپو بیفتد. همین امر سبب شد تا گواهی سپرده سکه نیز در طول هفته اخیر همانند خود سکه در بازار آزاد تغییرات قیمت چندانی را شاهد نباشد و قیمت هر سکه در بورس کالا با ثبت بهایی در حدود 28 میلیون و 750 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا در شرایطی به استقبال معاملات هفته بعد می‌رود که در آخرین روز معاملات از این نوع دارایی قیمت هر سکه در بازار آزاد، 28 میلیون و 600 هزار تومان داشته است. افزایش قیمت سکه بازار آزاد نسبت به سکه کالایی در حالی اتفاق افتاده که قیمت گواهی در سراسر هفته قبل کمتر از بازار آزاد بود، این مسئله را شاید بتوان ناشی از افزایش نسبی جذابیت در ماندگاری سرمایه برای بازار سهام دانست.

جان کندن اونس جهانی

تقریبا چند هفته‌ای می‌شود که ماندگاری قیمت طلا در نیمه پایینی کانال 1900 دلار در اونس جهانی کار را برای تقاضای بیشتر در این فلز گرانبها سخت کرده است. ثبات نسبی نرخ بهره در هفته‌های اخیر در کنار کاهش تورم در داده‌های اقتصادی ایالات متحده سبب شده تا بزرگترین اقتصاد دنیا دیگر مثل سابق میل چندانی به افزایش پیوسته نرخ بهره نداشته باشد.

با این حال به گفته بسیاری از مفسران اقتصادی همچنان این احتمال وجود دارد که نرسیدن نرخ تورم به هدف گذاری تعیین شده از سوی فدرال رزرو باز هم جروم پاول و همکارانش را به سمت رشد نرخ بهره سوق دهد. چنین احتمالی در هفته‌های اخیر خریداران اونس جهانی را دست به عصا کرده و باعث شده تا در بازار داخلی نیز آرامش قیمت دلار مانع از رشد بهای سکه و گواهی سپرده سکه شود.

تقلید معقول صندوق‌ها

اما از بازار جهانی طلا و تحرکات ناچیز قیمت در بازار داخل که بگذریم در بازار مالی بورس کالا صندوق‌ها و آتی صندوق‌ها نیز نوسان قیمت خارق‌العاده‌ای نداشتند. در حالی که نماد «طلا» در روز گذشته 1.25 درصد افزایش قیمت داشت سایر نمادهای این بخش نیز همانند نمادهای گواهی سپرده سکه عمدتا در حدود یک درصد رشد قیمت داشتند. این در حالی است که در نمادهای آتی صندوق‌های کالایی بر پایه طلا نوسان مثبت در حدود 0.6 درصد را شاهد بودیم.