علی رضاپور، تحلیل گر بازار جهانی، در برنامه این هفته مارکت تایمز از حرکت خلاف جهت اقتصاد چین در دوران ریکاوری اقتصادی صحبت کرد:
                                                                                   ******** 

در هفته‌ای که گذشت یکسری داده‌های اقتصادی مثل شاخص تولیدات صنعتی، شاخص خرده‌فروشی و برخی از این شاخص‌ها از چین منتشر شد. این شاخص‌ها در این هفته چطور بود؟

شاخص خرده‌فروشی در هفته گذشته در چین منتشر شد. پایین‌تر از انتظارات بازار منتشر شد، اما در مقابلش تولیدات صنعتی بیشتر از انتظار منتشر شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که تولیدات صنعتی چین در قبل از کرونا تقریبا در سطح شش و نیم درصد بود، اما الان رشدی که داشته تازه به 4.3  درصد رسیده است و هنوز به آن سطح های قبلی نرسیده و با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی در بخش مصرف وجود دارد، یک مقدار نگرانی های بازارمالی نسبت به اقتصاد در چین هست. نکته‌ای که وجود دارد این است که در هفته گذشته در چین کاهش نرخ بهره هم اتفاق افتاد و از 3.8 درصد به 3.7 درصد درصد تغییر کرد.

یک تناقضی بین سیاست‌های بانک مرکزی چین با اکثر کشورهای پیشرفته وجود دارد که آنها به سمت سیاست‌های انقباضی دارند حرکت می‌کنند؛ کشور چین و بانک مرکزی چین به شدت دارد سیاست‌های انبساطی‌اش را رشد می دهد، نرخ بهره را کاهش می‌دهد، میزان ذخایر قانونی‌ای که باید بانک ها نزد بانک مرکزی داشته باشند را هم درصدش را کاهش داد که در سال گذشته دو مرتبه این کار را انجام داد و آخرین بار هم در دسامبر بود و حتی برای یکسری وام های کوتاه‌مدت، تسهیلات بهتری را گذاشت و نرخ بهره پایین‌تری را در هفته گذشته پیشنهاد داد و این نشان می‌دهد که یک تناقضی بین دیدگاه اقتصاددان ها در چین با بقیه‌ی دنیا وجود دارد. چین دارد از اقتصادش حمایت می‌کند چون نگران رشد اقتصادش است و بقیه‌ی دنیا نگران تورم هستند و دارند با تورم مقابله می‌کنند. باید یک مقدار به این تناقض‌ها فکر کنیم که چرا این اتفاق دارد می‌افتد. شاید آن چیزی که در چین فکر می‌کنند و دارند عمل می‌کنند، واقعی باشد و رشد اقتصادی در سال پیش رو تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار بگیرد که باید دیتاهای اقتصادی در ماه پیش رو را ببینیم که در دنیا به چه شکلی منتشر می‌شود.