به گزارش اکوایران حمله روسیه به اوکراین چشم‌انداز بازار آهن و فولاد را در بازارهای جهانی تحت‌شعاع قرار داده است. این حمله از سویی بر بهبود اقتصاد جهانی سایه افکنده؛ این درحالی است که اقتصاد جهانی زیربنای تقاضای فولاد است و بنابراین این بلاتکلیفی در وضعیت اقتصاد جهانی می‌تواند چشم‌‍انداز تقاضای جهانی برای فولاد را تحت‌شعاع قرار دهد. از سوی دیگر دستور حمله نظامی به خاک روسیه از سوی پوتین بر بازار گندله آهن اثرگذار می‌شود.

سهم 30 درصدی اوکراین از آهن باکیفیت

شرکت برزیلی واله به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی سنگ‌آهن دنیا اعلام کرد که بحران در اروپای شرقی می‌تواند پرمیوم خرید گندله آهن را برای فولادسازان افزایش دهد. اوکراین و روسیه در مجموع تولید حدود 30 درصد از 120 میلیون تن تولید جهانی گندله را در اختیار دارند. همچنین طبق اطلاعات بلومبرگ، معدنچی اوکراینی Ferrexpo Plc به تنهایی 4 درصد از عرضه گندله را تشکیل می‌دهد.

مارچلو اسپینلی، رئیس سنگ آهن واله، روز جمعه 25 فوریه در خصوص تاثیر این جنگ بر بازار سنگ‌آهن گفت: انتظار می‌رود تاثیر این جنگ بر بازارها در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی محقق شود. البته میزان اثرگذاری این بحران وابسته به زمان ادامه‌دار شدن تنش در این منطقه خواهد بود. وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مشتریان اروپایی واله نسبت به تامین گندله آهن مورد نیاز خود نگران هستند و این نگرانی را با شرکت واله درمیان گذاشته‌اند.

صعود نیکل تسریع می‌شود

واله همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل در جهان است. ادواردو بارتولومئو، مدیر اجرایی شرکت Vale گفت که حمله روسیه احتمالا بر بازار نیکل نیز اثرگذار شده و رشد قیمتی این فلز را تسریع خواهد کرد. بازار نیکل پیش از این نیز با کسری عرضه روبرو بود و با توجه به سهم روسیه در تولید و عرضه جهانی این فلز احتمال رشد قیمت آن وجود دارد.