به گزارش اکوایران، با شروع معاملات در بازارهای جهانی، بازار اونس طلا شاهد افت نسبی قیمت‌ها بود و به تبع آن سکه نیز در بازار آزاد و بورس کالا تحولات مثبتی را شاهد نبود. همین امر سبب شد تا بر روی تابلوی معاملات، نمادهای مختلف گواهی سپرده سکه با افت مواجه شوند.

در روز جاری و تا لحظه انتشار این گزارش  قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد در محدوده 49 هزار و 750 تومان بوده است که نسبت به روزهای قبل تغییرات عمده ای را به نمایش نمی گذارد. همین امر سبب شده تا در تمامی بازارهای که از قیمت ارز اثر می‌پذیرند طی روزهای گذشته شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها نباشیم، البته با یک تفاوت. در این روز قیمت سکه در بازار آزاد کاهشی شد و توانست قیمت گواهی سپرده سکه را نیز با خود به روند نزولی ببرد.

بر این اساس طی روز دوشنبه بهای هر سکه بهار آزادی 28 میلیون و 150 هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته حدودا 0.18 درصد کاهش داشت. در بورس کالا اما گواهی سپرده کالایی سکه طرح جدید در خزانه داری بانک رفاه یک درصد افت داشته است. همین امر سبب شد تا در آخرین معاملات سکه مذکور بهای آن به زیر 28 میلیون تومان برود و 27 میلیون و 978 میلیون تومان متوقف شود. به عبارت دیگر هر واحد از دارایی قابل معامله سکه در بورس کالا 279 هزار تومان قیمت خورده است. بر این اساس نماد یاد شده به عنوان پر معامله ترین نماد گواهی سپرده سکه در بورس کالا به همراه نماد سکه بانک آینده تنها نمادی بود که زیر مرز روانی 28 میلیون تومان قیمت خورد و سایر نمادهای دیگر بالاتر از محدوده مذکور معامله شدند.

این در حالی است که به تاسی از قیمت گواهی سپرده، بهای واحدهای صندوق های سرمایه گذاری برپایه طلا نیز با افت حدودا یک درصدی مواجه شد. بر این اساس قیمت ها در روز جاری در حالی به انتظار معاملات روز آتی نشستند که در این روز نمادهای «طلا»، «عیار» و «کهربا» به ترتیب 0.97،1.08 و 1.46  درصد افت قیمت داشتند.  اینطور که به نظر می آید دلیل کاهش نسبی قیمت مسکوکات طلا در شرایط سکون قیمت دلار آغاز منفی معاملات در بازارهای جهانی و همچنین افزایش انتظارات سیاسی در جهت مصالحه برای برنامه اتمی ایران با طرف های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا بوده است. انتظار می رود در صورتی که فضای مذکور همچنان به قوت خود باقی باشد در روزهای آتی نیز روند نزولی آهسته پیوسته در بازار طلا را شاهد باشیم.