به گزارش اکوایران، دم و بازدم بی‌روند قیمت‌ها در بازار سکه طی روز معاملاتی اخیر شرایطی را پدید آورد تا در خلال معاملات این روز بعد از افزایش اندک قیمت‌ها در روز شنبه، شاهد کاهش نسبی بهای مسکوکات طلا در روز یکشنبه باشیم. با این حال همانطور که از تقابل عرضه و تقاضا در روزهای قبل بر می‌آمد در این روز نیز نوسان قیمت‌ها چندان غیر معمول نبود. بر این اساس معاملات تالار نقره‌ای طی روز یکشنبه در شرایطی خاتمه یافت که افت 0.18 درصدی سکه رفاه در کنار نوسانی هم‌جهت در سایر نمادها، وضعیتی آرام را در بازار گواهی سپرده سکه کالایی به تصویر کشید.

معاملات سکه در بازار آزاد روز یکشنبه با اندکی تغییر نسبت به روز قبل در محدوده 28 میلیون و 150 هزار تومان متوقف شد. با این حال تغییر مذکور در حدی نبود که نوسانی جدی را در مقایسه با میانگین قیمت در روزهای قبل رقم بزند. به همین واسطه سکه کالایی نیز قیمتی در حدود28 میلیون تومان داشت. در این روز سکه رفاهی با 0.18 درصد کاهش در آخرین معامله دقیقا 28 میلیون تومان و سکه بانک آینده 27 میلیون و 920 هزار تومان قیمت خورد.

اما از قیمت سکه که بگذریم طبیعتا نزدیک‌ترین وضعیت به گواهی سپرده سکه در بازار کالایی را واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های برپایه سکه طلا داشتند که در مجموع نوسان‌هایی مشابه دارایی مذکور را ثبت کردند. از این رو افت قیمت طی روز معاملاتی اخیر در نمادهای مربوطه از نیم درصد بیشتر نشد.  با این حال نکته مهم این بود که بازار آتی به مانند بیشتر اوقات از وضعیت بازار نقدی ترسید و افت بیشتری را نسبت به نمادهای صندوق های کالایی و خود گواهی سپرده ثبت کرد.

بر این اساس، در بخش معاملات آتی صندوق های طلایی، نوسان قیمت تا 2.41 درصد منفی هم رسید. این کاهش مربوط به نماد ETCMO03 بود. سایر نمادها اما وضعیت به مراتب بهتری داشتند به طوری که در قراردادهای آتی مربوط به صندوق‌ها حدود یک درصد نوسان منفی مشاهده شد.

بررسی قیمت‌های سکه در بازار آزاد و بورس کالا در کنار آنچه که در بازارهای جهانی می‌گذرد حکایت از این امر دارد که به احتمال زیاد تا زمان سکون قیمت دلار در محدوده زیر 50 هزار تومان محرک داخلی جدی در بازار داخلی وجود نخواهد داشت. با این حال بررسی‌ها حکایت از این احتمال دارد که در صورت عملکرد مناسب اقتصاد آمریکا در هفته های پیش رو و در شرایطی که احتمال رکود اقتصادی در حوزه پولی یورو تقویت می‌شود، احتمال افت قیمت سکه در بازار داخل نیز وجود دارد. چرا که تقویت دلار به واسطه خروج سرمایه از اقتصاد اروپا به مقصد آمریکا، فضا را برای افت هر چه بیشتر اونس جهانی در آینده فراهم خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان جهانی بر این باور هستند که رشد قابل توجه قیمت دلار تا زمانی که ریسک رشد نرخ بهره در آمریکا وجود دارد، نمی‌توان به رشد معنادار بهای جهانی طلا چندان امیدوار بود.